חברת החשמל: נוסחת פוגל הביאה להתייעלות של 1.5 מיליארד ש' ב-6 שנים

מפרסמת את הנתונים לקראת הכרעת רשות החשמל בנוגע למבנה התעריפים בעתיד

דריכות שוררת במשק החשמל, לקראת ההכרעות הסופיות שאמורה לקבל הרשות לשירותים ציבוריים חשמל בעניין הבסיס של מבנה התעריפים של חברת החשמל, דבר שאמור להשליך גם על תהליכי ההתייעלות בחברה. מנתונים שגובשו בימים אלה בחברת החשמל, ושנמסרו ל"גלובס" על ידי מנכ"ל החברה, רפי פלד, עולה, כי המבנה הקודם של התעריף - נוסחת פוגל - הביא לתוצאות חיוביות לחברה ולמשק החשמל.

תעריפי החשמל בשש השנים האחרונות נקבעו על פי נוסחת פוגל, וכך גם נקבע מקדם ההתייעלות בחברת החשמל. הרשות לשירותים ציבוריים חשמל אמורה להחליף את נוסחת פוגל בבסיס אחר לתעריף, והיא אמורה להכריע בנושא בתוך שבועיים.

לדברי פלד, למרות שמחירי החשמל בארץ הם מהנמוכים בעולם המערבי, הצליחה החברה בשש השנים האחרונות להתייעל בשיעור של %3 מדי שנה והגיעה להתייעלות מצטברת של %18. המכירות לעובד עלו ב-%40, והפריון עלה מדי שנה בשיעור של %4. המשמעות, לדברי פלד, היתה חיסכון שנתי של 70 מיליון שקל, ובסך הכל - 420 מיליון שקל.

בנוסף לכך, ציין פלד, חל מהפך תיפעולי בתמהיל הדלקים של החברה, והדבר הביא לחיסכון מצטבר בעלויות הדלק בשיעור שנתי של %3 מדי שנה - בסה"כ 75 מיליון שקל בשנה, שהצטברו ל-450 מיליון שקל בשש השנים האחרונות.

פלד מציין, כי הירידה הריאלית בשיעור התעריפים נמשכת גם השנה, ומתחילת השנה היא הסתכמה ב-%3.6. החיסכון המצטבר כתוצאה מפעולות ההתייעלות השונות ומהגידול בתפוקה הגיע, לדברי פלד, בשש השנים האחרונות ל-1.5 מיליארד שקל.

לדברי פלד, הוא זוקף את החסכונות האמורים לתיפקוד אירגוני-תיפעולי נכון של החברה, שהתאימה את עצמה לנוסחת פוגל. לדבריו, משמעות הדבר היא, שנוסחה מערכתית נכונה מסוגלת גם לפקח על חברה בהיקף של חברת החשמל, ולהביא לתוצאות טובות בכל קנה מידה.

פלד הוסיף, כי גם בשנה הקרובה תימשך מגמת ההתייעלות והחיסכון, והחברה החליטה לספוג את כל הגידול בביקושים לחשמל - כ-%7.5 בשנה - במסגרת כוח האדם הקיים. בכך תובטח, לדבריו, התייעלות שנתית של לפחות %2. כמו כן, לדבריו, מרכזי העסקים שהנהיגה באחרונה החברה, יהפכו לכלי עיקרי, על מנת ליצור תיפקוד כלכלי ועיסקי נכון, הן ברמה של כלל החברה והן ברמה של כל יחידה אוטונומית.

בנוסף, אומר פלד, בוחנת החברה את הדרך להגיע לאופטימיזציה של תוכניות הפיתוח, באמצעות יישום עבודה של שלושה צוותים שבדקו את הנושא בחודשים האחרונים. הוא גילה, כי עבודת הצוותים תביא להפחתת ההשקעה המתוכננת בשש השנים הקרובות בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד דולר.

פלד מסר, כי הצוותים ממשיכים לעבוד, וצפוי שלקראת סוף השנה יגישו דו"ח שיציג חיסכון של 800-500 מיליון דולר נוספים בתוכניות הפיתוח. בראשי הצוותים עמדו מנהל אגף המו"פ, אדריאן ביאנו, הסמנכ"ל ללוגיסטיקה, משה לרון, ומנהל הרשת הארצית, צבי שגב. «מאת דוד חיון «חברת החשמל: נוסחת פוגל הביאה להתייעלות של 1.5 מיליארד ש' ב-6 שנים «מפרסמת את הנתונים לקראת הכרעת רשות החשמל בנוגע למבנה התעריפים בעתיד