טורקיה: מסרים סותרים למערב

ראש הממשלה הטרי, נג'מטין ארבקן, מבקר את אירופה וארה"ב על זלזולן בטורקיה, ויחד עם זאת אישר עיסקות שונות עם ישראל, וסייע לארה"ב לחלץ מצפון עיראק את אנשיה

שעות מספר לאחר שממשלתו העבירה בפרלמנט הטורקי החלטה פרו-מערבית, נקט ראש ממשלת טורקיה, נג'מטין ארבקן, לשון אנטי מערבית חריפה. היה זה שיעור לדוגמה במסרים הכפולים המאפיינים את כהונתו בת 6 החודשים.

ארבקן שואף להקים מעין מסדר איסלמי עולמי בהנהגת טורקיה. למרות שהמערב אינו סבור כמוהו, שטורקיה היא מרכז העולם, יסכימו רבים ממנהיגיו שיש לה חשיבות גיאופוליטית רבה כנקודת המפגש של אירפה, אסיה, והמזרח התיכון. מאז יסד אתאתורק את המדינה הטורקית החילונית בראשית שנות ה-20, סומך המערב עליה כמשקל נגד לאופי האיסלמי ההולך ומתגבר של האזור.

ארבקן, שזכה בבחירות ביוני, הטיל ספק כבד על מערכת היחסים עם המערב. במהלך מערכת הבחירות קרא לכינון מעין ברית נאטו מוסלמית, ולשימוש במטבע מוסלמי במדינה. חלק גדול מדבריו הוא, בסך הכל, רטוריקה פוליטית. כמו כל הפוליטיקאים הטורקיים, הוא צריך להתמודד עם הממסד הצבאי החזק שיכול להתערב בנעשה אם חילוניות המדינה תאויים. מעשיו של ארבקן, בינתיים, חזקים יותר מהתבטאויותיו. כך היה כשאישר עיסקות שונות עם ישראל, ואישר למטוסי ארה"ב להשתמש בבסיס חיל האוויר אינצ'רליק לצורך טיסות פיקוח בשמי האזור הכורדי בעיראק.

השאלה הגדולה הניצבת בפני הפרשנים המערביים היא האם משתמש ארבקן במחוות הפרו-מערביות ככיסוי למדיניות איסלמית שהולכת ומקצינה. אם כן, על המערב לשנות מן היסוד את גישתו לבת הברית הטורקית. "המערב עושה טעות גדולה. טורקיה תמיד רצתה להשתייך למערב, אך הוא תמיד דחה אותה", אומר ארבקן. לכן הוא מבסס את מדיניות החוץ שלו על העולם המוסלמי, לעיתים על חשבון העולם המערבי.

מאז עלה לשלטון ביקר ארבקן בעיקר במדינות מוסלמיות, ביניהן לוב, איראן, וניגריה. הוא גם דחה הצעה לסעוד עם מנהיגי האיחוד האירופי בדבלין, ובמקום זאת התרכז בהכנות לקראת ביקור נשיא איראן, האשמי רפסנג'ני, בטורקיה, ביקור שהקפיץ את ארה"ב. דיפלומטים שונים סבורים כי ארבקן מתכוון לקדם את מטרותיו הדתיות בהמשך הדרך, והוא מחכה להזדמנות להשגת רוב גדול יותר בפרלמנט.

ארבקן אומר כי טורקיה היא מרכז העולם, ולכן על העולם להעניק לה תשומת לב רבה. באשר למגעים לגבי הצטרפות לאיחוד האירופי אומר ארבקן כי טורקיה ולא האיחוד צריכה לקבוע את התנאים להצטרפותה. אחד הנושאים שמרתיחים אותו הוא חוסר האיזון ביחסי הסחר עם האיחוד האירופי. האיחוד האירופי שכנע את טורקיה לפתוח את שווקיה בפני סחורות אירופיות, אך ממשיך להגביל את תנועתם של פועלים טורקיים ברחבי היבשת. הסכם איחוד המכס שחתמה טורקיה עם אירופה השנה כבר הגדיל את הגירעון המסחרי שלה, ועלה גם בהפסדים של 6 מיליארד דולר. הפרלמנט האירופי הקפיא חבילת סיוע נדיבה במחאה על הידרדרות מצב זכויות האדם בה.

למרות דיבוריו, ארבקן נתון ב"כתונת כפייה" פוליטית. הקואליציה שלו תלויה בשיתוף הפעולה של השותפה החילונית, טנסו צ'ילר, בקואליציה. הוא חייב גם להביא בחשבון שהצבא עוקב בדריכות אחרי המסלול שהוא מתווה. ב-36 השנים האחרונות התערב הצבא הטורקי 3 פעמים במהלך הפוליטי. לאחרונה הזהיר הצבא את הקיצונים הדתיים כי לא יסבול נסיונות לפגוע בחילוניות המדינה.

המגבלות הללו סייעו לאזן את פעולותיו הפרו איסלמיות של ארבקן, במספר פעולות פרו-מערביות. ממשלתו חתמה על שני הסכמים עם ישראל, ביניהם עיסקה בשווי 600 מיליון דולר לשיפוץ מטוסי פאנטום של חיל האוויר הטורקי. ממשלתו סייעה לארה"ב לחלץ מצפון עיראק את אנשיה.

יחד עם זאת אין ספק שארבקן רואה עצמו כמנהיג המדינות המוסלמיות במזרח התיכון, אסיה, ואפריקה, המעוניינות לשפר את מעמדן ביחסים עם העולם המתועש המערבי. לדבריו, טורקיה יכולה לשפר את הגירעון המסחרי שלה שהיקפו 20 מיליארד דולר, ולשפר את מקורות האנרגיה שלה, רק באמצעות קשר טוב יותר עם מדינות כמו מלזיה ואינדונזיה. ביולי ביקר ארבקן באיראן וחתם על עיסקת גז טבעי בשווי 20 מיליארד דולר, ימים מספר לאחר שהנשיא קלינטון אישר חוק שמגביל השקעות של חברות אמריקניות ולא אמריקניות בתחום האנרגיה באיראן.

באשר לארה"ב, ארבקן אומר כי היא נוקטת מוסר כפול ביחס לטורקיה. ארה"ב אינה תוקפת את איטליה על סיוע לטרור בעקבות כך שהיא רוכשת נפט איראני בשווי מיליארד דולר בשנה. את טורקיה היא מבקרת בעקבות עיסקה דומה. הטון האנטי מערבי של ארבקן מוצא אוזן קשבת אצל אזרחים טורקיים רבים, שחשים שמדינות המערב דוחות את טורקיה בנסיונותיה להיות חברה שווה בבריתות שלה עם אירופה וארה"ב.

במוקדם או במאוחר יערוך ארבקן בחירות חדשות, שבסיומן יחזור לממשלה קואליציונית, או בת מפלגה אחת, כשהוא חזק יותר מכפי שהוא היום. בששת החודשים האחרונים ביצעה ממשלתו של ארבקן מספר צעדים כלכליים שהגבירו את אהדת הציבור. הוגדלו המשכורות והפנסיה בממשלה ובצבא, הוגדלו הסובסידיות לחקלאות, והוגדל הסיוע להשקעות שיוצרות מקומות עבודה. « «טורקיה: מסרים סותרים למערב «ראש הממשלה הטרי, נג'מטין ארבקן, מבקר את אירופה וארה"ב על זלזולן בטורקיה, ויחד עם זאת אישר עיסקות שונות עם ישראל, וסייע לארה"ב לחלץ מצפון עיראק את אנשיה