נתגלו שברים של מטוס ה-אף-16; הטייסים נעדרים

הטייסים - רס"ן יונתן בגין, בנו של בני בגין, וליאור הררי * החיפושים נמשכים

לאחר יותר מ-15 שעות חיפושים התגלו היום (ג') לפני הצהריים שברים ממטוס ה-אף- 16, שהתרסק אמש כ-30-20 ק"מ דרומית-מערבית לעתלית. החלקים נלקחו לבדיקה.

מפקד חיל האוויר, איתן בן-אליהו, הודיע, כי שני אנשי צוות המטוס, הטייס, רס"ן יונתן בגין, והנווט, סגן ליאור הררי, עדיין נעדרים. יונתן בגין הוא בנו של הח"כ לשעבר, בני בגין.

האימונים בבסיס רמת דוד ממנו המריא המטוס לטיסת האימון הופסקו בינתיים. ועדת חקירה שמינה מפקד חיל האוויר מנסה לברר את הסיבות להתרסקות. ההערכות הן שיתכן שהטייסים נכנסו לתופעת "ורטיגו" או שבגלל טעות אנוש המטוס צלל לתוך מי הים. העומק באיזור ההתרסקות מוערך ב-1,000-700 מ'.

באיזור המשוער של ההתרסקות נערכות סריקות ע"י מסוק וארבע ספינות טילים של חיל הים. לאיזור הוזעקה ספינה ובה אמצעי חיפוש בעומק הים.

לדברי מפקד חיל האוויר, מטוסם של בגין והררי המריא מבסיס רמת-דוד אמש בשעה 18.55 בערב, במסגרת סידרת אימונים שעורך הבסיס כולו. היתה זו טיסתו השלישית של רס"ן בגין באותו יום.

בסיום טיסת סיור להכרת איזור חופי לבנון, פנו מטוסו של בגין ומטוס נוסף שטס עימו דרומה. במהלך הטיסה חזרה לבסיסם, אמורים היו המטוסים לבצע אימון ביעף זיהוי ויירוט של מסוק שטס באיזור ממערב לעתלית. לאחר יעף הזיהוי הראשון, בשעה 19:42 ביקש רס"ן בגין מבקרי חיל האוויר לבצע יעף נוסף ונענה בחיוב. דקה מאוחר יותר, כאשר סיים פנייה לעבר המסוק, התקרב מטוס הקרב למסוק פעם נוספת.

בשעה 19.44, מסיבה לא ברורה, פגע המטוס במים. 15 שניות לפני ההתרסקות עוד ביקשו אנשי הצוות עזרה מבקרי הטיסה על הקרקע, באשר לכיוון המסוק המיורט ביחס אליהם.

אנשי צוות מטוס הקרב השני שטסו באיזור זיהו במכ"ם את פגיעת האף-16 במים וראו את הפגיעה גם מהחלון הקדמי של תא הטייס.

למקום הוזנקו מייד ספינות של חיל הים ומסוקים שסרקו את השטח בסיוע נורי תאורה במהלך כל הלילה, אך ללא תוצאות.

בתשובה לשאלה, אמר מפקד חיל האוויר, כי אנשי צוות המטוס לא הספיקו, ככל הנראה, להפעיל את מכשירי הביות שאמורים לסייע בגילוי מיקומם. לדבריו, פרופיל הטיסה ותעבורת הקשר בין המטוס לקרקע טרם ההתרסקות מעידים על מצב חירום שהתפתח, ככל הנראה, במהירות, ולא נתן לצוות המטוס לדווח על הבעיה.

את התירגול ערך מטוסם של בגין והררי, כאשר הוא בגובה של כ-1,300 מ', כקילומטר מעל המסוק המיורט. מצב של הסתבכות בגובה זה מאפשר לטייסים רק שניות ספורות של ניסיון לדווח על המצב, או להיחלץ ממנו.

יתכן שאם יימצא גוף המטוס, ניתן יהיה בסיוע הקופסה השחורה לשחזר את השיחה בין הטייס והנווט בשניות שקדמו להתרסקות, דבר שאולי יגלה את נסיבות האירוע הטראגי. ראש עיריית באר-שבע, יעקב טרנר, העריך היום, שיהיו סודות בהתרסקות שלא נדע אותם לעולם.« שירות גלובס ועתי"ם « נתגלו שברים של מטוס ה-אף-16; הטייסים נעדרים « הטייסים - רס"ן יונתן בגין, בנו של בני בגין, וליאור הררי * החיפושים נמשכים