ביהמ"ש העליון החמיר בעונשי המאסר של יגאל וחגי עמיר

עונשו של חגי עמיר הוחמר מ-12 ל-16 שנות מאסר* עונשו של יגאל עמיר הוחמר ב-4 שנים* ביהמ"ש: בעונשי המאסר אין ביטוי הולם לריבוי הפשעים והנסיבות המחמירות

בית המשפט העליון דחה היום (א') את ערעורם יגאל וחגי עמיר ודרור עדני, על הרשעתם בקשירת קשר לרצח ראש הממשלה, יצחק רבין. השופטים החמירו בעונשם של יגאל וחגי עמיר.

בית המשפט העליון גם דחה את הערעור של האחים עמיר ועדני, על הרשעתם בקשירת קשר לפגוע בתושבים ערבים ואנשי המשטרה הפלשתינית ביהודה ובשומרון, והרשעת יגאל וחגי עמיר, בעבירות אחזקה וייצור נשק שלא כדין.

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה על קולת העונש שנגזר על האחים עמיר, בשל הרשעתם בעבירות אלה. עונשו של יגאל עמיר הוחמר מחמש לשמונה שנות מאסר, שיבוצעו במצטבר לעונש מאסר העולם ושש שנות המאסר שנגזרו עליו על רצח רבין ופציעת מאבטחו.

חגי עמיר נידון בבית המשפט המחוזי ל-12 שנות מאסר ובית המשפט העליון החמיר בעונשו, והעמידו על 16 שנות מאסר.

שופט בית המשפט העליון חנוך אריאל סבר בדעת מיעוט, כי יש להחמיר בעונשם של האחים עמיר עוד יותר ולהעמיד את עונשו של חגי עמיר על 20 שנות מאסר ושל יגאל עמיר על 12 שנות מאסר.

עונש שבע שנות המאסר שהוטל על דרור עדני לא הוחמר, בגלל שהפרקליטות לא הגישה עירעור על שבע שנות המאסר שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי. השופטים מתחו ביקורת חריפה גם על מעשיו של עדני שאם ינוכה שליש מתקופת מאסרו הוא ישתחרר ממאסר כבר בסוף השבוע.

באישום הראשון הורשעו חגי עמיר ודרור עדני בקשירת קשר עם יגאל עמיר לפגוע באישים שהובילו את התהליך המדיני בעקבות הסכם אוסלו, ובראש ובראשונה לפגוע בראש הממשלה יצחק רבין. האחים עמיר ועדני דנו בדרכים אפשריות שונות לרצוח את ראש הממשלה, לרבות מילכוד מכוניתו וירי לעבר ביתו.

במסגרת תוכנית זו פנה חגי עמיר לשלטונות הצבא וביקש אישור להחזיק רובה אם-16, שבאמצעותו ביקשו השלושה לפגוע בראש הממשלה מרחוק. חגי עמיר אף השתתף בסיור ליד בתיהם של יצחק רבין ושמעון פרס, במטרה לבחון דרכים ושיטות לפגיעה בשני האישים.

חגי עמיר הודה בחקירתו, כי הראה לאחיו כתבה בעיתון על חנוכת מחלף כפר שמריהו על-ידי ראש הממשלה, כדי להפנות את תשומת לבו לאפשרות לפגוע ביצחק רבין באירוע.

בשלוש הזדמנויות שונות, במהלך שנת 95', יצא יגאל עמיר למקומות בהם ביקר ראש הממשלה, במטרה לפגוע בו, אך בלא הצלחה: בינואר אותה שנה ב"יד ושם", באפריל באירועי המימונה ובחנוכת המחלף בכפר שמריהו. יגאל עמיר סיפר לאחיו ולעדני על נסיונות אלה.

יגאל עמיר סיפר לאחיו גם על כוונתו לצאת לעצרת בה השתתף ראש הממשלה יצחק רבין, ב-4 בנובמבר 1995, במטרה לפגוע בו. באירוע זה הצליח יגאל עמיר להוציא לפועל את תוכניתו.

חגי עמיר ניסה להניא את אחיו מלבצע את תוכניתו, בשל האבטחה הכבדה של ראש הממשלה, אשר תקטין את סיכוייו לבצע את המזימה ולהישאר בחיים אחריה. בית המשפט המחוזי קבע, כי ההסתייגות, כביכול, של חגי עמיר מרצח ראש הממשלה נבע מחששו לגורל אחיו, ולא בשל אי-רצון לפגוע ביצחק רבין.

בית המשפט העליון קבע, כי על-פי הראיות חגי עמיר היה שותף פעיל בקשר בינו לבין אחיו ועדני, לרצח ראש הממשלה. חגי עמיר העלה רעיונות בדבר דרכים אפשריות לביצוע הרצח, ופעל לקידום הקשר בסיורים לבית בית ראש הממשלה, בפנייה לצבא לציידו ברובה ובהפניית עמיר לכתבה על חנוכת המחלף.

בית המשפט העליון גם קבע כי לא מצא מקום להתערב במסקנת בית המשפט המחוזי, שעדני היה שותף לרעיונות לפגוע בראש הממשלה. בין השאר היה זה עדני שהעלה את הרעיון לבצע את הרצח באמצעות מילכוד מכוניתו של רבין.

האחים עמיר ועדני הורשעו גם בקשירת קשר לפגוע בערבים ובאנשי משטרה פלשתינית, לאחר נסיגת צה"ל משטחים ביהודה ושומרון. הפיגועים היו אמורים לכלול ירי בערבים, הצתת בתים וניתוק זרם החשמל לישובים ערבים, מהם יצאו מי שפגעו ביהודים.

השלושה תכננו לבצע את הפיגועים באמצעות אמל"ח שגנב חגי עמיר מצה"ל, במהלך שירותו הצבאי.

בית המשפט העליון אימץ את קביעת בית המשפט המחוזי, כי לא היה מדובר בתוכנית עתידנית, כפי שניסו השלושה לטעון. זאת, בין השאר, בשל התרחשויות אקטואליות של חתימה על הסכמי אוסלו, הקמת המשטרה הפלשתינית ונסיגת צה"ל מחלקים ביו"ש. כמו כן, נמצאה ראיה נוספת לקשירת הקשר, בנסיונותיהם של חגי ויגאל עמיר להתאים משתיק קול לרובה ה"עוזי" של עדני וביצוע ניסויי ירי ב"עוזי" המצוייד במשתיק קול. חיזוק נוסף נמצא בעדותה של מרגלית הר-שפי, אליה פנה יגאל עמיר שתצטרף להתארגנות, שהבינה כי מדובר במחתרת רצינית, ובעדותו של החייל מיכאל שוורץ שסיפק לאחים עמיר אמל"ח וביקש אחר-כך שיחזירו לו אמצעי לחימה אלה, בשל חששו כי הם עומדים לעשות בהם שימוש.

חגי ויגאל עמיר הורשעו גם בעבירות של ייצור והחזקת נשק. זאת, בשל שיפורים שהכניס חגי עמיר בכדורי 9 מ"מ, על-ידי הכנסת גולות לתוכם. כדורים אלה שימשו את יגאל עמיר במעשה הרצח של ראש הממשלה, יצחק רבין. כמו כן, ייצרו האחים עמיר והתאימו משתיק קול ל"עוזי" של עדני. יגאל עמיר גם הורשע בגניבת אמצעי לחימה במהלך שירותו הצבאי, אותם הסתיר בבית הוריו.

שופט בית המשפט העליון, אליהו מצא, קבע, כי בעונשי המאסר אין משום מתן ביטוי עונשי הולם לריבוי הפשעים ולנסיבות המחמירות בהן בוצעו.

כמו כן, קבע השופט, העונש אינו מרתיע בפני ביצוע מעשים דומים. השופט מצא קבע, כי העונש ההולם לחגי עמיר הוא מאסר לתקופה כוללת של 18 שנות מאסר, אך בשל המדיניות שלא למצות את מלוא חומרת הדין בערעור העמיד את עונשו של חגי עמיר על 16 שנות מאסר.

השופט מצא החליט להחמיר גם בעונשו של יגאל עמיר והעמידו על שמונה שנות מאסר, שירוצו במצטבר לעונש שנגזר על יגאל עמיר על רצח ראש הממשלה יצחק רבין ופציעת מאבטחו.

השופט יעקב קדמי הצטרף להחלטתו של השופט מצא, לגבי העונש, ואילו השופט חנוך אריאל סבר, כאמור, שיש להחמיר עוד יותר בעונשם של האחים.« מאת כתב עתי"ם « ביהמ"ש העליון החמיר בעונשי המאסר של יגאל וחגי עמיר « עונשו של חגי עמיר הוחמר מ-12 ל-16 שנות מאסר* עונשו של יגאל עמיר הוחמר ב-4 שנים* ביהמ"ש: בעונשי המאסר אין ביטוי הולם לריבוי הפשעים והנסיבות המחמירות