"סאני נסחרת במחיר מלא"

עם זאת אומר אילן בן-דב, מנכ"ל ובעל השליטה בחברה: "הגיעו אלי הצעות של בתי השקעה זרים לבוא ולהנפיק בחו"ל".

%1,500 לא הספיקו למניות סאני ב-99'. אלו המשיכו את דהרתן גם השנה והוסיפו כ-%80, למחיר המשקף שווי שוק של כ-310 מיליון דולר לחברה. טירוף? במקרה של סאני זה שילוב של טירוף וקבלות. למה קבלות? כי החברה הרוויחה בתשעת החודשים הראשונים של השנה כ-46 מיליון שקל ממכירת טלפונים סלולריים בהיקף של כ-518 מיליון שקל. למה טירוף? כי העליות האחרונות הן עליות של חלום, ולחלום הזה קוראים אינטרנט סלולרי.

עם האוכל בא התיאבון. מניות סאני נכנסו לרשימת תל-אביב 100 ואנליסטים החלו לכסות את החברה. אחד מהם, עמית טסלר מאופק, הדהים את שוק ההון בהערכת שווי נדיבה לסאני. טסלר קבע לפני כשבועיים מחיר יעד של 250 שקל למניית סאני, שעומדת היום על כ-150 שקל, תחת הכותרת "אחרי %1,474 ב-99': יותר טוב מאוחר מאשר לעולם לא...", קבע טסלר כי שווי הפעילות העתידית של סאני ופלאפון באספקת אינטרנט סלולרי יעמוד על 2.2-2 מיליארד שקל. לא פחות.

ההמולה סביב סאני הקפיצה לכותרות את אילן בן-דב, מנכ"ל החברה, המחזיק גם %73.6 ממניותיה. כרגיל, עם העליות באות ההנפקות, ובשוק ההון כבר מדברים על הנפקה של סאני בתל-אביב. אבל בן- דב נותר בשלו, ועל פי הערכות סירב להנפיק. "אילן בן-דב אומר שהוא לא יכול לאכול יותר מסטייק אחד ביום", אמר לנו בעבר אחד מאנשי שוק ההון, "ולכן הוא לא מנפיק ומגייס כסף בשוק".

מתברר שבן-דב למד שניים-שלושה דברים על תזמון בשוק ההון. סאני אכן היתה אמורה להנפיק וטיוטת התשקיף אף היתה מוכנה, אך היא משכה אותה השבוע. "הגיעו אלי הצעות של בתי השקעה זרים לבוא ולהנפיק בחו"ל, אומר לנו השבוע בן-דב. "יותר מכך, מציעים לי להנפיק את סאני.קום בחו"ל לפי שווי גדול יותר משווייה של סאני, וייתכן אף שההנפקה תתבצע מהר מאוד". ובן-דב יודע היטב ש"מהר מאוד" זה שם המשחק היום: להכות בברזל בעודו חם.

מי זו סאני? החברה עוסקת בבסיסה במסחר קמעונאי בטלפונים ובאביזרים סלולריים. החל מהרבעון הרביעי של 98' חלה בחברה קפיצת מדרגה בהיקף הפעילות, הודות לשיווק מכשירי הסלולר של סמסונג הקוריאנית (זיכיון) ברשת ה-CDMA של פלאפון. במהלך 99' החלה סמסונג לייצר מכשירי GSM המשווקים כיום באירופה. מהלך זה של סמסונג יאפשר לסאני להתחיל בפעילות גם עבור רשת ה-GSM של פרטנר.

טסלר הניח בעבודתו כי 2.85 מיליון מנויי הסלולר הקיימים כיום צפויים לשדרג את המכשירים שברשותם לפחות פעם בשנתיים בממוצע, בשנים הקרובות. עוד אמורים להצטרף אליהם כ-2.2 מיליון מנויים עד לסוף שנת 2004 - בה יגיע שיעור החדירה ל-%75.

טסלר העריך כי למרות כניסה צפויה של מותגי סלולר חדשים (סוני, פנסוניק ומיצובישי), תצליח סמסונג להגיע לנתח שוק של %20-%25 מסך המכשירים. בהתאם להנחות אלה, מעריך טסלר את הזיכיון הבלעדי שיש לסאני על שיווק מכשירי סמסונג ב-1-0.9 מיליארד שקל, כלומר שווי השוק הנוכחי מגלם במלואו את הפעילות הקמעונאית בחברה.

זה הבסיס. החלום הוא חברת סאני.קום, שמאגד את פעילות האינטרנט של החברה, כמו הפורטל אחלה, חברת בלקסאן וכמובן החברה המשותפת לסאני (%49) ופלאפון (%51) - GO NEXT. את שווי החלום הזה מעריך טסלר אף יותר מזה של הפעילות הבסיסית של סאני.

מה שיש לנו כאן, אם כן, זו חברה קמעונאית מצליחה עם חלום. החלום הזה מטיס את מניות סאני ומעלה כמה תהיות. בן-דב עצמו מנסה לשמור על פרופורציות, ומשחרר הצהרה מפתיעה משהו: "סאני נסחרת היום במחיר מלא".

- "גלובס": זה לא מה שחושב עמית טסלר. אפשר להניח שהוא נפגש עם החברה?

"קודם כל, לא קראתי את הניתוח של טסלר לעומק ואני לא בטוח שבאמת יש שם כזו פרמיה גדולה לאינטרנט. אבל גם אם כן, אז יש. למה וואלה שווה 90-80 מיליון דולר והיא מפסידה? ככה! היום קשה לאמוד את פעילויות האינטרנט במדויק, וגם אני חושב שלפעמים אומדים אותה באופן מוגזם, אבל בסופו של דבר השוק יתמחר את הכל. נדמה שכל מספר זוכה. אם טסלר בא ונקב בכזו פרמיה לאינטרנט, או.קיי - אני מניח שהוא יודע מה הוא אומר".

כאן צריך להזכיר, שהערכת השווי נעשתה במסגרת הצעת מכר פרטית שביצעה אופק עבור אילן-דב, בהיקף של כ-33 מיליון שקל ועל פי מחיר של 160 מיליון שקל.

- ובכל זאת, 2 מיליארד שקל לפעילות עתידית רק בגלל שהיא 'משהו.קום'?

"תראה, אין מה להתווכח ולצעוק כל הזמן, למה מניות האינטרנט עולות ועולות כשהן כלל לא מרוויחות. זו מלחמה בטחנות רוח. מי שלא מבין את כל נושא האינטרנט ואת כל היכולת האדירה הטמונה בתקשורת הסלולרית והעברת אינטרנט דרכה, שלא יתעסק בזה. נקודה".

בן-דב אומר את הדברים הללו כשלפניו מונח מכשיר ה-iMax החדש של סמסונג - טלפון סלולרי ששטח פניו הוא צג שטוח היכול להתחבר לאינטרנט כמחשב לכל דבר, בדומה לדגמים שהשיקו נוקיה, אריקסון וקוואלקום, בין היתר.

בן-דב אומר כי סאני מתכוונת להשיק את המכשיר כבר באביב, כשפורטל הבית שלו יהיה גו-נקסט. אגב, הניסיון שלנו לעבוד עם המכשיר לא היה מענג במיוחד (איטיות), אבל בן-דב מבטיח שתוך מספר חודשים זה "יטוס כמו טיל". הוא מאמין כי שילוב האינטרנט והתקשורת הסלולרית יתרום לסאני לא מעט, כאשר החברה תיהנה מטכנולוגיית ה-CDMA בה פועלים מכשירי סמסונג, המשווקים ללקוחות רשת פלאפון.

ההערכות בסאני אומרות כי רשתות סלקום ואורנג' לא יוכלו לפתח מערכות מעשיות להעברת אינטרנט בטלפוניה סלולרית, בגלל הטכנולוגיות בהן הן משתמשות. סלקום משתמשת בטכנולוגיית ה-TDMA, ומעבר ל-CDMA ידרוש ממנה השקעה כספית משמעותית ולא יתרחש לפני שנת 2002-2003. גם במקרה של פרטנר תהיה בעיה לפתח את ה-GSM להעברת קבצי אינטרנט, ולכן פלאפון נהנית, לכאורה, מיתרון ברור.

אבל המציאות ורודה פחות. הקונספציה הטכנולוגית של ה-CMDA היא אכן המתקדמת ביותר בכל הנוגע להעברת נתונים ברשתות סלולריות, וזו הסיבה שמערכות הדור השלישי יהיו מבוססות על תקנים שיהוו אבולוציה שלה (אם כי כרגע יש מספר סטנדרטים מתחרים).

פלא-פון, מצדה, אכן זקוקה להשקעה פחותה באופן מהותי בתשתית, ושתי מתחרותיה יסבלו מ"מחלות ילדות" של מעבר לדור השלישי של הסלולר. מצד שני, צריך לזכור את מיצובה התחרותי המגומגם של פלאפון, המשתקף בביצועיה הכספיים הדלים.

זאת ועוד, החשיבות של המכשיר הסלולרי עצמו לגלישה באינטרנט היא פחותה משמעותית בהשוואה לתקני ה-WAP ולטכנולוגיות להמרת תכני אינטרנט לפרוטוקולים סלולריים, למרות שבן-דב, כמובן, לא אוהב לשמוע את הדברים הללו: "נכון שיש אפשרות לעבוד בטכנולוגיות אחרות, ותיתכן גם אפשרות כי תתפתח בשוק הישראלי תחרות שתשלב טכנולוגיה אחרת להעברת אינטרנט בטלפון הסלולרי. אבל כרגע, בתנאים הקיימים, ל-CDMA יש יתרון מובהק ואנו מסוגלים להציע אותו מיידית.

"ובאשר לשותפות עם פלאפון, היא בהחלט צעד מבורך עבורנו. כי מי שיגלוש דרכי, דרך גו-נקסט, גם שווה לי כסף. אני אוכל לספק לו שירותים באינטרנט, אי-מייל, עדכוני בורסה, עדכוני שוק, כמעט כל דבר. תראה איך זה עובד היום ביפן, זה המודל שלי".

בחיים, אתם יודעים, צריך לפעמים טיפת מזל. בן-דב אולי מצטייר היום כמי שידע לקרוא את המפה הסלולרית ולכן נהנה ממנה, אבל ל"גלובס" נודע כי סאני היתה מועמדת למכירה לפני כשנתיים, בשווי מגוחך.

- האם צפית את ההתפתחות המהירה של סאני גם לפני שנתיים-שלוש?

"כן. לא ראיתי אומנם את תחום האינטרנט, אבל בתחום הטלפוניה הסלולרית בהחלט הערכתי שיש כאן אפשרות פז, שיש לסאני לאן להתפתח והרבה".

- אם כן, מדוע רצית למכור את החברה לפני כשנתיים בשווי של כ-20 מיליון דולר?

"לא רציתי למכור. מה פתאום".

- האם לא התנהל מו"מ בינך ובין צביקה בירנבאום, שהתפוצץ על מספר אלפי דולרים בודדים?

"אה... כן, נכון. כן היה משהו כזה. אוה... צביקה בנאדם מאוד נחמד. אבל לא דובר על מכירה. דובר על העברת פעילות החברה לשלד של חברה בורסאית הנסחרת בניו-יורק, בה אני אמשיך להחזיק %90 מהמניות וסאני תמשיך לפעול. זו לא היתה בדיוק מכירה".

בנוסף לפעילותה העיסקית, סאני מחזיקה גם תיק השקעות בו משובצות (איך לא?) מניות תקשורת. למרות שבן-דב מנסה להעיד על עצמו, בצניעות אופיינית של איש שיווק, כי אינו מבין של ממש בשוק ההון, הוא מונה בפנינו כמה מניות בהן הוא מחזיק: בזק, אלביט, אמפל, ווקלטק, סמסונג אלקטרוניקה הקוריאנית ומיני-ליין. באחרונה החזיקה סאני כ-%7, עד שלפני מספר שבועות מכרה מקצת מאחזקותיה וירדה אל מתחת ל-%5.

כמה בדיוק משקיעה סאני במניות? בן-דב מסרב לומר, אך המאזן האחרון מגלה כי סאני מחזיק בני"ע סחירים בכ-11.2 מיליון שקל בסעיף "רכוש שוטף" ובני"ע סחירים בכ-2.7 מיליון שקל תחת "השקעות לזמן ארוך". קופה החיסכון הצדדית של בן-דב. « מאת צביקה רובינס « "סאני נסחרת במחיר מלא" « עם זאת אומר אילן בן-דב, מנכ"ל ובעל השליטה בחברה: "הגיעו אלי הצעות של בתי השקעה זרים לבוא ולהנפיק בחו"ל".