הוכרזה הפרטת בנק קרדי ליונה - במחיר נמוך יחסית לסבסודו

גרעין השליטה, %33, יימכר ל-7 בנקים וחברות ביטוח

ממשלת צרפת הכריזה בשבת רשמית על הפרטת בנק קרדי ליונה. שר האוצר, דומיניק שטראוס כהאן, הודיע כי מניות הבנק יוצעו למכירה במחיר שבין 22.5 עד 26.2 אירו (23.6 עד 27.5 דולר) למניה, בהתאם לתחזיות אנליסטים שצפו טווח מחירים שבין 22 ל-28 אירו.

טווח מחירים זה מעריך למעשה את שוויו של הבנק בין 41.2 עד 48 מיליארד פרנק צרפתי (6.59 עד 7.67 מיליארד דולר), לעומת הערכות שר האוצר הצרפתי, שייחסו לו שווי של 50 מיליארד פרנק.

בקביעת מחיר ההנפקה מהלך קבע למעשה משרד האוצר הצרפתי את סדר עדיפויותיו: הבטחת הפרטתו המוצלחת של הבנק תוך מכירת הבנק הממשלתי במחיר נמוך, כלומר, תוך הפסד ממשלתי ענקי, עקב הסבסוד הגדול של קרדי ליונה בשנות ה-90.

המסחר במניות קרדי ליונה, המופרט בתמורה לאישור הנציבות האירופית לתוכנית ההצלה של הבנק, יחל בבורסת פריס ב-8 ביולי. הממשלה תמכור %33 ממניותיו לשבעה משקיעים מוסדיים שיהיו גרעין שליטה אסטרטגי. בעלי המניות יחזיקו את הנתחים שלהם לתקופת מינימום ויסייעו בהתפתחותו במהלך התקופה.

%42 נוספים יימכרו לציבור, %5 לסגל הבנק, ואילו המדינה תשמור לעצמה נתח של %10. %10 מהבנק כבר מצויים בידי הציבור, והם נסחרים באמצעות תעודות השקעות שנסגרו ביום ו' בבורסת פריס ברמה של 31 אירו לתעודה. אף שהן נסחרות מעל לשוויין, מוזרמים לתעודות אלה ביקושים רבים, נוכח הערכות לחיתום יתר להפרטה.

בעלי מניות הליבה (המשקיעים האסטרטגיים) צפויים לשלם פרמיה של %1.9 למחיר המניה על נתח שלא יעלה על %4 ופרמיה של %3.5 אם ירכשו יותר מ-%4. משרד האוצר הודיע כבר כי ימכור את הנתח הגדול ביותר, %10, לקרדי אגריקול, הבנק הגדול במדינה.

ששת בעלי מניות הליבה האחרים הם חברות הביטוח AGF ו-AXA, קומרצבנק הגרמני, BBV הספרדי, בנקה אינטסה האיטלקי והבנק הצרפתי CCF