משרד התשתיות: חברות הדלק ייבאו ברבעון %22 מהדלק באוקטן 95

"מגמה חיובית של הגברת התחרות" * היבוא נעשה דרך גלנקור

משרד התשתיות פירסם היום (א') לראשונה נתונים רשמיים לגבי יבוא בנזין וסולר לארץ. היבוא המסודר לארץ, שמבצעות שלוש חברות הדלק הוותיקות - פז, דלק וסונול - החל לראשונה ברבעון הראשון של השנה, והוא מתבצע באמצעות חברת הסחר הרב לאומית גלנקור, שנכנסה לפני כשנה לשותפות בסונול.

באחרונה טענו בבתי הזיקוק, כי %30 מיבוא הבנזין אוקטן 95 (נטול עופרת) מתבצע כיום על ידי חברות הדלק, אחרי שבתי הזיקוק היתה עד כה הספקית הבלעדית של חברות הדלק, לגבי כל מוצרי הדלק.

על פי נתוני מינהל הדלק במשרד התשתיות, יבוא בנזין אוקטן 95 היה בשיעור %22, מכלל הבנזין מסוג זה שנצרך במשק בתקופה זו. בשנת 98' לא יובא כלל בנזין. את רוב הבנזין נטול עופרת מייבאת סונול.

לדברי ראש מינהל הדלק, יואב ערמוני, יבוא הבנזין אוקטן 95 ברבעון הראשון של השנה הגיע ל-76.5 אלף טון.

יבוא של סולר לתחבורה במהלך הרבעון הראשון, הגיע ל-109.5 אלף טון, גידול של כ-%340 ביחס ליבוא בכל שנת 98'. יבוא סולר לתחבורה היה בשיעור %14 מכלל הסולר לתחבורה שנצרך במשק בתקופה זו. לדברי גורמים במשק הדלק, יבוא הסולר התחלק שווה בשווה בין שלוש חברות הוותיקות.

מנכ"ל משרד התשתיות, קובי כץ, אמר היום כי "הגידול ביבוא מהווה מגמה חיובית, שתביא להגברת התחרות במשק הדלק". כץ ציין, כי "הקמתו של נמל התזקיקים החדש המתוכנן באשקלון, על ידי חברת קצא"א ועל ידי חברת תשתיות נפט ואנרגיה, תאפשר הגברת היבוא והתחרות".

לדברי גורמים במשק הדלק, "היבוא התבצע במחיר מוזל יותר מאשר מחירי אותם מוצרים, המיוצרים על ידי בתי הזיקוק, שהיתה עד כה בלעדית באספקת מוצרים לחברות הדלק בארץ"