אסטרטגיות של מסחר קצר מועד

שבוע המסחר האחרון מהווה דוגמה ליתרונותיו של המסחר קצר המועד (בתנאי שהוא מצליח, כמובן). מעקב יום יומי מציג שבוע דרמטי והפכפך, בעוד שבסיכומו של דבר הסתיים המסחר ללא שינוי ניכר.

ישנן שלוש אסטרטגיות בסיסיות למסחר קצר מועד:

מסחר בשינויים זעירים (Scalping): אסטרטגיה זו מבוססת על ניתוח מדויק של יחסי הכוחות בין ההיצע והביקוש, כאשר הרווח מן המסחר מבוסס על שינויי מחיר קטנים. מי שסוחר בשיטה הזו אמור לבצע עשרות ומאות פעולות ביום, דבר הדומה לפעילותו של עושה השוק. מחזור מסחר גדול הוא תנאי מרכזי לביצוע האסטרטגיה הזו.

מסחר יומי (Day Trading): טווח הזמן של הסוחר היומי הוא ארוך יותר מזה של הסוחר בשינויים זעירים. הסוחר היומי מנסה לזהות רמות מחיר משמעותיות במהלך יום המסחר, המהוות חלק ממהלך שערים לטווח הארוך יותר. יעדי הרווח של הפוזיציה במסחר היומי משמעותיים יותר, ומספר הפעולות היומי קטן יותר לעומת המסחר בשינויים זעירים. בכל מקרה, הפוזיציה נסגרת בסוף היום, עובדה החוסכת את הסיכונים ומונעת את הסיכויים הנובעים מפוזיציה לטווח הארוך יותר.

מסחר על "סיבוב מלא" (Swing Trading): בשיטה זו עשוי משך הזמן של הפוזיציה לנוע בין יום לבין שבוע. הכניסה לפוזיציה מבוססת על איתור נקודת כניסה מבוססת היטב. הסוחר יישאר בפוזיציה עד שיעד המחיר יושג במלואו. סיומו של יום מסחר לא יהווה עילה לסגירת פוזיציה. פוטנציאל הרווח מחד והסיכון מאידך גדולים יותר לעומת המסחר היומי, בשל השארת הפוזיציה פתוחה למשך הלילה.

הבחירה בין האסטרטגיות תלויה בכמה גורמים:

- המאפיינים והתנאים של שוק המניות. על מנת לסחור מסחר בשינויים קטנים נדרשת סחירות גבוהה במיוחד. בשוק הישראלי ישנן מעט מניות המאפשרות מסחר שכזה.

- אופי המשקיע: מסחר יומי ומסחר בשינויים זעירים דורשים תשומת לב מלאה למסחר במשך כל היום; כן נדרש הסוחר לקבלת החלטות תכופות ומהירות. לא כל הסוחרים יכולים לעמוד בדרישת הזמן ובדרישה המנטלית.

- עלויות וטכנולוגיה: מסחר בשינויים קלים ומסחר יומי מחייבים עלויות עסקה נמוכות וטכנולוגיה מתקדמת לקבלת נתוני מסחר, להעברת פקודות ולקבלת מידע על הביצוע.

אולם תהא השיטה הנבחרת אשר תהא, על הסוחר לטווח קצר לשלוט בארבע טכניקות שמקורן בשיטת הניתוח הטכני:

* זיהוי המגמה: הסוחר לטווח הקצר אינו "פטור" מן הצורך לזהות את המגמה לטווח הארוך. עדיף לפתוח עמדת רכש בנייר ערך/שוק הנמצא במגמה עולה, ועמדת מכר בנייר ערך/שוק הנמצא במגמה יורדת. יש גם סוחרים המוסיפים ניתוח כלכלי לתהליך זיהוי המגמה.

* זיהוי נקודות כניסה לפוזיציה.

* זיהוי נקודות יציאה מהפוזיציה.

* תורת ניהול הכסף: שאלת ניהול הכסף מתייחסת לכמות הכסף המושקעת בפוזיציה ולשימוש היעיל בכסף לצורך הפקת רווחים. הכסף הוא המשאב שבידי הסוחר היומי, וככל משאב יש לשמור עליו ולהשתמש בו בתבונה.

כאמור, כל סוגי הסוחרים לטווח הקצר נדרשים להתייחס לארבעת הנקודות הטכניות הללו. בשבועות הבאים, נרחיב מעת לעת את הדיון בכל אחת מהטכניקות. אולם במסחר קצר מועד - יותר מכל צורה אחרת של מסחר והשקעה - יש לניסיון משקל מכריע. לפיכך, בית הספר הטוב ביותר למסחר קצר מועד הוא השוק עצמו, ואת שכר הלימוד (הפסדים בראשית הדרך) נאלץ הסוחר לשלם לבית הספר הזה