המדינות התורמות הבטיחו לפלשתינים 7 מיליארד דולר - אבל העבירו רק 2 מיליארד

הערכה: ועידת המדינות התורמות בטוקיו בחודש הבא - תחדש הסיוע

המדינות התורמות אינן עומדות בהתחייבותן לתרום לרשות הפלשתינית. %45 מ-4.2 מיליארד דולר שהובטחו ב-93', לא הועברו. בנוסף, מתוך 3 מיליארד דולר שהובטחו עם חתימת הסכם וואי, הועברו פחות מ-100 מיליון דולר. צמצום הסיוע, המיועד ברובו לתשתיות, פוגע בפיתוח המשק הפלשתיני.

על פי נתוני משרד מתאם הפעולות בשטחים, אלה הפרוייקטים שהוקצו להם התקציבים הגדולים ביותר: חינוך - 313 מיליון דולר; תשתיות ביוב ומים - 331 מיליון דולר; הקמת מוסדות - 260 מיליון דולר; בריאות - 203 מיליון דולר.

התרומה הישראלית עומדת על 22 מיליון דולר, המיועדים לבניית איזורי תעשייה, כמו בקרני. מתרומה זו נהנים גם מפעלים ישראליים, שמעוניינים לפעול באיזורי תעשייה משותפים.

ראש ענף כלכלה במשרד מתאם הפעולות בשטחים, שלומי דרור, אומר, כי הגורמים שמעכבים את הפרוייקטים הם שינוי סדר העדיפויות העולמי עקב האירועים בקוסובו ובתורכיה; העדר בקרה נאותה על הוצאת הכספים וחשדות למינהל לא תקין ברשות הפלשתינית; קשיים במימוש הפרוייקטים מסיבות בירוקרטיות ומדיניות. לדברי ד"ר מחמד א-שתיה, ראש המועצה הפלשתינית לפיתוח כלכלי, המדינות התורמות אינן מסכימות לסדר העדיפויות הפלשתיני, במיוחד בפרוייקטים הנמצאים באיזור C, שבשליטה ישראלית מלאה.

בחודש הבא תתכנס ועידת המדינות התורמות בטוקיו. ההערכה היא, כי בעקבות חידוש תהליך השלום יתחדש גם הסיוע הבין-לאומי לפלשתינים, והוא ישפר את הכלכלה הפלשתינית.

כבר עתה, אמורה בניית נמל עזה לספק עבודה ל-6,000 פלשתינים.« מאת חגי אטקס « המדינות התורמות הבטיחו לפלשתינים 7 מיליארד דולר - אבל העבירו רק 2 מיליארד « הערכה: ועידת המדינות התורמות בטוקיו בחודש הבא - תחדש הסיוע