וירטואלי, אינטראקטיבי, בסלון שלי

חברת הטלוויזיה האינטראקטיבית, אינטרטיווי עומדת להנפיק %25 מהחברה בבורסה אירופית על פי שווי של כ-30 מיליון דולר

חברת הטלוויזיה האינטראקטיבית "אינטרטיווי", שבהקמתה הוחל לפני כשנה, יוצאת בחשיפה ראשונה לקראת תחילת פעילות. החברה הוקמה לאספקת פתרונות כוללים בתחום התוכן, המסחר והפרסום האינטראקטיבי בטלוויזיה ובאינטרנט.

החברה השקיעה כ-5 מיליון דולר בהקמת 5 חברות בנות, בתחומי סחר אלקטרוני בטלוויזיה, פרסום אינטראקטיבי, עיתונות משודרת באינטרנט, הפקות דיגיטליות אינטראקטיביות והקמת אתרים. עתה עומדת אינטרטיווי לצאת להנפקה של כ-%25, ככל הנראה באחד משווקי אירופה, לפי שווי חברה של כ-30 מיליון דולר.

אינטרטיווי אינטרנשיונל הוקמה בשנת 99' על ידי שותפות של חברת טלית תקשורת בבעלות יהודה טלית, בה שותפה החברה הגרמנית EMI, חברת כרמל תקשורת, בבעלות חזי כרמל, מיוזמי לווין התקשורת עמוס ושותף בחברת חלל המפעילה את הלוויין עמוס, וחברת עומר הפקות, בבעלות ליאורה לנדאו ורוני שיר. חברת אורעד, המתמחה בהקמת אולפנים וירטואלים, רכשה %10 ממניות החברה על פי שווי של כ-6 מיליון דולר.

פעילות החברה מתמקדת כיום במספר חברות בנות, ביניהן "1 VIRTUAL" - אולפן וירטואלי אינטראקטיבי, שהוקם בהשקעה של 1.5 מיליון דולר, "WORLD 1 LIVE" - רשת בינלאומית של תחנות טלוויזיה מקומיות באינטרנט, שיפעלו בערים מרכזיות בעולם.

בראיון ל"גלובס" מספר חזי כרמל, נשיא חברת אינטרטיווי, על המהפכה הצפויה בעידן הטלוויזיה האינטראקטיבית. על האפליקציות הפרסומיות, על התחרות, האיומים, ועל השחקנים הגדולים שעדיין מחכים בחוץ, לראות איך יתגלגלו הדברים.

"החלום האולטימטיבי של מסך אחד (לטלוויזיה ומחשב) לא יתגשם. הפוקנציות של המחשב ושל הטלוויזיה לא יתאחדו. הטלוויזיה תהיה עם פונקציות של אינטרנט, אך היא תמשיך להיות טלוויזיה. המיזוג יהיה בתוכן, שיצטרך להתאים עצמו לכל אחת מהמדיות - מחשב, טלוויזיה, WAP (אינטרנט סלולארי). בסוף תהיה אחידות בסיסית ביצירה, כך שכל אחד מהמדיומים יתאים את עצמו.

"מהפכה הטלוויזיה האינטראקטיבית סוחפת את העולם לעידן חדש. 20 מיליון בתי אב בעולם כבר נהנים משירותים אינטראקטיבים. בעוד 4 שנים הם יהיו 300 מיליון בקצב גידול של %100 בשנה".

איך יותאמו התכנים להתפתחויות שאתה מתאר?

"הכוונה בשלב הראשון לקחת תכניות קיימות ולהוסיף להן מימד אינטראקטיבי - מה שנקרא ENHANCED T.V "טלוויזיה משופרת". מוסיפים לה קישוריות של אינטרנט, וכשהצופה בבית לוחץ על הכפתור קורה משהו. בשלב השני ניצור תוכניות טלוויזיה שהן במהותן אינטראקטיביות.

"היתרון של המוצר החדש הוא בתמונה הדיגטלית, שמאפשרת אינטראקטיביות - כל לחיצת כפתור יכולה לבצע פעולה על המסך, וזו בעצם המהפכה. היא מאפשרת לקיים קשר אישי עם כל צופה. מפה אפשר לגזור את האפשרויות. אם אנחנו מפיקים תוכניות ילדים ויש על המסך ארמון וירטואלי ברקע, אני יכול לתת לכל ילד לשלוט בארמון, לפתוח איזו דלת שהוא רוצה לשנות את הצבעים. אני יכול לתת למיליון ילדים בו זמנית לבצע פעולה שתהיה יחודית לכל אחד מהם".

מה לגבי שינוי תכנים בעלילה?

"ניתן לייצר סרט עם 10 גירסאות שונות וכל אחד יכול לבחור את הגירסה שלו בכל רגע נתון, כך שהוא מתוודע לזווית ההסתכלות של האמא, של האבא של הילד".

יש ביקורת על ההתערבות האינטראקטיבית ביצירה.

"אמרו את זה גם כשהתחילו לצבוע את הסרטים משחור לבן לצבע. השלט נותן בחירה ושליטה לצופה אבל היא היתה מותנית בבחירה הבסיסית של במאי התכניות. היום הבחירה הזו צועדת צעד אחד קדימה. באנגליה אתה יכול לראות משחק כדורגל ואת הכצופה מחליט איזה מהמצלמות מתוך 6 מצלמות שמוצבות בזויות שונות, אתה רוצה לראות. הצופה הופך להיות הבמאי".

אינטרטיווי צופה, כי הפס הרחב בטלפון ובכבלים יביא לפיתוח מואץ של העברת וידאו באינטרנט ויהפוך את האינטרנט למאגר הטלוויזיה הגדול בעולם. החברה פיתחה קונספט של תחנות טלוויזיה המכסות את האקטואליה המקומית בערים הגדולות באמצעות רשת כתבים המעבירים שידורים חיים לאינטרנט. הערוץ הראשון ברשת - "תל אביב 1 LIVE" יחל את שידוריו בסוף החודש.

"הקמנו את תחנת הטלוויזיה הראשונה באינטרנט מתוך הבנה שבעתיד הוא יעביר וידאו באיכות טלוויזיה, והיתרון באינטרנט שאין בו שליטה רגולטורית. המחשב הופך טלוויזיה. "TELAVIV1.COM" הוא חלק מקונספציה עולמית. אנו מבססים את התשתית לרשת עולמית של אוסף תחנות טלוויזיה מקומיות באינטנרט שבסופו של דבר יעלו גם בטלוויזיה".

מאיפה יבואו ההכנסות?

"נמכור את המוצר שלנו בשוק העולמי. מאחר ומדובר בחבילות של הפקה, תוכנה ואינטרפייס (ממשק), אנו יכולים בשוק המקומי למכור את זה כחבילה לשידורי קשת או לטלוויזיה הצרפתית". מקור הכנסה נוסף הוא שירותי המסחר האלקטרוני המתנהל על מסך הטלוויזיה T-COMMERCE. הבלבול בין גופי השידור יקיף את כל המשק. מפרסם, מה הוא יודע מה זה פרסום אינטראקטיבי. יחד עם חברת מחקר אנו מקימים חברה שתתמחה בבניית דאטה-בייס ובניית אסטרטגיות המבוססות על התחקות אחר תגובות הצופים.

"בטלוויזיה בלווין בצרפת, TPS, טויוטה מפרסמת 20 שניות על מסך הטלוויזיה. 300 אלף צופים יושבים בבית מול הטלוויזיה אבל אולי רק 10 אלפים רוצים לראות את הדגם שבפרסומת. מצד שני, יש לטויוטה עוד 4 דגמים נוספים שהיא מעוניינת למכור. בטלוויזיה הלוויינית היא מאפשרת לצופים לבחור. היא מציגה להם פרומו - 'בעוד 10 שניות תופיע פרסומת לטויוטה תוכל לבחור לך את הדגם המועדף עליך מבין 5 הדגמים על המסך'. על פי תגובות הצופים ניתן ללמוד על האסטרטגיה הפרסומית שכדאי לישם".

צרפת היא מקרה מבחן עבורכם. מהו שיעור החדירה של הטלוויזיה האינטראטיבית שם?

"מיליון בתי אב בצרפת מקבלים שירותים אינטראקטיבים מתוך 20 מיליון בתי אב. דהיינו שיעור חדירה של %5 שנתיים אחרי החדירה. השנתיים הראשונות הן הכי קשות. אחרי זה זה כמו סכר שנפרץ.

"בשנת 2004 כל 500 מיליון הטלוויזיות של העולם המערבי יהיו אינטראקטיבים. הטלוויזיה האינטראקטיבית תקפוץ במכפלות. זה גידול שלא היה כדוגמתו. המפכה הטכנולוגית תהפוך כל טלוויזיה לכשירה לקבל שירותים אינטראקטיבים".

מה מונע מזכייניות הערוץ השני להכנס לקטגוריה, שעל פי הצפי שלך, תניב שיעורי צמיחה פנומנלים?

"אין חסם. כולם מגששים. השוק רוחש. השיקול העיקרי הוא אם להקים אופרציה בבית או לעשות אאוטסורסינג. הבעיה היא שזה נושא וירטואלי עבור רבים. כולם מדברים על טלוויזיה אינטראקטיבית כאילו גדלו עם זה בבית. אבל אני מזהה מבוכה גדולה מצד רבים בעסקי הטלוויזיה. יש קושי לתפוס דבר שעדיין לא קיים.

"עד ש-YES (הטלוויזיה בלווין) לא יעלו, לא ניתן יהיה להציג את השירותים החדשים. ה-DBS הוא הפלטרפורמה הראשונה שתאפשר שירותים דיגיטליים. ב-1 ביולי YES עולה לשידור, ותהיה יכולת אינטראקטיבית, כך שנוכל לעשות הדגמות. עכשיו הכל דיבורים. אצל כולם. זכייני הערוץ השני נכנסים לחרדה כי קשה להם לתפוס שכל מה שהם עושים היום ישתנה. העולם יהיה אחר". היו דיבורים עם החברה לישראל אבל לא הבשילו לעסקה. מדוע השחקנים הגדולים לא נכנסים לתחום?

"בעבר ניסיתי להכנס עם החברה לישראל בתקופת המכרז על הטלויזה בכבלים. הם אמרו לי: "בוא נשב בצד, נחכה שהראשונים יפלו ונקנה אותם. זו היתה הגישה. התהיה הזו קיימת גם פה. הגדולים בעולם שמים קצת כסף ומחכים לראות לאן זה יתפתח. ככה מייקרוסופט, AOL ואחרים. הם משקיעים מעט ואם העסק גדל הם מגדילים את האחזקות".

כמה אתם עומדים לגייס באמצעות ההנפקה לבורסה?

"אנחנו הולכים לגייס 5-10 מיליון דולר בתקופה הקרובה. ננפיק %25 על בסיס שווי חברה מוערך של 30 מיליון דולר לפני הכסף".

האם מתנהלות בדיקות עם חברות הסלולאר לאספקת תכנים אינטראקטיבים עם הצגת פיתוחי הוידאופון?

"הנושא של תמונה על מסך הסלולאר כבר לא יהיה העיקר, נושא הוידאו רלוונטי היום כמסך טלוויזיה ואינטרנט. אנחנו מדברים עם חברות הסלולאר מתוך כוונה לספק חלק מהשירותים שנספק על גבי הטלוויזיה ובאינטנרט - על גבי מסכי הסלולאר".

מה לגבי פרסומות כמקור להכנסות?

"זה הכי פרובלמטי. מצד אחד זה יכול להיות הכי מבטיח, מצד שני נושא הבאנר הוא זניח באינטרנט. מתייחסים אליו בחצי ביטול. אולם ככל שהאינטרנט הופך להיות יותר פופולארי, התמחות אחת שאנו רוצים לפתח היא התאמת המוצר הפרסומי לכל אחת מהפלטפורמות - מסך מחשב, טלוויזיה וסלולאר".

היום הקמפיינים באינטרנט הם שוליים למדי, מזלזים בעבודה הפרסומית שנעשית ברשת.

"צריכים להתגבר על הזלזול הזה. ברגע שנעבור את המחסום הזה, נוכל לעשות שימוש באוסף הגדול של אפליקציות שנגזרות מהטכנולוגיה. 10 שניות של וידאו על מוצר מצליחות ללכוד את תשומת הלב של הגולש".

מה צפי הגידול של החברה על פי התכנית העסקית שגובשה?

"בסוף שנה זו נהיה חברה של 100 עובדים, בהשוואה ל-30 עובדים כיום. הכוונה להנפיק לפי ערך של כ-30 מיליון דולר. אחרי ההנפקה יעמדו לרשותנו 10 מיליון דולר לפתח את הפעילויות שבהם הצבנו דריסת רגל. נבסס את 5 הפעילויות ונתחיל להכניס כסף".

אתה מדבר על ביצועים והתפתחויות טכנולוגיות, אולם מה לגבי איום שעשוי להיווצר כתוצאה מאדישות הצרכנים? אולי פשוט תגלו כי הציבור לא להוט אחר שירותים אינטראקטיבים, למרות היכולות הטכנולוגיות המתקדמות?

"אנו לא מוציאים מכלל אפשרות שיווצר מצב כזה. צריך לעבור שני שלבים כדי להפוך את היצור הכורסתי שעיניו חצי עצומות והוא בוהה בטלוויזיה לאינטראקטיבי. קודם כל צריך לחפש את אותם מוצרים שיעניינו אותו. לכן באנגליה פנו לספורט - תחום בו הצופה יותר פעיל. דרך אחרת להפעיל את הצופה האדיש היא דרך פרסים על תגובות נכונות. אתה נותן לו אפשרות ללחוץ על התשובה הנכונה בשעשועון טלוויזיוני, ואם הוא עונה נכון נרשמות לזכותו 50 נקודות, והוא צובר אותן לקראת זכיה בכרטיס לאמריקה - כך הפכתי אותו שותף".

אתה מרגיש החמצה על עיתוי ההנפקה, בתקופה הרבה פחות פחות זוהרת לסטארט אפים בעלי חזון מסוגך?

"המכה שהיתה בנסדאק היא רק לטובה. כי היא יוצרת מושגים קצת יותר אמיתיים. אנחנו לא יוצרים פיתוחים וירטואלים, אנחנו יוצרים מוצרים שכל אחד מהם יהיה מקור רווח אמיתי. פעם לגייס 150 מיליון דולר היה פרוייקט חיים, היום זה שיחה עם שני בנקאים. ליוויתי את שוק התקשורת הישראלי בכל אחד מהשלבים שלו. אני עדיין רוצה להיות בראש התהליכים של התקשורת ולא להגרר אחריהם".« ורד שרון-ריבלין « וירטואלי, אינטראקטיבי, בסלון שלי « חברת הטלוויזיה האינטראקטיבית, אינטרטיווי עומדת להנפיק %25 מהחברה בבורסה אירופית על פי שווי של כ-30 מיליון דול