המדינות המתפתחות דוחות דרישת ארה"ב לדון בזכויות העובדים בכינוס אירגון הסחר העולמי

הכינוס, שנפתח הבוקר בסינגפור בדרג של שרים, עומד בסימן חתנגדות המדינות המתפתחות לדרישות הליברליזציה של המדינות המפותחות

כינוס בדרג שרים של אירגון הסחר העולמי נפתח היום (ב') בסינגפור בקריאתו של ראש ממשלת סינגפור, גו צ'וק טונג, לבטל את הגבלות הסחר הבינלאומיות. בכינוס משתתפים כ-5,000 נציגים מ-125 המדינות חברות האירגון וממדינות המבקשות להצטרף אליו. נפחו של הסחר העולמי גדל בצורה ניכרת בשנים האחרונות, ליותר מ-6 טריליון דולר בשנה.

"אנו עומדים על סיפו של עידן-זהב לכלכלה העולמית ולצמיחתה, שמתאפשר בעיקר בזכות שיתוף הפעולה הרב-צדדי", אמר גו. "פירוש הדבר עלייה ברמת החיים של כולנו. הצמיחה והשגשוג הכלכליים יובילו לבטחון ושגשוג בינלאומיים".

גו העריך עם זאת, כי התפשטות הסחר לא תקטין את הפער המתרחב בין מדינות חצי הכדור הצפוני למדינות חצי הכדור הדרומי.

על סדר היום נושאים רבים המשקפים את הפער וחוסר ההסכמה בין המדינות המפותחות לבין המתפתחות. נושא בעייתי במיוחד הינו "הסעיף הסוציאלי" הדן בעיקר בעבודת ילדים. המדינות המתפתחות מתנגדות בתוקף ליוזמה, שעיקרה אמריקנית, לכלול את הנושא במסגרת הדיונים. הן רואות בכך פרוטקציוניזם מוסווה, המיועד לסגור את שוקי המדינות המפותחות בפני תוצרת זולה מארצות העולם השלישי, בתירוץ של מניעת ניצול. נושא בעייתי אחר הוא הטקסטיל. לטענת המדינות המתפתחות, אין המדינות המפותחות עומדות ברוח התחייבויותיהן בסבב אורוגואי, לפתוח את שוקיהן בתחום זה.

גו דחה את דרישתה של ארצות הברית, לעסוק בהרחבה בשחרור שוק העבודה ממגבלות איגוד מקצועי, ובבעיית תנאי העבודה בארצות המתפתחות. לדברי גו, נושא העבודה הוא "בעייתי במיוחד", מאחר ש"ברור כי הוצאות עבודה נמוכות הן יתרון תחרותי לגיטימי למדינות אלו".

רוב הנציגים שנשאלו אמרו, כי לא סביר שסוגיית זכויות האדם תמצא מקום בהצהרה הסופית, שתפורסם לאחר תום הדיונים.

מזכיר ארגון הסחר העולמי, רנאטו רוג'יארו, קרא לפתוח דף חדש בהיסטוריה הכלכלית. לדבריו, "יש סיכוי לחזון החדש למרות שהוא עדיין שברירי" למדי. לדברי רוג'יארו, "הליברליזציה בסחר תסייע ליצור אקלים נוח יותר לפיקוח על תנאי העבודה".

בנושא זה חלוקות גם מדינות האיחוד האירופי. בריטניה וגרמניה טוענות, שבכך צריך לטפל אירגון העבודה העולמי ולא אירגון הסחר, ואילו צרפת מובילה את הקריאה לטפל כבר בכינוס הנוכחי בבעיות זכויות העובדים.

שר המסחר הבריטי, איאן לאנג, דחה את הדרישות להטיל עיצומי סחר על מדינות שפוגעות בזכויות העובדים. שר הכלכלה הגרמני, גינטר רקסרודט, התריע נגד הסלמת הסיכסוך ואמר, כי, "עלינו להבטיח, שתנאים סוציאליים לא יהוו סיבה לפרוטקציוניזם".

המדינות המתפתחות דוחות את דרישתה של ארה"ב לדון בכינוס בבעיית השימוש בעבודת ילדים, אסירים ועובדים אחרים ששכרם נמוך ביותר. השכר הנמוך הוא אמצעי שנוקטות מדינות עניות במקרים רבים, כדי להקטין את הוצאות הייצור. לטענתן, ארה"ב ומדינות מערביות אחרות משתמשות בנימוקי זכויות אדם כדי ליצור מיגבלות סחר לטובתן.

נציגת הסחר בפועל של ארה"ב, שארלין בארשפסקי, השיבה לטענות אלו בנאום מוכן מראש, ובו טענה כי "איננו מציעים הסכם על שכר מינימלי, אבל אי-דאגה לזכויות העובדים עלולה לפגוע בתמיכה הציבורית העולמית באירגון הסחר ומטרותיו".

נציגי מדינות האיחוד האירופי וארה"ב דרשו בישיבת הפתיחה להנהיג ליברליזציה מוחלטת של השוק העולמי למחשבים ולתוכנות. נציב הסחר של האיחוד ליאון בריטן, ונציגת המסחר האמריקנית בארשפסקי, קראו למשתתפים בכינוס, שיימשך שבוע, להביא גם לפתיחת שוקי התקשורת.

"אם לא נביא להתקדמות ממשית בשני הנושאים בשבוע הקרוב, הרי שהוועידה כולה לא תוכתר בהצלחה", אמר בריטן והוסיף, כי לוועידה הוכנו טיוטות להסכמי טכנולוגיה ותקשורת. שני השווקים הללו, שנפחם הכספי השנתי מסתכם ביותר מטריליון דולר, הם נושאים מרכזייים בוועידת סינגפור. וושינגטון שואפת להביא עד שנת 2000 לביטול כל המכסים על טכנולוגיות חדשניות.

מדינות מזרח אסיה, המעוניינות להגן על תעשיית המחשבים המתפתחת שלהן, הודיעו כי יפעלו נגד ההצעות האמריקניות. היום התקיימו בנושא זה שיחות בלתי רישמיות.

נושא אחר אשר יעלה על סדר היום בסינגפור הוא הסדר ביניים בתחום הרכישות הממשלתיות. ההסכם הקיים הוא אחד מארבעה הסכמים וולונטריים שמופעלים במסגרת ארגון הסחר העולמי. ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לקבוצת המדינות המפותחות שחתומה על הסכם זה, מתוך 22 מדינות, בהן ארה"ב, יפאן והאיחוד האירופי. «סי"ג ובלומברג, סינגפור "סעיף סוציאלי" בעייתי מידע וטכנולוגיה רכישות ממשלתיות «המדינות המתפתחות דוחות דרישת ארה"ב לדון בזכויות העובדים בכינוס אירגון הסחר העולמי «הכינוס, שנפתח הבוקר בסינגפור בדרג של שרים, עומד בסימן חתנגדות המדינות המתפתחות לדרישות הליברליזציה של המדינות המפותחות