ארה"ב: הנסיגה השלישית על-פי הסכם שארם תתבצע ללא קשר להסדר הקבע

האיחוד האירופי: לפלשתינים זכות מוחלטת להקמת מדינה ש קבוצה ראשונה של 200 אסירים תשתחרר ביום חמישי ש מורטינוס מציג רעיונות חדשים לחידוש המו"מ בין ישראל לסוריה

קבוצה ראשונה של 200 אסירים ביטחוניים אמורה להשתחרר ביום חמישי. כך העריכו היום גורמים בישראל וברשות הפלשתינית.

בימים האחרונים עברה ועדת שחרורים מיוחדת על רשימת האסירים שמיועדים להשתחרר. הרשימה הועברה לרשות הפלשתינית, שעד מחר תבדוק אותה.

ראש צוות המשא ומתן הפלשתיני, סאיב עריקאת, אמר היום, כי מרבית המשוחררים כבר ריצו יותר משני שלישים מתקופת מאסרם.

כמה מהם נשפטו למאסר עולם על רצח משתפי פעולה פלשתינים.

בסוף השבוע גם אמורה להתבצע הנסיגה הראשונה במסגרת הסכם שארם. הנסיגה תהיה מ-%7 מהשטח ביו"ש, שעד-כה היה נתון לשליטה ישראלית מלאה. השטח יועבר לשליטה אזרחית של הרשות הפלשתינית, אבל האחריות הביטחונית תמשיך להיות של ישראל.

מפות הנסיגה המפורטות יוצגו רק מחר בפני נציגי הרשות הפלשתינית.

שחרור האסירים וביצוע הנסיגה יתאפשרו רק לאחר אישור הממשלה והכנסת. ראש הממשלה, אהוד ברק, יכנס מחר (ד') בבוקר ישיבת ממשלה מיוחדת לאישור ביצוע השלב הראשון בהסכם.

בתום האישור הצפוי בממשלה, ימסור ברק יבקש ברק את אישור הכנסת. ישיבת הכנסת תיפתח בהודעתו המדינית של ברק. אחריו ינאם ראש האופוזיציה, ח"כ אריאל שרון. ועדת הכנסת החליטה לאפשר לכל חברי הבית ליטול חלק בדיון. ההערכות הן, שרק מחר בערב תאשר הכנסת ברוב גדול את ההסכם ותחילת ביצועו.

בתוך כך, הרשות הפלשתינית פרסמה היום (ג') את מכתבי הערבות של ארה"ב והאיחוד האירופי להסכמי שארם.

על מכתב הערבויות האמריקני חתומה מזכירת המדינה, מדלן אולברייט. במכתב מובטח לרשות הפלשתינית, שהשלב השלישי של נסיגת ישראל במסגרת הסכם וואי יתבצע גם אם לא תושג הסכמה במשא ומתן על הסדר הקבע.

אולברייט מדגישה במכתבה, שארה"ב מאמינה שהמשא ומתן מהווה את הדרך היחידה לקידום השלום באיזור והשגת שאיפות הפלשתינים.

במכתב חוזרת אולברייט על דברי הנשיא קלינטון לאחר חתימת הסכם וואי, שארה"ב תומכת בשאיפות הפלשתינים לקבוע את מעמדם ועתידם. אולברייט אינה פוסלת אפשרות של הכרזת מדינה פלשתינית בעוד כשנה.

במכתב הערבויות של האיחוד האירופי נאמר שלפלשתינים יש זכות מוחלטת להגדרה עצמית, לרבות הקמת מדינה עצמאית.

בתגובה למכתבי הערבויות של ארה"ב והאיחוד האירופי, אמר היום ראש צוות התגובות של הליכוד, ח"כ דני נווה, שהערבויות מוכיחות את כישלון ישראל בניהול המשא ומתן עם הפלשתינים.

במקביל לתחילת ביצוע הסכם שארם, נמשכים המאמצים לחידוש המשא ומתן בין ישראל לסוריה.

שליח האיחוד האירופי, מיגל מורטינוס, הגיע היום לדמשק לאחר פגישות מדיניות בישראל.

מורטינוס אמור להעביר לראשי השלטון בסוריה רעיונות חדשים לחידוש המשא ומתן עם ישראל.« שירות גלובס « ארה"ב: הנסיגה השלישית על-פי הסכם שארם תתבצע ללא קשר להסדר הקבע « האיחוד האירופי: לפלשתינים זכות מוחלטת להקמת מדינה ש קבוצה ראשונה של 200 אסירים תשתחרר ביום חמישי ש מורטינוס מציג רעיונות חדשים לחידוש המו"מ בין ישראל לסוריה