הנציבות האירופית לוחצת על צרפת להפריט את בנק קרדיט ליונה

שר ההאוצר הצרפתי, דומיניק שטראוס-כהן, אמר היום (ד') כי עדיין אין הסכמה במחלוקת בין ממשלת צרפת לנציבות האירופית בעניין הסובסידיה הממשלתית לבנק קרדיט ליונה. פאריס שלחה לנציב האירופי לענייני תחרות, קארל ואן מירט, מכתב לפני שבוע ומצפה לתשובה.

הנציבות האירופית הציבה אולטימטום בפני ממשלת צרפת לסיים את המחלוקת תוך חודש, שאם לא כן תידרש להסכים לתנאים שקבעה הנציבות להפרטת קרדי ליונה. זאת בניסיון להביא לסיום מחלוקת ארוכה בעניין עתיד הבנק, הנמצא בבעלות ממשלתית.

ואן מירט לוחץ על ממשלת צרפת להפריט באופן מיידי את קרדי ליונה ולמכור את מרבית הפעילויות הבינלאומיות של הבנק, בתמורה לאישור האיחוד האירופי לתוכנית ריכוך תנאי הסיוע לבנק. עד כה לא נחלו השיחות בין ואן מירט לשטראוס-כהן הצלחות מרשימות.

החלטת הנציבות לשלוח התרעות לממשלת צרפת מגבירה את הלחץ המופעל על פאריז בסוגייה זו. אם לא יגיעו הצדדים להסכמה במהלך החודש הקרוב, עשויה הנציבות האירופית להחליט כי תוכנית הסיוע לבנק כוללת סיוע ממשלתי לא חוקי, מה שמטיל צל כבד על מצבו הפיננסי של הבנק.

ואן מירט הודיע בחודש שעבר כי הוא אינו מקבל את דוחות הבנק לשנת 97', בטענה שהם כוללים סובסידיות ממשלתיות, שעדיין לא אושרו על ידי הנציבות האירופית. "תוצאות הבנק כוללות סיוע של למעלה מ-3 מיליארד פרנק (484.8 מיליון דולר), אשר עדיין לא אושרו על ידי הנציבות, ולפיכך הן לא חוקיות", אמר אז ואן מירט. בשבוע שעבר אמר הנציב כי הוא מקווה שהשיחות, המתמשכות על פני יותר משנה, יסתיימו בקרוב.

יו"ר קרדי ליונה, הבהיר בשעתו כי הוא מוכן לשקול הפרטה ומכירת נכסי הבנק, ביניהם גם רשת הסניפים של הבנק מחוץ לתחומי צרפת, אולם הוא זקוק לזמן כדי למצוא את הפרטנר המתאים ולדון עימו מתוך עמדת כוח ולא כאשר מופעל עליו לחץ.

קרדי ליונה נאבק כבר זמן מה בניסיון לייצב את מצבו הפיננסי, אחרי שנים של התרחבות פזיזה ובלתי זהירה שהובילה את הבנק להפסדים ולמאמצי חילוץ ממשלתיים חוזרים ונשנים. לפני שבועיים דיווח הבנק כי הרווח הגולמי שלו זינק מ-202 מיליון פרנק ב-1996 ל-1.06 מיליארד פרנק ב-1997. הזינוק הנאה ברווחיו נרשם למרות סידרה של הפרשות לכיסוי חובות מסופקים, שהסתכמו בכמעט 3.5 מיליארד פרנק, לנוכח הסיכונים שלקח על עצמו הבנק באסיה ואחרי שממשלת צרפת נגסה מריווחי הבנק 850 מיליון פראנק, כחלק מהסכם קודם שבמסגרתו ישלם הבנק חלק מהסיוע שהוגש לו על ידי הממשלה. «סוכנויות הידיעות, בריסל «הנציבות האירופית לוחצת על צרפת להפריט את בנק קרדיט ליונה « «סוכנויות הידיעות, בריסל «הנציבות האירופית לוחצת על צרפת להפריט את בנק קרדיט ליונה «