שיטה חדשה לפיתוח איים מלאכותיים מול החופים

הוצגה ע"י פרופ' מיכאל בורט מהטכניון במטרה לחסוך עלויות של חומרי מילוי

שיטה חדשה לפיתוח איים מלאכותיים מול החופים הוצגה ביום עיון בשבוע שעבר על ידי האדריכל פרופ' מיכאל בורט מהפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. את הסיוע ההנדסי להצעה נתנו ד"ר יואב סרנה והמהנדס גיורא בלקין מחברת א. אפשטיין ובניו.

שיטת בורט מבוססת על שני חידושים עיקריים: 1. שובר גלים המבוסס על מבני ספוג (SPONGE), אשר החומר המשמש לייצורם מהווה %5-%6 מנפח שובר הגלים (מתאים גם ליישומים ימיים נוספים, בלתי תלויים). 2. שימוש במיכלי בנייה "אמבטיות" כתשתית לפתרונות בנייה בתוך פנים האי, במרחב המים המוגנים, המקטינים באופן דרמטי את השימוש בחומרי מילוי.

לדברי בורט, שיטתו תבטל או תפחית במידה מרבית שימוש בחומרי מילוי, ולכן גם יקוצר משך בניית האי.

התוכנית להקים איים מלאכותיים מול חופי ישראל עברה לאחרונה משלב הצגת ההדמיות לשלב בדיקה מעשית. מדובר בבדיקת היתכנות של איים מלאכותיים הנערכת על ידי ועדת היגוי בין משרדית, שבראשה עומד ד"ר מיכאל בייט, ראש מינהל מדעי האדמה במשרד התשתיות.

זו אינה התוכנית היחידה שנדונה. דב רוזן, חוקר מהמכון הלאומי לאוקיינוגרפיה בחיפה, שהוא גם חבר בוועדה לבדיקת ההיתכנות של איים מלאכותיים, העלה רעיון שונה, שבמרכזו הקמת חצאי איים (שלוחת יבשה) לאורך רצועת החוף.

המשותף לשתי התוכניות הוא הצורך הדחוף לייצר עתודות קרקע חדשות עבור האוכלוסיה הצפופה של מישור החוף, שישמשו למגורים וגם למיקום תשתיות לאומיות, כמו נמלים או אתרי פסולת.

פרופ' מיכאל בורט מדבר על הקמת שורת איים, ששטחם הכולל יהיה עד 100 קמ"ר, ויתגוררו בהם כשני מיליון תושבים. בורט מגדיר את תוכניתו "השדרה הכחולה" של ישראל.

תוכנית נוספת היא של פרופ' גדליה שלף מהטכניון, בשיתוף פעולה עם מומחים מהולנד, המציעה הקמת אי שישתרע על שטח של פחות מקילומטר מול תל-אביב. האי הזה יהיה הראשון בשורה של 6-5 איים לאורך החוף בין תל-אביב לחיפה. עלות הקמת האי הזה תהיה, על פי הערכות, 800-700 מיליון דולר, ואולם גם אם מביאים בחשבון עלות זו, מחיר הקרקע באי החדש יהיה על פי הערכות כ-700 דולר למ"ר, זאת לעומת מחירים של יותר מ-3,000 דולר על היבשה באזור המרכז. « «שיטה חדשה לפיתוח איים מלאכותיים מול החופים «הוצגה ע"י פרופ' מיכאל בורט מהטכניון במטרה לחסוך עלויות של חומרי מילוי