פרשת נמרודי - עידכונים וגילויים

פרידן טוען שבידיו ראיות לכאורה לקשירת קשר לביצוע רצח

פרקליטו של נמרודי: אין מקום להתייחס לדברי ההבל של פרידן

במחצית הראשונה של שנת 1999 ניסה החוקר הפרטי רפי פרידן, אשר ביצע האזנות סתר בהזמנת יו"ר מעריב ומנכ"ל הכשרת היישוב, עופר נמרודי, "למכור" לפרקליטות מידע מפליל שהיה ברשותו. פרידן, שביקש בתמורה שהפרקליטות תגיע עימו לעונש מוסכם לגבי עונשו (לאחר שכבר נדון ל-4 שנות מאסר אך ערעורו טרם נדון), "נזרק מכל המדרגות".

בעקבות כך הסיר פרידן את תנאיו המוקדמים וביקש למסור חומר למשטרה, בלא שדרש דבר בתמורה. מדובר, אמר פרידן, בחומר "חם" על אישים בכירים בפוליטיקה; כמו כן, לטענתו, יש בידיו חומר הקושר לכאורה את עופר נמרודי לעבירות חמורות.

בהקשר של נמרודי, טען פרידן לראיות לכאורה המצביעות על חשדות לכאורה לקשירת קשר לביצוע רצח. דובר על שלושה "מועמדים" להירצח: עד בפרשת האזנות הסתר ושני אישים בענף התקשורת. ככל הידוע, בידי פרידן היתה קלטת, שאמורה היתה לאושש את גירסתו בנוגע לחלקו של נמרודי בעניין.

הרצח של אותו עד, לפי הגירסה שמסר פרידן למשטרה, היה אמור להתבצע בתאילנד. פרידן התקשר לצורך כך עם איש עסקים ששהה בחו"ל, וחזר באחרונה ארצה. ככל הידוע, אותו אדם הישהה את שובו ארצה על מנת למסור את גירסתו, מחשש לחייו. נודע, כי בשל כך נסע באחרונה מפקד היחב"ל (היחידה לחקירות בינלאומיות), תת-ניצב משה מזרחי, למקום שהותו של אותו איש עסקים בחו"ל, וגבה ממנו את גירסתו.

למרות העובדה שהחקירה מתנהלת מזה כחודשיים, נמרודי לא נעצר ואף לא נחקר, וייתכן שיש בכך כדי להצביע על מידת המהימנות שמקנה המשטרה - לפחות בשלב זה - לגירסתו של פרידן.

בנוסף לכך טען פרידן, כי בידיו ראיות לכאורה המצביעות על חשד לכאורה לשיבוש מהלכי משפט מצד נמרודי. פרידן שתק בחקירתו ובמשפטו בנוגע לזהות מזמיני האזנות הסתר, ועל פי החומר שהעביר למשטרה, הוא עשה זאת תמורת תשלום שקיבל מנמרודי. יצויין, כי נמרודי הודה בשיבוש הליכים, בכך ששילם סכומים גבוהים לפרידן ולחוקר יעקב צור, שהיה עד מדינה בפרשה, תמורת שתיקתם.

לטענת פרידן, תמורת הפעולות שביצע ואלה שהיה אמור לבצע, קיבל מנמרודי כ-1.5 מיליון דולר.

במשטרה "קלטו" את המידע של פרידן, ומזה כחודשיים מנהלת היחב"ל חקירה בפרשה. תוך כדי כך עלה חשד לכאורה, כי אחד מאנשי היחידה הדליף לנמרודי פרטים פנימיים על ניהול החקירה. בעקבות כך, החלה חקירה במח"ש (המחלקה לחקירת שוטרים) במשרד המשפטים, כנגד אותו איש יחידה. ככל הידוע, חקירה זו טרם הסתיימה.

מקורבי נמרודי טוענים, כי למזרחי עלול להיות אינטרס בפרשה: נמרודי הגיש בזמנו תלונה נגד מזרחי, בטענה לכאורה לשיבוש הליכי חקירה מצידו, בפרשת חקירת האזנות הסתר כנגד העורך האחראי של "ידיעות אחרונות", ארנון מוזס, ואיש המשק בעיתון, חיים רוזנברג. בפרשה ההיא, על אף שהמשטרה המליצה על העמדתם לדין של השניים, הפרקליטות החליטה לסגור את התיק.

לעתירה לבג"ץ שהגיש נמרודי, כנגד אי העמדתו לדין של מוזס, צורפו תצהירים של אנשי היחידה, בה הם טוענים, כי היו ראיות לכאורה להעמדה לדין של מוזס ושל רוזנברג. עוד טוענים מקורבי נמרודי, כי פרידן ניסה במשך תקופה ארוכה לסחוט את נמרודי, ומשהדבר לא עלה בידו, איים להעליל עליו עלילות.

באשר למידע הנוגע לפוליטיקאים, מסר פרידן מידע על שלושה. לגבי שניים מהם מסר פרידן מידע, לפיו השניים הזמינו אצלו האזנות סתר. לגבי האחרון, מסר פרידן מידע לגבי הצעת שוחד שקיבל לכאורה, בעת ששימש בתפקיד ציבורי.

פרקליטו של נמרודי, עו"ד דן אבי-יצחק, מסר ביום ה', כי צו איסור הפרסום על הפרשה הוצא שלא על דעתו של נמרודי, והצו מנע ממנו למסור את תגובתו. לדבריו, בכוונתו לפרסם תגובה מפורטת ביום ו'.

לשבועון "העיר", אשר פירסם ביום ה' כתבה על פרידן והמידע שברשותו, אמר אבי-יצחק: "הערכה על מידת אמינותו של רפי פרידן ניתן למצוא בפסק דינו של השופט זכריה כספי בפרשת האזנות הסתר, שקביעותיו אושרו בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון. כל מילה נוספת מיותרת.

"משום כך, אין שום מקום אפילו להתייחס לדברי ההבל של פרידן ולגירסאותיו. מר נמרודי קיבל החלטה לתבוע כל כלי תקשורת שיפרסם עליו דברי דיבה, ללא קשר לשאלה מי הביא את דברי הדיבה אל אותו כלי תקשורת". *« מאת הדס מגן ואביבה קרול « פרשת נמרודי - עידכונים וגילויים

פרידן טוען שבידיו ראיות לכאורה לקשירת קשר לביצוע רצח *« פרקליטו של נמרודי: אין מקום להתייחס לדברי ההבל של פרידן