מו"מ לברית כבישי אגרה איטליה-ספרד-פורטוגל

בעלי השליטה החדשים של חברת "אוטוסטרדה", שרכשה שלשום (ג') מממשלת איטליה נתח של %30 מחברת ניהול הכבישים המהירים הגדולה באירופה, מצהירים שיפעלו לכינון ברית בין שלוש החברות המובילות בניהול כבישים מהירים באיטליה, ספרד ופורטוגל.

עם 3,120 ק"מ של כבישי אגרה, שולטת "אוטוסטרדה" ב-%18 ממערכת כבישי האגרה באירופה וב-%56 מהם באיטליה. היא גם בעלת המניות הגדולה ביותר (%32) בבלוטל, חברת הטלפונים הסלולריים הרביעית בגודלה באיטליה, שבריטיש טלקום מחזיקה ב-%20 ממנה, ומשפחת בנטון ב-%9. כמו כן היא בעלת 3,300 ק"מ קווי תקשורת של סיבים אופטיים.

רכישת השליטה באוטוסטרדה, בסכום של כ-2.7 מיליארד דולר, נעשתה באמצעות חברה בשם Scheme‏28 (תוכנית 28) הנמצאת בשליטת משפחת בנטון, מתוך מטרה מוצהרת לשלב את אוטוסטרדה במערכת אוטוסטרדות אירופית שתימשך מברצלונה ועד קייב.

בין המשקיעים בתוכנית 28, חברות ניהול הכבישים המהירים Acessa הספרדית ו-Brisa הפורטוגזית, שיחד עם אוטוסטרדה האיטלקית יחתרו לאינטגרציה בתחומים כמו שירותי טלקום, טכנולגיית מידע ומערכת תשלומים.

מנכ"ל החברה הספרדית, אמר שבזאת מתממש "החלום הישן למצוא נקודת מיפגש בין שלוש חברות הכבישים המהירים הראשיות באירופה".

תוכנית 28 תממן מחצית מהרכישה באמצעות השקעה של בעלי המניות, ומחצית מהלוואות המאורגנות ע"י אחד המשקיעים, בנק יוניקרדיטו איטליאנו.

תוכנית 28 , שתמנה ארבע חמישיות מהנהלת אוטוסטרדה, התחייבה לשלם %5 יותר ממחיר ההנפקה לציבור. בנוסף לרשת הביגוד המפורסמת בנטון גרופ, משפחת בנטון שולטת ברשת מסעדות הדרכים הגדולה בעולם, אוטוגריל, והיא מבקשת לקנות את אירופורטי די רומא, החברה מפעילת שדות התעופה פיומיצ'ינו וקיאמפינו, ואת גרנדי סטאציוני המנהלת תחנות רכבת באיטליה.

באפיקים אלה עוברים מיליוני נוסעים מידי יום, והשליטה בהם תאפשר לבנטון, לדעת אנליסטים, לקדם את עסקי המסעדות והמכירות הקמעוניות שלה.« מאת אליהו חסין « מו"מ לברית כבישי אגרה איטליה-ספרד-פורטוגל