פסטיבל ישראל מאייוני 2000

פסטיבל ישראל השנה יימשך כחודש ימים, בין 25 במאי ועד סוף יוני 2000. כמו בשנה שעברה, גם השנה המלצתנו היא לא להתפתות לחבילות הגדולות של הכרטיסים, אף על פי שהן מפתות באחוזי ההנחה שלהם. מוטב לקנות כרטיסים בודדים לשלושה מופעים מוצלחים, מאשר להיתקע עם שבעה כרטיסים לשבעה מופעים שחלקם יהיו פשרה מבחינתכם.

בדרך כלל קשה לנבא איזה מופע יהיה מוצלח, אולם מניסיון העבר ניתן לומר, כי קשה ליפול עם מופעי המוסיקה, הצגות התיאטרון מתאימות לחובבי התיאטרון המושבעים, והמחול יכול להיות הימור. חטיבת המוסיקה עשירה ומגוונת במיוחד והיא פונה לכל הטעמים: אופרה, מוסיקה קלאסית, אינסטרומנטלית ווקאלית, מוסיקת העולם ואף מוסיקת פופ.

תיאטרון ההמלצה שלנו - "המילניום המקוצר", בביצוע להקת "רדיוסד שקספיר קומפני", הזכורה לטוב מהופעותיה הקודמות בארץ. שעה וחצי של מופע מצחיק וקליל על האישים הבולטים במילניום. מסקרנת היא הצגת "האמן ומרגריטה", של תיאטרון "לה סטראדה" הבולגרי, ומעוררת עניין היא הפקת "מחכים לגודו", של תיאטון "וידי לוזאן" משווייץ. "הארץ המובטחת" היא הצגה ללא מילים, של קבוצת התיאטרון הקנדית "לה דה מונד", שהופיעה בפסטיבל 1998, בהצלחה רבה עם "לייטמוטיב". והפתעה - שולי רנד, שחזר בתשובה ועבר לגור בירושלים, חוזר לבמה, עם מחזה יחיד, "יאר צייט" (יום השנה), על-פי סיפור של עגנון - "מעשה בשני תלמידי חכמים שהיו בעירנו". ההצגה מתנהלת. במסגרת הניסיון לשמור על האותנטיות של הערב, נשים וגברים יישבו בהצגה בנפרד.

מחול חטיבת המחול השנה עשירה ומגוונת ומציעה, בין השאר, את "חלומו של מינוטאור", בביצוע להקתה של בלנקה לי הספרדיה, הופעה ראשונה של "בארד סטריט דאנס שיקאגו" והופעות של להקות מחול אירופיות, שיופיעו בפסטיבל במסגרת פרויקט "דאנס אירופה". אגב, כל הלהקות הן להקות מחול מודרני, כך שאם אתם חובבים בלט קלאסי דווקא, דלגו על מופעי המחול השנה.

מוסיקה קלאסית במרכז התוכנית עומד פסטיבל האופרה הבינלאומי הראשון, בשיתוף עם האופרה הישראלית החדשה. במסגרת זו יוצגו שתי אופרות - "טורנדוט" ו"אלקטרה", במשך חודש ימים באמפיתיאטרון בקיסריה. את "אלקטרה" ביימה רנה ירושלמי, הבמאית המעניינת ביותר בתיאטרון היום. כמו כן יתקיים קונצרט עם הזמרת ג'סי נורמן וייערכו קונצרטים קאמריים לעת שקיעה.

ועוד בחטיבה זו, קונצרטים קאמריים עם רביעיית טוקיו בתוכנית של שומאן ומנדלסון, רביעיית קלר ההונגרית עם תוכנית של באך-קורטג, וטריו פונטניי, משלישיות הפסנתר החשובות כיום, בביקור ראשון בארץ.

לחלק הווקאלי יהיה ייצוג בכמה קונצרטים, בהם המקהלה הפילהרמונית המלכותית של שטוקהולם, עם התזמורת הסימפונית ירושלים בערב ברהמס, מקהלת אמנדה משוודיה בקונצרט הפתעה, הכולל יצירות של באך, ולצידן שירים של החיפושיות, שירי קאנטרי ועוד.

אם יש לכם ראש פתוח כדאי לנסות את "מיסת פקין" בביצוע אנסמבל 21-XVIII הצרפתי. זהו שחזור היסטורי של מיסה של המסדר הישועי בפקין של המאה ה-18, שילוב של מוסיקה מערבית וסינית. השנה היא שנת ה-250 למות באך, ובעין-כרם תבוצע תוכנית המוקדשת ליצירות המקלדת של המלחין.

עוד מוסיקה בחטיבה זו יש ייצוג לג'אז, מוסיקת העולם, מוסיקה אלקטרונית ומוסיקה ישראלית.

הפילהרמונית הישראלית תארח בבריכת השולטן שלושה יוצרים-מבצעים ישראליים מרכזיים: יוני רכטר, יהודית רביץ ואחינועם ניני.

יוסו נ'דור מסנגל, עם הרכב נגנים, בביקור ראשון בארץ. האמן שהיה לנציג היבשת השחורה, ממזג מוסיקת עולם אפריקנית עממית עם פופ מערבי, שילוב שמבטיח ערב קצבי סוחף.

גם המופע של להקת "דרוויש" האירית, עם מוסיקה אירית מסורתית, מבטיח להיות חם ומלהיב. את המופע תפתח הופעת חימום של "קטיפה שחורה", הישראלית.

מופע מסקרן נוסף הוא "פיאצולה-פרר", מפגש בין הזמרת הארגנטינית סוזאנה רינאלדי, המשורר אורסיו פרר, הרכב נגני טנגו והתזמורת הסימפונית ירושלים, שיחגגו יחד את המוסיקה של אסטור פיאצולה.

ואם לא שבעתם ממוסיקה ארגנטינית, הנה מופע של נגן הבנדוניאון הארגנטיני המפורסם, דינו סאלוצי. לאחר מות פיאצולה הוא נחשב כמי שמוביל את תהליך היצירה של מוסיקה דרום אמריקנית מודרנית.

הלהקה הפורטוגזית, "מדרדאוס", חוזרת לישראל לאחר שמילאה כאן אולמות לפני כשנתיים. הלהקה מגיעה עם מופע חדש והרכב כלים מורחב.

ולאוהבי אום כולתום, ערב מיוחד המוקדש לשירתה של הזמרת המצריה הגדולה. את שיריה יבצעו סאפו המרוקנית-צרפתיה, זהבה בן, אילנה אליה ולובנה סלאמה.

מופע מיוחד הוא "מוסיקת העולם לכלי הקשה", בו מארח אמן כלי ההקשה הישראלי, חן צימבליסטה, את אנסמבל ההקשה משטוטגארט: שישה מתופפים ו-120 תופים.

ואם אתם מכירים את ה"פט שופ בויז", רק מהדיסקים, הפסטיבל מציע לכם הזדמנות לראות את הלהקה הוותיקה הזו בהופעה חיה. להקת הפופ הבריטית, תופיע בפסטיבל במסגרת מסע הופעות בינלאומי, עם צאת אלבומה השמיני, Night Life.

אטרקציה נוספת היא הופעתה של להקת הקראנבריז, שהתגלתה בקונצרט בטקס חלוקת פרס נובל לשלום, עם ההשיר שהפך ללהיט ענק - Promises. מאז, העניקה הלהקה למיליוני מעריציה בעולם את הלהיטים "זומבי", "אינני יכול להיות איתך" ו"מחשבות מגוחכות". היא תופיע בפסטיבל ישראל במסגרת מסע הופעות עם צאת תקליטה החדש, Bury The Hatchet.

במסגרת המופעים המיוחדים מציע הפסטיבל הופעה של הקוסם הגדול מכולם - דיוויד קופרפילד. להופעה הזו אפשר לקחת גם את הילדים.« עירית נחמני « פסטיבל ישראל מאייוני 2000 «