ביילין: נילי ארד אינה מתאימה למדיניותי; ארד: דבריו של ביילין בבג"ץ אינם אמת

בג"ץ דחה את הדיון בעתירות נגד הדחת מנכ"ל משרד המשפטים, בשל המחלוקת העובדתית בינה לבין השר

המשך הדיון בעתירות לבג"ץ נגד פיטוריה של נילי ארד מתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים נדחה לשבוע הבא. זאת, בעקבות מחלוקת בנושאים עובדתיים בין נילי ארד לשר המשפטים, יוסי ביילין.

המחלוקת העובדתית מתייחסת להודעה שמסר הבוקר (ה') ביילין לבג"ץ, באמצעות עו"ד דב ויסגלס. ביילין טען, כי במהלך חודשי כהונתו למד את אופן תפקודה של ארד, והגיע למסקנה שהיא איננה עומדת באמות המידה הנראות לו למימוש מדיניותו. עוד אמר ביילין, כי ארד איננה נהנית מאמונו המקצועי.

בהמשך ההודעה לבג"ץ טען ביילין, כי פנה לארד וקיים עימה שיחה ממושכת, שבמהלכה ביקש ממנה לסיים את תפקידה בעתיד הקרוב. בתגובה ביקשה ארד, בין היתר, כי בטרם יקבל ביילין החלטה סופית, ישוחח עם מספר נושאי משרה במשרד המשפטים.

ביילין שוחח עם אותם נושאי משרה ואחרים במשרד. לדבריו, הוא הציג לבעלי שיחו שאלה מפורשת בנוסח: "אמור לי כי ארד היא מנהלת טובה מאוד או אפילו טובה, ויהיה זה פתח לשינוי דעתי". לדברי ביילין, איש מהם לא היה מוכן לומר זאת.

לעומתו אמר עו"ד דורי קלגסבלד, בא כוחה של ארד, כי עד הבוקר חשבה ארד שהשאלה היא משפטית, ולכן היא איננה צריכה להביע עמדה בנושא, למרות שהיא מעוניינת להמשיך בתפקיד. כעת, הוא אומר, מבקשת ארד להגיש תצהיר בנושא.

לדברי ארד, הדברים הנאמרים בהודעתו של ביילין אינם אמת. לדבריה, ביילין מעולם לא אמר לה שיש לו טענות נגד תפקודה, והיא ביקשה ממנו לפנות לבכירים במשרד ולהתייעץ עימם לא בעניין תפקודה, אלא בנושא המשפטי המתייחס לסמכותו לפטר מנכ"ל.

השופטים אליהו מצא ודליה דורנר ציינו, כי לאור המחלוקת העובדתית, יהיה גם על ביילין להגיש תצהיר בנדון. עוד אמרה דורנר, כי מרגע שנזרקה האבן, אי אפשר להוציא אותה.

השופטת טובה שטרסברג-כהן הציעה לקראת תום הדיון, שעוה"ד ויסגלס וקלגסבלד ישוחחו ויראו אם יש באפשרותם להגיע למסקנות בקשר למהלך העובדות. על מנת לעשות זאת הכריזו השופטים על הפסקה.

לאחר ההפסקה הודיע מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד עוזי פוגלמן, כי בהסכמת הצדדים מתבקש בג"ץ לדחות את הדיון עד יום ד' הבא, בכדי לראות אם ניתן למצוא פתרון לבעיה שנוצרה. השופטים הודיעו, כי יקבעו את הדיון בהקדם בהתאם ליומן בית המשפט.

בדיון טענו עוה"ד צילה טמיר ועופר חנוך, באי כוח העמותה לקידום ממשל תקין, כי משרד המשפטים איננו קניינו הפרטי של השר, והסמכות לפטר מנכ"ל נתונה לממשלה ולא לשר. ויסגלס הסכים וציין, כי קיימת אפשרות להדיח את ארד באמצעות הממשלה.

עוד טען עו"ד ירון אלחנני בשמו של המנכ"ל המיועד שלמה גור, ואמר, כי גור ממלא את כל הדרישות הנדרשות מהתפקיד. לדבריו, גור סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטת ת"א והוסמך כעו"ד בשנת 1975. הוא זכה לצל"ש במלחמת יום הכיפורים ושירת במשרד החוץ עד עתה.

בא כוח התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, טען, כי יש להמשיך בנוהל הקיים, לפיו מנכ"ל משרד המשפטים הוא מינוי מקצועי ולא פוליטי, וכי על מנת לפטר את ארד היה צורך בהחלטת ממשלה.« מאת שמואל דקלו « ביילין: נילי ארד אינה מתאימה למדיניותי; ארד: דבריו של ביילין בבג"ץ אינם אמת « בג"ץ דחה את הדיון בעתירות נגד הדחת מנכ"ל משרד המשפטים, בשל המחלוקת העובדתית בינה לבין השר