לשכת עורכי הדין נגד הסניגוריה הציבורית

הלשכה דורשת לקיים מכרז חדש לבחירת הסניגור הציבורי במחוז ירושלים, לטענתה המכרז שקויים לא נתן הזדמנות שווה לכל עורכי הדין לגשת אליו * דוברת משרד המשפטים: "המכרז הפומבי הובא לידיעת הציבור"

לפני כשבוע, מונה עו"ד משה הכהן, לתפקיד הסניגור הציבורי במחוז ירושלים. זה הסניגור הציבורי המחוזי השני הממונה לסניגוריה הציבורית, שבראשה עומד המשפטן פרופ' קנת מן, הסניגור הציבורי הארצי. בראש מחוז תל-אביב, עומדת עו"ד ענבל רובינשטיין, וכעת, כאמור, מונה עו"ד הכהן.

הכהן, שהתמחה בסניגוריה ציבורית, במסגרת לימודי תואר שני באוניברסיטה בוושינגטון, נבחר במכרז חיצוני שערכה נציבות שירות המדינה. זאת לאחר שלמכרז הפנימי לא ניגש אף מועמד.

לפני כחודשיים, הופיע מן בפני הוועד המרכזי של לשכת עוה"ד. מן מסר נתונים על פעילות הסניגוריה הציבורית. בין השאר ציין, כי עומדים לבחור סניגורים מחוזיים במכרז פנימי של משרד המשפטים.

הדבר עורר תגובות נגד מצד אנשי הוועד המרכזי. עו"ד רוני בר-און, חבר הוועד המרכזי של הלשכה, וחבר הווועדה המפקחת על הסניגוריה הציבורית, מטעם הלשכה: "לא ייתכן שהסניגוריה הציבורית תהיה החצר האחורית של התביעה, וסניגורים מחוזיים ייבחרו במכרז פנימי של משרד המשפטים... לעניין בחירת סניגור ציבורי בתל-אביב, החלטנו בזמנו שהוועדה שהוקמה על פי החוק, תקבל רשימת מועמדים ותבחר ממנה את הסניגור בתל-אביב. כך קבעה הוועדה, אך זה לא קויים".

מן אמר בתשובה, שקבלת העובדים בסניגוריה הציבורית, נעשית כמו בכל משרד ממשלתי אחר. אין לו בעייה, הוא אמר, שאנשי הלשכה ישתתפו בעניין בחירת הסניגור הציבורי בירושלים ובבאר-שבע, וגם אינו מתנגד, שאנשי הוועד יציעו דרכי בחירה.

בלהט הוויכוח שכחו אנשי הלשכה שני דברים: האחד, שהסניגורית הציבורית של ת"א, עו"ד רובינשטיין, היא לחלוטין לא מ"החצר האחורית של של התביעה"; רובינשטיין עבדה 11 שנים כסניגורית פרטית: בתחילה כשכירה במשרד עו"ד שעסק בתחום הפלילי, ובהמשך, כבעלת משרד פרטי בתחום.

דבר שני, הוא שאי כינוסה של הוועדה הציבורית המפקחת על הסניגוריה הציבורית, לא נבע מסיבות של הסניגוריה הציבורית. הכינוס עוכב, בתחילה, על רקע חילופי השרים במשרד המשפטים. דוד ליבאי הוחלף ביעקב נאמן, אשר הוחלף בצחי הנגבי. בהמשך עוכב כינוסה בשל "חתול שחור" שעבר בין הנגבי לבין חבר הוועדה - עו"ד רוני בר-און, מאז פרשת מינוי היועץ המשפטי לממשלה.

המכרז האחרון לבחירת סניגור ציבורי, לירושלים, היה מכרז פתוח. אלא שהלשכה, שדרשה מכרזים פתוחים, לא באה על סיפוקה, וטוענת כעת טענות שעניינן אי שיתוף נציג מטעמה בוועדת המכרזים, כפי שהובטח לה על ידי מן, לטענתה.

טענה שנייה של הלשכה: המכרז פורסם בעת הפגרה, כך שלא ניתנה הזדמנות שווה לכל עורכי הדין להציג את מועמדותם. ועדת המכרזים, טוענת הלשכה, "חטפה" את מינויו של הכהן לסניגור הציבורי של ירושלים.

דובר נציבות שירות המדינה, אריה גרינבלט, אמר בתגובה, כי "הנוהלים בשירות המדינה ברורים: אם למכרז הפנימי לא ניגש אף אחד, יוצאים למכרז חיצוני. ברגע שיש מישרה שצריך לאיישה, הנציבות נותנת את השירותים המלאים למכרזים, והכל נעשה כחוק. הטענה לגבי עיתוי פירסום המכרז, היא מגוחכת. הכל נעשה כחוק. לא כתוב בשום מקום שנציג הציבור בוועדת המכרזים, צריך לבוא מלשכת עוה"ד. לשכת עוה"ד אינה צד לעניין".

דוברת משרד המשפטים, אתי אשד, מסרה בתגובה: "לפי חוק הסניגוריה הציבורית, רק מינויו של סניגור ציבורי ארצי נעשה על ידי ועדת הסניגוריה הציבורית. לא כן מינויו של סניגור ציבורי מחוזי, שהוא עובד מדינה העובד בתקן קבוע, שעל מינויו חלות הוראות התקשי"ר.

"לפי הנדרש בתקשי"ר, נעשה מינויו של הסניגור הציבורי המחוזי במכרז. בתחילה פורסם מכרז פנימי, ומשלא הוגשה מועמדות למישרה, פורסם מכרז חיצוני פומבי לפי הנדרש בהנחיות התקשי"ר. המכרז הפומבי פורסם בספר המכרזים של המדינה, ובנוסף, פורסמו מודעות בעיתונים היומיים בהן הובא דבר המכרז הפומבי לידיעת הציבור.

"לאחר פרסום המכרז כינסה נציבות שירות המדינה את חברי ועדת המכרזים שמונו על ידה, לפי ההנחיות הנהוגות בדרך כלל. בפני הוועדה התייצבו המועמדים שהגישו מועמדותם למכרז הפומבי ומתוכם נבחר המועמד שנמצא הראוי והמתאים ביותר לתפקיד.

"יצויין, כי מינוי חברי ועדת המכרזים נתון בידי נציבות שירות המדינה בלבד, והסניגור הציבורי הארצי אינו מוסמך לקבוע מי יהיו חברים בה. המכרז נעשה על ידי נציבות שירות המדינה לפי כל כללי הדין הנהוגים בדרך כלל, ואין אנו סבורים כי היה עלינו לחרוג מכללים אלה לטעמם של אלה או אחרים. כל טענה כנגד הליכי המכרז נדחית איפוא מכל וכל". -* עורכי הדין יהושע רוזנצווייג, ועמיקם שור ממשרדו, ייצגו את פז, בעיסקה לרכישת מניותיה של "טעם ישראל", בבורגר-ראנץ', תמורת 1.9 מיליון דולר. המוכרים - "טעם ישראל" ובארי סקופ, יוצגו בידי עו"ד אלי בנדור. עו"ד דן להט, מכהן-להט-דורון, ייצג את מנכ"ל בורגר ראנץ', רון פלד.

* עורכי הדין אלרואי קנבל וצבי חפץ, ממשרד אסנת-חפץ, ייצגו את ולדימיר בוסיסנסקי, המחזיק בקונצרן מוסט, ברכישת %10 ממניות מת"ב מחוץ לבורסה במניות ובאופציות לרכישת מניות - בהיקף של 25 מיליון דולר. את המוכר, חנניה גיבשטיין, ייצגה עו"ד שרון גזית, ממשרד וקסלר-ברגמן.

* בעיסקת מכירת השליטה בבנק הפועלים, שאוזכרה במדור זה בשבוע שעבר, הושמטו מספר שמות: עו"ד דליה טל, ממשרד קנטור-אלחנני-טל, ייצגה את ג'ף קייל, במסגרת קבוצת קייל-פישמן. לצידה היתה עו"ד דנה יגור. עו"ד איתי גרינברג-גפן, ממשרד גורניצקי, לקח חלק בעיסקה, מטעם קבוצת תד אריסון. עו"ד משה לוסקי, כאמור, ייצג את קבוצת דנקנר, במסגרת קבוצת אריסון.

* עורכי הדין דן אבנון וגיל ורגון, מאבנון-ורגון, מתמזגים עם משרד דן עופר. במשרד עופר שותפים עו"ד דן עופר, ובתו, עו"ד מרב עופר. המצטרפים אבנון וורגון, כבר עברו ממשרדם ברמת-גן, למשרד עופר ברחוב הירקון בתל-אביב. המשרד החדש כולל 8 עורכי דין, ויעסוק במקרקעין והשקעות בינלאומיות. בין לקוחותיו, כ-20 חברות ציבוריות, וביניהן ויליפוד, דרעד, דרלון. המשרד מעניק שירותים משפטיים, בין השאר לאבן וכלל תיירות.

* יו"ר הרשות לניירות ערך היוצא, אריה מינטקביץ', ייפרד מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ב-8 באוקטובר. מינטקביץ' אמור לתת הרצאה בפני אנשי הפרקליטות. גם פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, הוזמנה. « «לשכת עורכי הדין נגד הסניגוריה הציבורית «הלשכה דורשת לקיים מכרז חדש לבחירת הסניגור הציבורי במחוז ירושלים, לטענתה המכרז שקויים לא נתן הזדמנות שווה לכל עורכי הדין לגשת אליו * דוברת משרד המשפטים: "המכרז הפומבי הובא לידיעת הציבור"