קרלסברג תייצר בירה גינס בישראל

קרלסברג תשקיע כ-5 מיליון דולר בהתקנת קו לייצור פחיות בירה קרלסברג, ובהרחבת כושר הייצור

שיתוף פעולה מעניין בין מבשלות קרלסברג דנמרק וגינס אירלנד במפעל בישראל. במסגרת שיתוף פעולה זה, תיוצר בירה גינס האירית במבשלת קרלסברג המקומית. כך מסרה היום הנהלת קרלסברג ישראל. בירה גינס היא בירה כהה, שהוחדרה לשוק המקומי לפני כחצי שנה ע"י מבשלות קרלסברג ישראל. מרכז גינס ממוקם בדאבלין שבאירלנד, עם אתר ייצור בלונדון.

סמנכ"ל השיווק של קרלסברג ישראל, רפי בהרב, אמר כי הסכמה על כך נתקבלה מקרלסברג הדנית, המחזיקה ב- %20 ממניות קרלסברג ישראל. הוא הוסיף כי שיתוף פעולה מסוג זה קיים במדינות נוספות, בעיקר בנושאי שיווק. בהרב הוסיף, כי נתח השוק של בירה גינס אינו עולה על %1 מהשוק החם. מדובר בבירה הממוצבת לפלח השוק העליון. לעומת זאת תופסת גינס, לדבריו, נתח שוק גדול בשוק הקר - שוק הפאבים והמסעדות.

בין שאר פעולות קידום המכירות לבירה גינס, הוקמו 400 פאבים בקונספט של "הפאב האירי" ברחבי אירופה, ולא מן הנמנע שגם בישראל ינסו להחדיר את הקונספט הזה. בינואר החלה החברה, תוך שיתוף פעולה עם יינות סגל, במבצע לקידום הפאב האירי בארץ, מבצע בן 3 חודשים המשלב וויסקי אירי עם בירה גינס.

סמנכ"ל התפעול של קרלסברג ישראל, יעקב זיידל, אמר כי החברה מתכוונת להשקיע במהלך החודשים הקרובים 5 מיליון דולר בהקמת קו פחיות קרלסברג, ובהרחבת כושר הייצור של החברה. זיידל אמר כי עד כה יוצרה הבירה בבקבוקים במפעל באשקלון, ואילו הפחיות יובאו מדנמרק. לדברי זיידל, תפסו הבירות בפחית כ-%15 משוק הבירה בפחיות, ובעקבות הכנסת קו הייצור החדש, יגדל נתח שוק זה לכ-%25.

זיידל: "כשייבאנו את הפחיות, היינו כבולים במהלכים רבים. באילת, למשל, לא יכולנו ליהנות מתנאי סחר שווים, שכן אין משלמים מס קניה על פחיות רק במקרה שהן מיוצרות בארץ, ואילו שלנו מיובאות. אני מאמין שעתה ייפתחו בפנינו שווקים נוספים, ובתוך שנתיים נגדיל את נתח השוק שלנו בפחיות. קו זה גם ישלים את כל קו המוצרים שלנו".

מבשלות קרלסברג ישראל מהוות היום חברה עצמאית. ב-95' נרכשו, כאמור, %20 ממניות החברה ע"י קרלסברג דנמרק, והוקם המפעל באשקלון בהשקעה של כ-35 מיליון דולר. לדברי בהרב, רשם שוק הבירה, שהיקפו נאמד בכ-150 מיליון דולר בשנה, גידול של %2 בלבד ב-1996 לעומת גידול של %10 מידי שנה עד אז. בין השנים 82'-92' היה השוק בקיפאון. תופעה בולטת במיוחד בשוק הבירות היא גידול נתח השוק של המותגים המיובאים. חלקה של הבירה המקומית ירד מ-%95 ל%66. להערכת גורמים בענף, ימשיך נתח השוק של המותגים המיובאים לגדול בשנים הקרובות.

בהרב מציין כי חלקה של קרלסברג (במותגים קרלסברג וטובורג) עמד ב-96' על %25 משוק הבירה, לעומת %20 משוק זה ב-95'. בתחום הבירות המיובאות עומד חלקה של קרלסברג, עם המותגים קרלסברג וטובורג, על כ-%70 מהשוק, חלקה של טמפו עם היינקן ואמסטל, על כ-%25 מהשוק, ו-%5 הן בירות מיובאות אחרות. לאחרונה הכניסה יפאורה תבורי את בירה לבנבראו לשוק המקומי. צריכת הבירה בארץ: כ-15 ליטר לנפש בשנה.

קרלסברג ישראל גם מיצאת מראשית 1996. היקף היצוא ב-96' עמד על כ-1 מיליון דולר, לרומניה, ובהרב מקווה להכפיל את הייצוא ב-97' גם לשווקים נוספים.

החברות משקיעות היום מאמצים שיווקים ניכרים בשוק הקר, בפאבים ובמסעדות. גולדסטאר של טמפו הוא עדיין המותג המוביל בפאבים.

קרלסברג תשקיע ב-97' מעל מיליון דולר בקמפיין פרסומי, שינוהל ע"י אריאלי. בהרב מבטיח אגרסיביות שיווקית ומעריך כי השוק כולו יגדל ב-1997 בכ-%10. לשאלת גלובס על חששות אפשריים מהיינקן, שתיכנס עתה כשותפה בטמפו, אמר בהרב: "שום דבר לא השתנה. אנחנו לא בלחץ, ויש לנו תוכניות מוגדרות. אנחנו לוקחים אותם ברצינות, אך יחד עם זאת ננצל את המנוף השיווקי הבינלאומי של קרלסברג. לדעתי, מחסום הכניסה העיקרי לשוק הוא לא המחסום הקמעונאי, אלא שכנוע הצרכן הסופי". «זהבה דברת «קרלסברג תייצר בירה גינס בישראל «קרלסברג תשקיע כ-5 מיליון דולר בהתקנת קו לייצור פחיות בירה קרלסברג, ובהרחבת כושר הייצור