החול המצרי צהוב יותר

מסמך פנימי של משרד התשתיות ממליץ לייבא חול ממצרים או מרפיח, עקב העתודות המדלדלות של החול המקומי; שר התשתיות העלה בקשה ברוח זו בפגישתו עם ראש ממשלת מצרים

משרד התשתיות מבקש לייבא חול ממצרים, בעקבות המחסור הניכר במקורות חול בארץ. כך אמרו שר התשתיות, אליהו סוויסה, ומנכ"ל המשרד, יעקב אפרתי, לראש ממשלת מצרים, עאטף עובייד, ולשרים מצריים, עמהם נפגשו במהלך ביקורם בשבוע שעבר בקהיר.

לידי "גלובס" הגיע מסמך פנימי של משרד התשתיות שחיבר ראש יחידת המכרה במשרד, יעקב מימרן, לקראת הביקור במצרים. מהדו"ח עולה תמונה עגומה לגבי עתודות החול הקיימות בארץ, וכן קיים פירוט נרחב לגבי הפוטנציאל הגדול של יבוא חול ממצרים.

לדברי מימרן, צריכת החול בארץ בשנים האחרונות עמדה על כ-12 מיליון טון בשנה. הביקוש הצפוי לחול עד שנת 2020 נאמד בכ-14 מיליון טון לשנה בממוצע, ובסך הכל ביותר מ-300 מיליון טון.

על רקע דלדול עתודות החול במישור החוף, אומר מימרן, תוכנית האב של ועדה בינמשרדית שדנה בנושא, רואה את אזור מישור רותם בדרום, כמקור אספקה עיקרי לטווח הקרוב, ובמצרים ובירדן כמקורות לטווח הרחוק יותר.

לדברי מימרן, יש לוודא שהמצרים יסייעו מצידם לייצא חול בעלויות מינימליות, וכן לבדוק שמבחינתם קיימות הן האופציה הימית והן האופציה היבשתית לשינוע החול.

לדבריו, ישראל מצידה תפעל למזער את ההיטלים במעברי הגבול. מימרן אומר, כי הכוונה היא לפתוח את השוק ליזמים פרטיים אחרי השלמת הטיפול בדרג המדיני.

הוא מגלה, כי מספר יזמים מישראל בדקו בעבר אפשרות לייבא חול ממצרים, אולם כל עוד ניתן להפיק חול ממישור החוף, האופציה אינה מתחרה כלכלית. מימרן אומר, כי מרבצי החול במצרים הם באיכות טובה ובכמויות בלתי מוגבלות ומשתרעים לאורך כל החוף הצפוני של סיני ומצרים.

לדברי מימרן, ניתן לייבא את החול לנמלי אשדוד וחיפה וכן למעגנים קטנים. עוד נאמר במסמך, כי ניתן להוביל את החול גם דרך מסוף ניצנה ודרך מסוף רפיח.

קיימת גם אופציה של כריית חול בדיונות החול של רפיח והעברתן דרך שטחי הרשות הפלשתינית ברצועת עזה למחסום ארז. זאת, למרות שלפי ההסכמים, יועד מעבר רפיח לשימוש הרשות הפלשתינית בלבד. אופציה זו לא נכללה במקורות החול, ומוצע לבחון אותה באופן יסודי בהמשך.

עלויות ההובלה היבשתית: עד מסוף ניצנה - 14 שקל לטון (כולל רווח ליזמים); עלויות רשות שדות התעופה - 4.7 שקל לטון; עלויות שינוע במסוף - 1.5 שקל לטון.

עלויות הובלה הימית - נמל חיפה - 41.5 שקל לטון; נמל אשדוד - 40.5 שקל לטון.

לדברי מימרן, החול ממצרים הוא באיכות מעולה, אך מחירו בשער הנמל בישראל הופכת אותו ללא אטרקטיבי הן בחיפה והן באשדוד. כמו כן, נמלי חיפה ואשדוד אינם ערוכים לקליטת כמויות משמעותיות של חול.

לדבריו, על מנת לאפשר יבוא בכמויות גדולות, יש לאתר שטחים באזורי הנמלים לצורך פריקת חול וכן להוזיל את עלויות המעבר בנמלים באופן משמעותי.« דוד חיון « החול המצרי צהוב יותר « מסמך פנימי של משרד התשתיות ממליץ לייבא חול ממצרים או מרפיח, עקב העתודות המדלדלות של החול המקומי; שר התשתיות העלה בקשה ברוח זו בפגישתו עם ראש ממשלת מצרים