בנק ישראל: משקל החוב הלא סחיר בחוב הכולל עדיין גבוה מאוד, ופוגע ביעילות שוק ההון

החוב הממשלתי הלא סחיר ביוני - 143 מיליארד שקל - %48 מהחוב הפנימי הכולל

משקל החוב הלא סחיר בסך החוב הפנימי הכולל של הממשלה עדיין גבוה מאוד, ופוגע ביעילותו של שוק ההון. כך קובעים כלכלני המחלקה המוניטרית בבנק ישראל.

סך החוב הממשלתי הלא סחיר הסתכם ביוני השנה ב-143 מיליארד שקל, שהם %47.9 מהחוב הפנימי הכולל של הממשלה. המדובר בירידה לעומת שיעור של %54.6 מהחוב הפנימי בסוף 92'.

סך החוב הפנימי של הממשלה הגיע ביוני ל-297.5 מיליארד שקל, שהם %47.9 מהתוצר.

הנתונים מצביעים, כי משקלן של איגרות החוב המיועדות, המונפקות לחברות הביטוח ולקרנות הפנסיה, הגיע ביוני השנה ל-%80 מסך החוב הלא סחיר. זאת, לעומת %44 בסוף 92'.

בבנק ישראל מזהירים, כי מספר גורמים עלולים לפגוע בהמשך תהליך הצמצום במשקל החוב הלא סחיר, דבר שעלול לפגום ביעילותו של שוק ההון.

להלן פירוט הגורמים המעכבים את המשך תהליך הצמצום במשקל החוב הלא סחיר:

* ביצוע חלקי של הרפורמה בקרנות הפנסיה הוותיקות.

* משקל גבוה של אג"ח מיועדות בסך ההנפקות של הממשלה - %93 מההנפקות לקרנות הפנסיה הוותיקות ו-%70 לקרנות הפנסיה החדשות הן של איגרות חוב מיועדות בריבית גבוהה ומובטחת של %5.6 שנתית.

* הסכם המעבר מפנסיה תקציבית לצוברת צפוי להגדיל עוד יותר את ההנפקה של איגרות חוב מיועדות לקרנות הפנסיה הוותיקות.

* המשך המעבר של כספים מקופות הגמל לקרנות הפנסיה מחייב את הממשלה להנפיק יותר איגרות חוב מיועדות בריבית שנתית גבוהה ומובטחת, במקום אג"ח סחירות בריבית השוק.

* הסדרי הפנסיה והביטוח הקיימים מונעים צמצום נוסף בחלקו של החוב הממשלתי הלא סחיר.

בבנק ישראל מדגישים את הצורך בצמצום החוב הלא סחיר בסך החוב הפנימי הכולל של הממשלה, לביסוס שוק ההון. כלכלני הבנק מציינים את הצורך בהקטנת משקל החוב הלא סחיר כדי להפחית את עלות גיוס ההון הממשלתי, הנדרש למימון הגרעונות התקציביים ומיחזור החוב הפנימי.« מאת זאב קליין « בנק ישראל: משקל החוב הלא סחיר בחוב הכולל עדיין גבוה מאוד, ופוגע ביעילות שוק ההון « החוב הממשלתי הלא סחיר ביוני - 143 מיליארד שקל - %48 מהחוב הפנימי הכולל