מרכז גישור אקדמי חדש

מרכז לגישור וניהול סכסוכים הפועל במסגרת אקדמית, הקריה האקדמית (שלוחת אוניברסיטת מנצ'סטר), נחנך בערב חגיגי בשבוע שעבר בגן אורנים. על הקמתו הודיע מנכ"ל הקריה רנן הרטמן ובראשו תעמוד עו"ד ארנה דויטש מחברת הספר "פישור - הענק המתעורר". המרכז הוא היחיד בישראל המציע, לדברי מקימיו, מגוון הליכים אלטרנטיביים ליישוב חילוקי דעות (ADR), וביניהם גישור, בוררות וסיוע בניהול מו"מ, לצד מחקר אקדמי וקורסים להכשרת מגשרים.

השופט בדימוס פרופ' יעקב בזק, הציג את הגישות הקוטביות בין שיפוט לגישור. משה רבנו, דגל ב"יקוב הדין את ההר", דהיינו מיצוי הדין רק לפי החוק. הגישור נתפס בעיניו כסטייה מן החוק. לעומתו, אהרון שרדף שלום, פשרות והידברות היה "המגשר העברי הראשון". ההבדל נבע מאישיותם של השניים. משה היה הגדול מכולם בתורה, משפטן בחסד עליון, שידע לזהות בכל סכסוך את הפתרון החוקי ולכן לא הכיר בשום פתרון זולת זה המשפטי. אהרון שלא היה משפטן מושלם כאחיו צידד בפשרה וגישור.

בנוסף לבזק, בירך השופט אורי גורן, נשיא ביהמ"ש המחוזי. להערכתו, פריצת הדרך, בעניין הפניית תיקים לגישור מביהמ"ש המחוזי, תיעשה לא לפני ספטמבר 2000. זאת בשל הצורך בתקנות מחייבות לגבי מגשרים ובהקמת מערכת מחשב שתכלול את פרטי המגשרים והכשרתם.

מנהלת המרכז, עו"ד דויטש, הדגישה את הצורך בהתאמת הגישור לחברה הישראלית. עתידו של מוסד הגישור יוכרע, לדבריה, לפי רמת המגשרים ומקצועיותם.

עוד השתתפו בערב הפתיחה: שופט ביהמ"ש העליון יעקב טירקל, הפרופסורים גבריאלה שלו, מיכאל קורינאלדי, מרשל סרנת, עמנואל גרוס, ד"ר דודי שוורץ, עוה"ד שרה פריש, אמנון זכרוני, ארנה לין, ניצה שפירא-ליבאי, יוספה יבין ועוד.

« עו"ד שלומית יניסקי-רביד « מרכז גישור אקדמי חדש