תורכיה מנסה לרוץ קדימה

ראש הממשלה, נג'מטין ארבקאן, שואף לשיעור צמיחה שנתי של %14, אולם שרים בממשלה ספקנים לגבי יכולתו לעמוד במשימה

לראש ממשלת תורכיה, נג'מטין ארבקאן, יש שאיפה להפוך את טורקיה למדינה עם שיעור ההתפתחות הגבוה ביותר בעולם, מדווח אקונומיסט. ארבקאן מדבר על צמיחה של %14 - המודל שלו הוא כלכלות דרום-מזרח אסיה - וגם אם זה נראה מספר מוגזם, טורקיה בכל זאת נמנית כעת בין הכלכלות החזקות ביותר בעולם. בשנתיים האחרונות היא רשמה גידול של %7, ומומחים חוששים כי הצמיחה המהירה לא תימשך לאורך זמן.

אקונומיסט מצטט דו"ח של הבנק המרכזי התורכי, לפיו אנשיו של ארבקאן צופים שיעור צמיחה הקרוב יותר ל-%4.5, העדיף להאטת האינפלציה, שמאז 1994 עדיין עולה על %80. אנשי עסקים וברוקרים באיסטנבול טוענים שעד כה ממשלות חלשות נכשלו במאמציהן לקצץ במגזר הציבורי ולגבות מיסים מכלכלה לא רשמית הנאמדת בכ-10 עד 20 מיליארד דולר בשנה. קיים גם חוב ציבורי גדול, שההחזרים בגינו כרסמו בשנה שעברה יותר מ-%50 מהכנסות התקציב.

שיעורי הריבית הריאליים של טורקיה, הנעים בין %20 ו-%30 הם בין הגבוהים בעולם. הסימן הברור ביותר להתאוששות כלכלית, בכל פעם שמסתמנת ירידה, הוא כאשר משפחות נפטרות מאיגרות החוב הממשלתיות שלהן ומבזבזות את ההכנסות ללא הבחנה. יש סברה כי הממשלה אינה מפרסמת את נתוני המאזן המסחרי והשוטף של השנה שעברה כדי להסתיר את קיומו של גירעון מסחרי, שכפי הנראה מתקרב ל-22 מיליארד דולר, %11 מהתמ"ג.

ב-1993, הלוואות המגזר הציבורי הגיעו ליותר מ-%12 מהתמ"ג - %2 בלבד מעל למספרים הנוכחיים. ב-1994, סוכנות הדירוג מודיס, הורידה את דירוג האשראי של טורקיה, כפי שעשתה גם סטאנדרד אנד פור בסוף השנה שעברה. ב-1994 היו מכירות כבדות של לירות טורקיות. האם מצפה לתורכיה משבר דומה?

ההערכות הן שלא. המגזר הפרטי כבר צבר ניסיון ויודע לבודד עצמו מהתפתחויות מדיניות בלתי צפויות. חברות גדולות מגינות על עצמן מפני התפרצויות אינפלציוניות על ידי שימוש בדולרים ובמארקים גרמניים. ארבקאן עושה מאמצים מסויימים כדי לשמור על ההצלחה. הממשלה מתכוננת עתה לבדיקה חדשה שתערוך קרן המטבע הבינלאומית. כפי הנראה נשאה פרי המתקפה שהיתה בינואר על שיעורי הריבית, ועלות ההלוואות הגיעה ל-%79, השיעור הנמוך ביותר מזה שלוש שנים.

ארבקאן, בדומה לקודמיו, לא הצליח לבצע את השינויים המבניים הדרושים לכלכלה כדי להמשיך ולצמוח במהירות. הסתמכותו על הכנסות מהפרטות על מנת לאזן את התקציב גורמת לחשד שהממשלה חזרה להשתמש בתחבולות הכספיות הישנות שלה. התחזית לירידה באינפלציה עדיין לא התממשה וב-25 בפברואר מכרה הממשלה במכירה פומבית איגרות חוב בשיעורי ריבית של %98. די היה בכך כדי לגרום לטורקים געגועים לעבר. « «תורכיה מנסה לרוץ קדימה «ראש הממשלה, נג'מטין ארבקאן, שואף לשיעור צמיחה שנתי של %14, אולם שרים בממשלה ספקנים לגבי יכולתו לעמוד במשימה