ועדת שחר: לא לבצע מיזוג של חלק ניכר מהרשויות המקומיות שהיו מועמדות לאיחוד

"לפני מיזוג פיזי יש לאחד את מתן השירותים" * המליצה לאחד 20 רשויות מתוך ה-50 שמשרד הפנים שקל לאחד

ועדת פרופ' אריה שחר, לבדיקת איחוד ומיזוג רשויות מקומיות ואיזוריות, הגישה את הדו"ח שלה לשר הפנים, אליהו סויסה. הוועדה ממליצה שלא לבצע מיזוג ואיחוד של חלק ניכר מהרשויות המקומיות, שהיו מועמדות לאיחוד. הוועדה המליצה לצמצם את מספר הרשויות מכ-50 רשויות, שנשקל לאחדן, לכ-20 רשויות, שיאוחדו וימוזגו. כך נודע ל"גלובס".

על פי המלצות הדו"ח של ועדת שחר, הוועדה מאמצת, למעשה, את ההמלצות של היועצים החיצוניים שנשכרו על ידה, וכן את ההמלצות והמסקנות של יועצים חיצוניים שנשכרו על ידי הרשויות המקומיות והאיזוריות, שהתנגדו בתוקף להצעות האיחוד.

ההערכה היא, כי על פי המלצות הוועדה, לא ניתן יהיה לבצע את החלטת הממשלה, לאחד במהלך שנה זו 15 רשויות. הוועדה קובעת, כי בטרם יבוצע איחוד ומיזוג של רשויות, צריך וחובה, מההיבט הכלכלי-מוניציפלי, לבצע איחוד ומיזוג של מתן השירותים.

להלן ההמלצות העיקריות של הוועדה: מומלץ לאחד ולמזג לרשות אחת את כפר יונה וכפר פרדסיה; מומלץ לא לאחד את היישובים הוד-השרון ורמות-השבים; מומלץ לאחד בין היישובים מזכרת-בתיה, קרית-עקרון והעיר רחובות; מומלץ לחבר את היישוב באר-יעקב לעיר נס-ציונה, ולהעביר חלק משטחי באר-יעקב לרמלה.

אחת ההמלצות העיקריות של הוועדה, היא לאחד לרשות אחת גדולה את כל יישובי הקריות בצפון, לרשות שתיקרא "קריות המפרץ", או "עיר המפרץ". מדובר בקריות: קרית-אתא, קרית-ביאליק, קרית-מוצקין, קרית-ים, קרית-שמואל וקרית-חיים. ביישובים אלה מתגוררים כ-140 אלף תושבים, ויש ביניהם רצף גיאוגרפי וטריטוריאלי, והוועדה קובעת, כי מיזוגם מוצדק מבחינה כלכלית ומוניציפלית.

להערכת הוועדה, החיסכון לאוצר המדינה ממיזוגם יסתכם בכ-46 מיליון שקל, והוא יגדל מאוחר יותר ל-73 מיליון שקל, כאשר החיסכון לרשות המאוחדת יהיה בהיקף של 24 מיליון שקל.

לדברי הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים, ד"ר חיים קופלמן, מיזוג רשויות אלה לא יצא לפועל עד היום, בעיקר מסיבות פוליטיות ואי הנכונות של ראשי הערים לוותר על כיסא ראש הרשות.

עוד ממליצה הוועדה לאחד לרשות אחת את היישובים זיכרון-יעקב, בנימינה וגבעת-עדה, בשל קירבתם.

לעומת זאת, ממליצה הוועדה שלא לאחד את כפר תבור למועצת גליל תחתון, וכן שלא לאחד את המועצה האיזורית ערבה תיכונה, חבל אילות ותמר, והעיר אילת לרשות אחת, בגלל המרחקים הגדולים ביניהן. יחד עם זאת, מוצע לגבי יישובים אלה - ליצור בסיס משותף של הכנסות מארנונה, ולחלק אותן בין תמר וערבה תיכונה, בשל הקירבה היחסית ביניהן. «מאת גדי גולן «ועדת שחר: לא לבצע מיזוג של חלק ניכר מהרשויות המקומיות שהיו מועמדות לאיחוד «"לפני מיזוג פיזי יש לאחד את מתן השירותים" * המליצה לאחד 20 רשויות מתוך ה-50 שמשרד הפנים שקל לאחד «מאת גדי גולן «ועדת שחר: לא לבצע מיזוג של חלק ניכר מהרשויות המקומיות שהיו מועמדות לאיחוד «"לפני מיזוג פיזי יש לאחד את מתן השירותים" * המליצה לאחד 20 רשויות מתוך ה-50 שמשרד הפנים שקל לאחד