מקורבי ספרא: המאפיה הרוסית יזמה הרצח כדי לשגר איתות אזהרה לעובדי ריפבליק

מטרת האיתות - למנוע שיתוף פעולה עם חוקרים אמריקנים, הבודקים חשדות להלבנות הון * גורמי משטרה: נבדק חשד שהפורצים היו מצויידים במפתחות - לא נמצאו סימני פריצה

הבנקאי המיליארדר אדמונד ספרא כה חשש מהאפשרות שיירצח אם ייצא את פתח ביתו, עד שסירב לנטוש את הפנטהאוז הבוער שלו במונקו, גם כאשר אשתו התחננה אליו לנהוג כך כדי שיציל את חייו, דיווח היום (א') הסנדיי טיימס.

אדמונד, 67, שנימנה עם 200 עשירי העולם, כלא עצמו בחדר האמבטיה לאחר ששני רעולי פנים פצעו את המטפל שלו והציתו את ביתו, מסרו חוקרים במונאקו לעתון.

רעייתו, לילי, שנמלטה מהדירה, טלפנה אל הטלפון הסלולרי שלו והתחננה אל בעלה כי ינטוש את הדירה הבוערת. ספרא בחר להישאר בחדר האמבטיה שבדירה, ומת אחר כך משאיפת עשן.

מקורביו של ספרא סיפרו לאחד מחבריו, ממוצא בריטי, כי להערכתם חולית חיסול של המאפיה הרוסית היא שעומדת מאחורי הפרשה. אלה טענו שהמתקפה היתה בבחינת שיגור אות אזהרה לעובדי ריפבליק בנק אוף ניו יורק, שייסד ספרא, שלא לשתף פעולה עם צוות החקירה האמריקני הבודק את החשדות למעורבותו של הבנק בהלבנת כספים עבור המאפיה הרוסית.

משטרת צרפת, שגם היא מעורבת בחקירה ובמצוד אחרי הפורצים כביכול, טוענת כי אין להוציא מכלל אפשרות שהמאפיה הרוסית עומדת מאחורי הפרשה. היא טוענת עוד כי תהיה זהותם של העבריינים אשר תהיה, אין ספק כי אלה נסתייעו בכמה מעובדיו של ספרא.

טענות אלה מבוססות על כך שלא נמצאו כל סימני פריצה לבית וככל הנראה היו הפורצים מצוידים במפתחות הבית.

"משך כשעה שוחח ספרא בטלפון מחדר האמבט אליו נמלט עם המטפלת הפיליפינית שלו, עם אשתו ואנשים נוספים, מיאן לצאת מהחדר וסירב להאמין להבטחות, כי אין לו כל סיבה לחשוש לחייו.

ארבעים וחמש דקות לאחר השיחה האחרונה, פרצו הכבאים לחדר האמבט ומצאו בה את ספרא והמטפלת מוטלים ללא רוח חיים. מקורות במשטרת מונאקו מסרו לעיתון כי אין ספק שהסימנים במקום מעידים כי הפריצה בוצעה בידי מקצוענים.

ברחובות מונטה קרלו התקשו אתמול להאמין כיצד חדרו המתנקשים לבניין בולט ברחוב סואן, המשקיף על מרינה עמוסות יכטות של אישים אמידים.

"מונקו היתה תמיד גאה בעובדת היותה מקום בטוח", אמר אחד מאנשי העסקים השוהים במקום.

המשטרה חקרה אתמול את עד הראייה היחיד שהיה עד לפריצה לביתו של ספרא, איש צוות סיעודי ממוצא אמריקני. הלה הפעיל את האזעקה בביתו של ספרא לאחר שנדקר בבטנו ובירכו בידי רעול פנים חמוש בסכין. המטפל, גויס לעבוד אצל ספרא, שסבל ממחלת פרקינסון, לפני שישה חודשים.

זה סיפר לחוקרים כי הופתע על ידי שניים מהתוקפים בחמש לפנות בוקר אור ליום שישי. השניים פרצו לבית ועשו את דרכם אל החדר ששימש כחדר טיפולים, סמוך לפנטהאוז של ספרא.

המטפל נפצע לאחר מאבק שניהל עם התוקפים, סחב עצמו במורד גרם המדרגות הראשי בבניין בן שש הקומות והפעיל את מערכת האזעקה.

דקות ספרות לאחר מכן הגיעה המשטרה אך הבית היה אפוף להבות. עשן לבן היתמר מהפנטהאוז.

מערכת האזעקה המשוכללת בביתו של ספרא, שהיה מצויד בתריסי חלונות מפלדה וזכוכיות חסינת כדורים, הקשו על צוותי הכיבוי להגיע אל חדר האמבט שנמצא בקומה העליונה של הבית, שם הסתתר, כאמור, ספרא.

אחד הכבאים שהשתתף בפריצה אל הבית אמר כי ייתכן שניתן היה להציל את חייו של ספרא, לולא היה הבית מצויד במערכות אבטחה יעילות, שהקשו על החילוץ.

למעלה משעתיים נדרשו להסיר את גג הנחושת הבוער כדי לפרוץ לתקרה מתחת. רק בשעה 7:15 שעון מונקו הגיעו הכבאים אל חדר האמבט ונתקלו בגופותיהם של ספרא והמטפלת. זמן קצר אחר כך קבע רופא את מותם כתוצאה משאיפת עשן.

אחד מהחוקרים טען אתמול כי ישנן כמה שאלות פתוחות ומטרידות שנותרו לפי שעה ללא מענה: "איננו יודעים כיצד חדרו הפורצים אל הבית, מה גרם להתפשטות המהירה של האש בבית, או מה גרם להצתה".« שירות בלומברג ורויטרס « מקורבי ספרא: המאפיה הרוסית יזמה הרצח כדי לשגר איתות אזהרה לעובדי ריפבליק « מטרת האיתות - למנוע שיתוף פעולה עם חוקרים אמריקנים, הבודקים חשדות להלבנות הון * גורמי משטרה: נבדק חשד שהפורצים היו מצויידים במפתחות - לא נמצאו סימני פריצה