תע"א תשביח מטוסי כפיר במדינה במרכז אמריקה ב-80 מיליון דולר

המטוסים שנמכרו הם מעודפי חיל האוויר שהוצאו משירות מבצעי

התעשייה האווירית תבצע במדינה במרכז אמריקה תוכנית השבחה של מטוסי קרב מדגם כפיר, שנמכרו בעבר למדינה זו. היקף העיסקה 80 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". המטוסים יצויידו במערכות שיהפכו אותם לדגם המכונה "כפיר-2000".

המטוסים שנמכרו למדינה הם מעודפי חיל האוויר, שהוצאו משירות מבצעי, והוצעו למכירה ע"י תע"א והאגף לסיוע וייצוא ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון. בעבר פורסם, כי ישראל מכרה מטוסי כפיר לאקוודור, קולומביה וסרי-לנקה, ומטוסי "נשר" - שהם למעשה מטוסי מיראז' שהושבחו בתע"א - לארגנטינה.

אקוודור היא המדינה שרכשה את מספר מטוסי הכפיר הגדול ביותר במרכז אמריקה. בוצעו עימה שתי עיסקאות, למכירת 12 מטוסים מדגם כפיר סי-2 בשנת 82', ו-4 מטוסים נוספים ב-96', לעיבוי המערך ופיצוי על מטוסים שהתרסקו.

יצויין, כי ארה"ב, שהמטוסים מצויידים במנועים מתוצרתה, הפעילה על ישראל לחץ לעיכוב העיסקה השנייה, על רקע מלחמת אקוודור פרו. המכירה בוצעה רק לאחר שנחתם הסכם הפסקת אש בין המדינות.

שר ההגנה של המדינה שרכשה עתה את ההשבחה, ביקר בארץ באחרונה ודן בעיסקה, בהמשך לשביעות רצון בחיל האוויר של המדינה מביצועי המטוסים שנרכשו. הוא נפגש עם שר הביטחון, מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל.

מנהל השיווק במפעל להב של תע"א, המבצע את ההשבחה, בני מנס, מסר היום (ה') ל"גלובס", כי המטוסים יצויידו במערכות שיתאימו אותם לפעול בשדה הקרב העתידי, כולל מכ"ם מתקדם של חברת אלתא.

"קיבלנו את כל האישורים מהממשל האמריקני", אמר מנס, "והמטוסים שיושבחו יוכלו לפעול לפחות עוד 20 שנה. הפרוייקט יהיה רב-שלבי, וההשבחה תבוצע בפס ייצור שייפתח במדינה במרכז אמריקה.

"מטוסי הכפיר נמכרים בעיקר למדינות שתקציב הביטחון שלהן מוגבל. מזה מספר שנים אנו מנסים למכור מטוסי כפיר לפיליפינים, ללא הצלחה. המגעים לא הבשילו בשל המצוקה התקציבית הקשה של הפיליפינים בעשור האחרון.

"אנו מעריכים, כי כל מדינה שרכשה מטוסי כפיר, תהיה מעוניינת לרכוש בהמשך גם השבחה, שתוכל להשאיר אותם בפעילות מבצעים בשנות ה-2000. היו באחרונה מגעים עם מדינות חדשות שהביעו התעניינות במטוסים מעודפי צה"ל, אבל הם לא הניבו פרי, וכעת לא מתקיימות שיחות עם שום לקוח פוטנציאלי נוסף".« מאת דרור מרום « תע"א תשביח מטוסי כפיר במדינה במרכז אמריקה ב-80 מיליון דולר « המטוסים שנמכרו הם מעודפי חיל האוויר שהוצאו משירות מבצעי