כור ימכור לנחושתן מניות השליטה בתדיראן צריכה תמורת כ-30 מיליון דולר

מחיר העיסקה ישקף %85 משווי ההון העצמי של תדיראן צריכה בסוף הרבעון השלישי * לקרייר האמריקאית תישמר האופציה לרכוש שליטה בתדיראן צריכה * אורי קויאטק, שהפך לבעל השליטה בנחושתן, תיווך בעיסקה

קונצרן כור ממשיך למכור אחזקות שאינן בליבת העסקים שלו. החברה הבת בבעלות מלאה, תדיראן, חתמה אמש (ב') על מסמך עקרונות למכירת מלוא אחזקותיה (כ-%56) בחברת תדיראן מוצרי צריכה לחברת נחושתן השקעות. תמצ"כ פועלת בתחום מוצרי הצריכה החשמליים בשוק המקומי ובשווקים בינלאומיים (מזגנים, מקררים ומוצרי יבוא).

התמורה בגין מניות השליטה בתמצ"כ תחושב לפי שווי חברה שישקף %85 מההון העצמי שלה בסוף הרבעון השלישי. על פי ההון העצמי שהיה ברשותה בתחילת הרבעון, תשלם נחושתן השקעות כ-30 מיליון דולר תמורת מניות השליטה, מחיר המשקף שווי חברה של 55 מיליון דולר.

הבוקר נסחרה תמצ"כ בשווי גבוה יותר, של 63 מיליון דולר. נראה שהמחיר הנמוך לכאורה שגובה כור תמורת השליטה, נובע בעיקר מאופציה שניתנה בשנת 97' לתאגיד האמריקני קרייר (CARRIER) להגיע לאחזקה של %51 בתמצ"כ. קרייר רכשה מידי תדיראן %29 ממניות תמצ"כ לפי שווי חברה של 67 מיליון דולר וקיבלה אופציה, שתפקע בשנת 2003, לרכוש %22 נוספים.

לדברי מנכ"ל תדיראן, ישראל זמיר, "מכירת מניות תמצ"כ נעשית במסגרת החלטה היסטורית של יציאה מתחום זה, בעקבותיה נמכרה גם החברה הבת תדיראן סוללות".

ביוני השנה מכרה חברת תדיראן את חטיבת הקשר שלה לשמרוק ונותרה עם חברות האלקטרוניקה הצבאית אלישרא, תדיראן מערכות וספקטרלינק.

אלישרא עוסקת בשדרוג מערכות אלקטרוניקה למטוסים וטנקים, ואילו תדיראן מערכות מייצרת מערכות שליטה ובקרה המשמשות לאיתור מקורות שידור. לאחרונה רכשה אלישרא כ-%25 ממניות בי.וי.אר מערכות, העוסקת בפיתוח מערכות אימון ותחקור למטוסי קרב.

שיחות שנוהלו למיזוג תדיראן עם חברת אלביט מערכות לתעשייה ביטחונית גדולה אחת לא הובילו להסכם. בחודש יולי הודיעו כור והתעשייה האווירית על הקמת חברת שיווק משותפת לאלתא ותדיראן.

מי שיצר את הקשר בין תדיראן לנחושתן השקעות הוא איש העסקים, אורי קויאטק (לשעבר מנכ"ל אלקו אחזקות), שהפך היום לבעל השליטה בנחושתן השקעות, לצידה של חברת קיטאל. לדברי ישראל זמיר מתדיראן, פנה אליו קויאטק לראשונה לפני כשבועיים, ככל הנראה לאחר שתיאם את המהלך עם קרייר.

תמצ"כ סיימה את המחצית הראשונה של 99' ברווח נקי של 10 מיליון שקל ממכירות של כ-300 מיליון שקל. מדובר בהמשך השיפור בתוצאות החברה, שאת התקופה המקבילה אשתקד סיימה ברווח של 2.5 מיליון שקל. את שנת 98' כולה סיימה תדיראן מוצרי צריכה עם מכירות של 591 מיליון שקל ורווח נקי של 17 מיליון.

החברה פועלת בשנים האחרונות בשוק מקומי המתאפיין בתחרות חריפה, בה בולטות חברות אלקטרה צריכה (מקבוצת אלקו) בתחום המזגנים ואמקור (מקבוצת אמפא) בתחום המקררים. למרות זאת, דיווחה תמצ"כ על עלייה במכירות המזגנים בחצי הראשון של השנה, לעומת ירידה קלה במכירות המקררים לשוק המקומי.

במהלך התקופה הגדילה תמצ"כ את מכירותיה לייצוא ב-%54 לכ-18 מיליון דולר, כתוצאה משיפור כושר התחרות של החברה בשווקים הבינלאומיים הקיימים ופריסה לשווקים חדשים. מאז נכנסה קרייר כשותף אסטרטגי בחברה, קיים עימה שיתוף פעולה בתחום התעשייה, הפיתוח, הרכש והשיווק, המתבטאים בין היתר בשיווק מזגני תמצ"כ בחלק משווקי חו"ל, באמצעות קרייר ואספקת מזגנים לקרייר עצמה.

בשנים 96'-97' סבלה תמצ"כ מירידה חדה ברווחיות, והשיפור שחל בשנה וחצי האחרונות בתוצאותיה מוסבר הן בקשיים אליהם נקלעה המתחרה אמקור, והן בפעולות שנקטה החברה להקטנת עלויות חומרים, צמצום בכוח אדם ותקורות ושינוי בתמהיל המכירות. במהלך 98' אישר דירקטוריון החברה תוכנית רה-אירגון, לפיה הופרדו פעילויות תמצ"כ בתחומי היבוא מפעולות הייצור.

מהדיווח של נחושתן השקעות לבורסה היום עולה, כי חוזה סופי בין הצדדים אמור להיחתם תוך 90 יום. החברה גם מדווחת גם כי שיתוף הפעולה עם קרייר צפוי להמשך. קרייר, שדחתה את האפשרות לרכוש בעצמה את מניות כור בתדיראן מוצרי צריכה, היא חלק מתאגיד יוניטד טכנולוג'יס (שבנוסף שולט על חברות פראט אנד ויטני, סיקורסקי ואחרות). קרייר עוסקת בייצור מזגנים לשווקים שונים (בתי מגורים, עסקים מסחריים ותחבורה מסוגים שונים). יונייטד טכנולוג'יס היא העסק ה-43 בגודלו בארה"ב וה-125 בעולם. התאגיד מעסיק 143 אלף עובדים, מחציתן מחוץ לארה"ב.« מאת שי שלו « כור ימכור לנחושתן מניות השליטה בתדיראן צריכה תמורת כ-30 מיליון דולר « מחיר העיסקה ישקף %85 משווי ההון העצמי של תדיראן צריכה בסוף הרבעון השלישי * לקרייר האמריקאית תישמר האופציה לרכוש שליטה בתדיראן צריכה * אורי קויאטק, שהפך לבעל השליטה בנחושתן, תיווך בעיסקה