"גיאו אינטראקטיב היא לא חברת חלום"

שי שילר, מנכ"ל החברה המפתחת טכנולוגיה להעברת מולטימדיה באינטרנט, הנסחרת בלונדון ב-1.4 מיליארד דולר: "אני לא מדבר אתך על איזו חברת מסחר אלקטרוני שצצה עם רעיון מטורף. אני מדבר אתך על טכנולוגיה אמיתית, על 'ברזלים' במאות אלפי דולרים ומעלה, שהלקוח יקנה" * "מהלך של ספין-אוף של החברה הבת ווב-רדיו הוא בהחלט הגיוני"

עד לאחרונה עורר השם גיאו אינטראקטיב תחושות שליליות בקרב המשקיעים שנחלו במנייתה אכזבות קשות בשנים האחרונות. החברה, הנסחרת בבורסת לונדון, היתה ידועה ככזו שמדברת גבוהה גבוהה ומבטיחה גדולות ונצורות, בלי שתוכל לקיים. האכזבה הקשה הובילה לגלישה למחיר מניה מגוחך: 16 פני בלבד.

גיאו, העוסקת בפיתוח מוצרים להעברת וידאו באינטרנט, הוקמה על ידי שלושה יזמים, אלי רייפמן (28), צורי דבוש (32) ושרון כרמל (27), שצירפו אליהם מאוחר יותר גם את נפתלי שני (51), שלעבר מנכ"ל פזכים, ואשר שימש בעבר כחשב המוסד.

החברה הונפקה בבורסת ה-AIM של לונדון באוקטובר 96', וגייסה 19 מיליון דולר לפי שווי חברה של 158 מיליון דולר. ביוני 98' ביצעה גיאו הנפקה שנייה, הפעם בבורסה הראשית של לונדון, וגייסה בה סך של 42 מיליון דולר לפי שווי חברה של 276 מיליון דולר. אחרי ההנפקה הוסיפה מניית גיאו לטפס מעלה, והחברה הגיעה לשווי מרשים דאז של 300 מיליון דולר.

בעת הנפקתה ב-96', הוגדרה גיאו כחברת סטארט-אפ קלאסית, עם אפס הכנסות ואפס רווחים. ב-97' רשמה החברה הכנסות של 3.1 מיליון דולר, והפסדים תפעוליים של 10.4 מיליון דולר.

נזכיר, שהטכנולוגיה שהיוותה ומהווה גם היום את ליבת העסקים של החברה, היא טכנולוגית האמבלייז (EMBLAZE), המאפשרת להעביר אותות וידאו וקול (אודיו) ללא צורך בהתקנת חלקי תוכנה ייעודיים (PLUG-IN) במחשב האישי. הטעות היתה שהחברה, עם הנהלה חסרת ניסיון, התמקדה בפלח השוק הלא אטרקטיבי של בוני אתרים באינטרנט.

שנת 98' אמורה היתה להיות שנת הפריצה של גיאו. שמואל בן-אליעזר, אנליסט חברת סוליד הישראלית, שיגר המלצת 'קנייה' נלהבת למניה, והעריך כי הכנסות החברה יזנקו ל-50 מיליון דולר ב-98', ואילו הרווח הנקי יעמוד על 12 מיליון דולר. פנמור גורדון, בית השקעות בריטי, היה שאפתני עוד יותר, והעריך כי הכנסותיה של גיאו יעמדו על 100 מיליון דולר. זה לא קרה.

ביוני 98', חודשיים בלבד לאחר ההנפקה השנייה, הודיעה גיאו כי בעקבות אי-יכולתה להגיע לשוק עם מוצרים התואמים תקני טכנולוגיה חדשים, לא תוכל לעמוד בתחזיות האנליסטים, ומחיר מנייתה צנח ממחיר של 1.6 ליש"ט ל-18 פני בלבד. את השנה סיימה החברה הישראלית עם פחות ממיליון דולר מכירות ובור הפסדים של 17.5 מיליון דולר.

בגיאו הבינו שחייבים לבצע שינוי, והביאו לתפקיד המנכ"ל את שי שילר, 37, לשעבר מבכירי קומברס, יצרנית ציוד המענה הקולי לחברות סלולר וטלפוניה, בה שימש כנשיא חטיבת ה"רשת הנבונה" האחראית בין היתר על פעילות כרטיסי ה-PRE-PAID (כמו בטוקמן של סלקום) לטלפונים סלולריים, ומנהל חטיבת אסיה ופסיפיק של קומברס.

שילר כיוון את החברה החוצה מהשוק הצרכני - בו שיווקה את מוצריה ללקוחות פרטיים והתמודדה מול חברות כגון ריל נטוורקס - ופנתה לשוק התאגידי, הדורש מוצרים בעלי איכות טכנולוגית גבוהה.

שילר מסביר כי "בסוף הרבעון הראשון של 99' היו לנו ארבעה כיוונים חדשים, ובד בבד התאמנו את האמבלייז לתקן 4-MPEG (תקן דחיסת וידאו חדש בתחום). זה יקנה לטכנולוגיה שלנו תאימות למוצריהם של יצרנים רבים של מכשור ותוכנה בתחום".

- "גלובס": מה לגבי מתחרים בשוק, כגון ריל נטוורקס?

"בעבר, גיאו התחרתה בריל נטוורקס, אבל זה לא המצב כיום. אם אתה מביט על הטכנולוגיה שלנו בצורה גנרית, היא מקבילה לזו של ריל נטוורקס. יחד עם זאת, הרעיון שלנו הוא לבנות יישומים ספציפיים מאוד. בניגוד לריל נטוורקס, אנחנו לא מוכרים תוכנה ב-29 דולר באתר האינטרנט.

"הנקודה היא שסוגי הלקוחות שלנו מגוונים, אבל הם כולם דורשים איכות טכנולוגית גבוהה. אנחנו מספקים את זה, ומכוונים את המוצרים שלנו לתאגידים, ספקי גישה לאינטרנט ולחברות טלפוניה".

- מהן פעילויות הליבה של גיאו?

"אנחנו עוסקים במספר קווי מוצר עיקריים: ראשית, אנחנו יודעים לחבר וידאו וקול שיעדם או מקורם הוא באינטרנט, למערכות איחוד הודעות (UNIFIED MESSAGING) ומערכות דואר אלקטרוני. הציוד שלנו משתלב בפתרון שמאפשר לחברות טלפוניה ותקשורת לתת פתרון ללקוח, בו הוא יכול לקבל ממקור אחד לקבל את כל המידע שהוא מעוניין בו, אם זה בתא הקולי של הסלולר, בדואר האלקטרוני, בפקס, ב-ICQ או בקבצי וידאו וקול. אנו מציעים מוצר דומה גם לתחום התאגידי, והוא כבר מותקן במספר חברות ובנקים גדולים".

- אתה לא חושב שהשווי של גיאו אינטראקטיב מנופח?

"בהחלט לא. אני חושב שהסיבה שגיאו נסחרת בשווי של 1.4 מיליארד דולר, היא ההסכמים האחרונים שהצגנו עם ספקית הגישה לאינטרנט באנגליה, פלאנט (PLANET), בסך של 12.5 מיליון דולר (והשקעה נוספת של 12 מיליון דולר באקוויטי), והסכם מסגרת עם סמסונג בסך כמה מיליוני דולרים. ההסכמים עם לקוחות גדולים מעידים על כך שיש לנו משהו ביד. הנקודה היא, שגיאו אינטראקטיב היא לא חברת חלום, למרות שיש לה פוטנציאל מדהים. כבר היום היא מתחילה להראות ולממש את תחילת הפוטנציאל הזה".

- מהי המשמעות המעשית של ההסכם עם סמסונג?

"ההסכם עם סמסונג הוא חלק קטן מהפוטנציאל של גיאו בתחום הסלולר, וזה אומר שאנחנו יכולים לשלב את הטכנולוגיה שלנו במכשירים מתוצרת סמסונג, שהם מכשירים פופולריים. אבל את המערכות הכבדות שלנו אנחנו מוכרים לחברות הסלולר, ושם טמון הכסף הגדול. אנחנו מוכרים את ציוד האמבלייז רקורדר (לשידור מידע חוזר, כמו למשל וידאו על פי דרישה) והאמבלייז וובקאסטר (לשידור חי של וידאו וקול).

"מחיר כל מערכת מתחיל בכמה מאות אלפי דולרים, וזה יילך ויגדל ככל שיותר ויותר תוכן ישודר און-ליין. חברות הסלולר יוסיפו עוד מגרות, וזה אומר מאות אלפי דולרים על כל תוספת".

- אז אולי זה יהיה כמו פעילות המענה הקולי של קומברס?

(צוחק) "אני בהחלט מקווה".

- מהי הייחודיות של הטכנולוגיה שלך לגבי עולם הסלולר?

"החוכמה של הטכנולוגיה שלנו היא, שאתה יכול להעביר הודעה בצורה אוניברסלית, אם זה טלפון, אינטרנט, סלולר או דואר אלקטרוני. לפתרון שלי זה לא משנה אם אתה רוצה להעביר וידאו וקול לטלפון העובד בסטנדרט CDMA ,GSM או TDMA. לי זה לא משנה אם חברות הסלולר עובדות באמצעות מיתוג מעגלי (מסורתי) או מיתוג מנות (מבוסס פרוטוקול האינטרנט).

"זה אומר שאתה תוכל לטייל ברחובות ניו-יורק, להתקשר למוקד שירות או לאתר קולנוע, ולצפות ב'בקרוב' של הסרטים שמציגים עכשיו, באמצעות מכשיר הסלולר".

- אפשר לומר שגיאו היא חברת סטארט-אפ בשווי 1.4 מיליארד דולר.

"למרות שאנחנו נתפסים כחברת סטארט-אפ, אנחנו לא ממש סטארט-אפ. אנחנו חברה ציבורית עם אנשים מוכשרים, ויש לנו פריבילגיה להוביל מספר כיוונים במקביל. יש לנו מזומנים ושווי חברה שמאפשרים לבצע רכישות והשקעות, וזה אומר שאנחנו במצב טוב. אני חושב שהעובדה שאנשים זוטרים בחברה הרוויחו אלפי אחוזים על האופציות והמניות שהחזיקו, ועדיין נשארו בחברה, מדברת בעד עצמה.

"אני לא מדבר אתך על איזו חברת מסחר אלקטרוני שצצה עם רעיון מטורף. אני מדבר אתך על טכנולוגיה אמיתית, על 'ברזלים' במאות אלפי דולרים ומעלה, שהלקוח יקנה. זה דברים שמוכרים אותם, זה פיזיקה.

"יש לנו הסכם עם פלאנט, שבו הם מתחייבים להקדיש לשיווק של מוצרי גיאו למעלה מ-50 אנשי מכירות. בזמן שאתה יושב איתי, הם מקבלים תדרוך בלונדון. אני גם צריך לדאוג שהם לא ימכרו יותר מדי, שלא יהיו לי בעיות לוגיסטיות".

- ומדוע שחברה כמו גיאו לא תיסחר במקומה הראוי, בבורסת הנאסד"ק?

"לפני חצי שנה הייתי אומר שאתה צודק ובורסת לונדון היא לא המקום להיות בו. אבל העלייה המרשימה שחלה במניות החברה בחודשים האחרונים, במחזורי מסחר ערים, יוצרת מציאות שבה נאסד"ק אינה כל כך קורצת. זה בהחלט נראה הגיוני, אבל כרגע יש לנו מעט מנהלים והרבה דברים לעשות".

- ומה לגבי הכנסות ורווחים?

"אתה בוודאי מודע לכך, שבשוק שלנו ההכנסות הן לא בדיוק מה שרלוונטי. אבל אני רוצה להביא את החברה למצב של תזרים מזומנים חיובי במהלך הרבעון הרביעי של 99'. לגבי השנה הבאה, האנליסטים מעריכים כי הכנסות החברה יעמדו על 23 מיליון דולר בשנת 2000, לעומת 6.3 מיליון דולר חזויים ב-99'. אני מקווה שנעמוד בכך ונמשיך בקצב צמיחה מרשים".

- חברת WEBRADIO.COM שבבעלותכם מדורגת כאתר הרדיו השישי הפופולרי באינטרנט. האם אתם מתכננים ספין-אוף?

"זו חברה שבנתה אתר אינטרנט המבצע אגרגציה ל-160 תחנות רדיו מובילות בזמן אמת, ואפשר למצוא בו גם תוכן, פעילויות מסחר אלקטרוני ושירותי היכרויות. האתר מקבל הכנסות של 1,500-700 דולר מכל תחנת רדיו לחודש, אבל מרבית ההכנסות, כ-%60, הן מאירועים המשודרים באינטרנט: מפגש של מנכ"ל חברה עם משקיעים ואנליסטים, פתיחת בית מלון (לאחרונה שודר ערב פתיחת מלון פאריס בלאס-וגאס). יש לנו 10 מיליון דפים נצפים בשבוע.

"מהלך של ספין-אוף הוא בהחלט הגיוני, מאחר שהחברה מנוהלת מלאס-וגאס, ולאור העובדה שחברות מקבילות קיבלו תמחור מדהים. ברודקאסט.קום, למשל, נמכרה ליאהו! תמורת 5.7 מיליארד דולר, והיא חברה הרבה פחות יעילה מווב-רדיו, ואנחנו התחלנו לפעול רק ב-19 באפריל".« מאת אליאב אללוף « "גיאו אינטראקטיב היא לא חברת חלום" « שי שילר, מנכ"ל החברה המפתחת טכנולוגיה להעברת מולטימדיה באינטרנט, הנסחרת בלונדון ב-1.4 מיליארד דולר: "אני לא מדבר אתך על איזו חברת מסחר אלקטרוני שצצה עם רעיון מטורף. אני מדבר אתך על טכנולוגיה אמיתית, על 'ברזלים' במאות אלפי דולרים ומעלה, שהלקוח יקנה" * "מהלך של ספין-אוף של החברה הבת ווב-רדיו הוא בהחלט הגיוני"