מי נגד מי במלחמה הגדולה במושב שילת

החקלאים נגד התעשיינים והמושב נגד מינהל מקרקעי ישראל. מלחמת אדמה המתנהלת בשתי זירות משפטיות ומפרנסת עורכי דין רבים

מזה מספר שנים מתנהלת מלחמת עולם משפטית, במקביל בשתי זירות: האחת - בית המשפט המחוזי בירושלים ומשם לבוררות, והשניה - בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפני השופט עדי אזר. החזית האחת מתנהלת בין חברים במושב שילת, שליד מודיעין - בין קבוצות שונות במושב; החזית השניה מתנהלת בין המושב מול מינהל מקרקעי ישראל, שאחת הקבוצות במושב נוטלת בו צד, בטענה כי המאבק הינו בעצם כסות להשגת מטרותיה של הקבוצה האחרת. סלע המחלוקת הוא מאות דונמים של קרקעות, השוות מיליוני דולרים. המלחמה הזו נטולת דם, אך רוויית עורכי דין, כדרכן של מלחמות משפטיות: עו"ד גדעון חתוכה ממשרד שרגא בירן, ייצג אחת הקבוצות בזמנו; עו"ד מיכאל שחור, ממשרד שנער, שחור, ויסברגר, בשם קבוצה אחרת; עו"ד אבי מנצ'ל, בשם הקבוצה הראשונה; עורכי הדין שי רוה ורוני בקר ממשרד בועז רוה, בשם המושב; עו"ד שרית גרינבאום, מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי), המייצגת את הסוכנות; עו"ד שרית שרן, המייצגת את מינהל מקרקעי ישראל; ועו"ד זהר שדה, בשם חברים במושב.

שתי הקבוצות במושב, המונה 57 משפחות, הן קבוצת החקלאים וקבוצת התעשיינים, כשלאחרונה יש רוב. בתביעתם טוענים החקלאים, כי ההבחנה הכתיבה משאבים ואמצעים שהוקצו לכל משתייך לסקטור לפי עיסוקו: כך, לתעשיינים הוקצו תקציבים וקרקע באופן ייחודי ובלעדי לעיסוקם ופרנסתם כתעשיינים, ולחקלאים הוקצו שטחי קרקע. התקציב שהוקצה לתעשיינים, לטענת החקלאים, גבוה עד %40 יותר מזה של החקלאים.

לטענת החקלאים, הם בלבד החזיקו ועיבדו שטח קרקע של כ-200 דונם למטע אבוקדו, בעוד לתעשיינים הוקצה שטח ייחודי בגודל כ-220 דונם לעיסוקם. עם התפתחותה של העיר מודיעין הסמוכה, דרש המינהל לפנות את שטח האבוקדו, שכאמור שייך לחקלאים. המושב והתעשיינים ביקשו להבטיח כי המאבק על הזכויות יהיה רק על חשבון החקלאים, ולכן התקבלו הסכמים והחלטות לפיהם החקלאים ינהלו מאבק לבדם ועל חשבונם ואף ישפו את המושב בגין כל נזק והוצאה שייגרמו. בהתאם לכך התקשרו עם משרד שרגא בירן, והחלו בהליכים משפטיים כנגד המינהל. התוצאות: שטח של כ-160 דונם הוכר כשטח המזכה את החקלאים בפיצוי כספי ובזכות יזמות על חלקו.

לטענתם, רק לאחר שהמושב והתעשיינים ראו כי מאבקם הצליח וכי המינהל עתיד לשלם להם פיצויים על השטח, הם ביקשו לקבל לעצמם את החלק הארי של הישגי החקלאים במסווה של טענות בדבר שוויון ועקרונות הקואופרציה. במסגרת נסיון זה התיימרו ומתיימרים התעשיינים לקבל בוועד ובאסיפת המושב החלטות המבטלות כביכול את זכויות החקלאים בשטח האבוקדו. כתוצאה מכך, מצויים אצל המינהל כספי הפיצוי והחקלאים אינם יכולים להמשיך במו"מ למיצוי זכויותיהם.

התעשיינים טוענים מנגד, כי החקלאים מנסים לנשלם מזכויות לגיטימיות השייכים לכלל החברים. לטענתם, ההבחנה בין חקלאים לתעשיינים איננה משקפת זכויות כלשהן וחלק מאלה המתיימרים להיקרא חקלאים, כלל אינם עוסקים בחקלאות, ואולי עסקו בכך בעבר. לטענתם, המושב היקצה בזמנו לכל חבר שטחי קרקע לפי השימוש בפועל לו היה זקוק כל חבר, וכך יצא שאלו המכונים תעשיינים קיבלו שטחי קרקע קטנים יותר מאלה שקיבלו החקלאים.

לטענתם, הסכסוך מתייחס לשני שטחים: האחד - בגודל כ-850 דונם, והשני - שטח האבוקדו, בגודל כ-170 דונם, שבשל טעות, לא נכלל במשבצת האגודה, הועבר בהמשך לידי האגודה לצורך הרחבת אמצעי הייצור החקלאיים העומדים לרשותה, וחולק לשימוש החקלאים. לאחר שנלקח השטח, העבירו החקלאים החלטה הקובעת כי הפיצויים יועברו רק להם. על סמך החלטה זו ניהלו מו"מ עם המינהל, שבסופו סוכם כי המושב יוותר על שטח משטחיו. בהחלטות באסיפה הכללית אושר הסכם הפשרה, אך סוכם גם כי יבוטלו כל הזכויות העודפות שהוענקו לחלק מחברי המושב.

כעת, לטענת התעשיינים מנסים החקלאים לשנות את ההסכם שקיבל תוקף של פסק דין. לטענתם כל הזכויות בקרקע שייכות רק למושב, מה עוד שהחקלאים הסתייעו במאבקם בוועד המושב.

בתביעת המושב, נטען כי זמן קצר לאחר שאושר כי תקן היישוב עומד על 57 נחלות, שינה המינהל את התקן ל-24 נחלות חקלאיות בלבד. לא יתכן, נטען בתביעה, כי בשל שיקולים זרים של המינהל, שאינו בעל אוריינטציה התיישבותית ברורה, ובניסיון להשתלט על קרקע המושב לטובת הקצאת קרקעות למודיעין, יישללו זכויות המושב וחבריו ויוגבלו אמצעי הייצור שלהם.

באשר לתביעה זו טוענים החקלאים, כי המושב אינו אלא שופר הטענות והאינטרסים של התעשיינים, והתביעה האמורה היא מסווה של מטרת ורצון המושב והתעשיינים לחלק בגיבוי שטחים חקלאיים לחברים התעשיינים הנוכחים, וזאת בנוסף לאמצעי הייצור שכבר קיבלו. לטענתם, לתעשיינים הוקצו כבר באופן יחודי משאבים מפליגים לטובה כמו זכות חכירה ובניה בחלקה שלהם וכן תקציבים ומגרשי תעשיה ומסחר השווים ממון רב.« הדס מגן « מי נגד מי במלחמה הגדולה במושב שילת « החקלאים נגד התעשיינים והמושב נגד מינהל מקרקעי ישראל. מלחמת אדמה המתנהלת בשתי זירות משפטיות ומפרנסת עורכי דין רבים