עתיד מזהיר לסימביאן?

מייקרוסופט וסימביאן, יצרנית תוכנה שבסיסה בלונדון, מתחרות זו בזו על ייצורה של מערכת הפעלה למוצרים נישאים, שדרכם ניתן לגלוש באינטרנט בטכנולוגיה אלחוטית.

על רקע זה, ניתן להבין את המהומה שפרצה כאשר ערק סגן נשיאה הביצועי של סימביאן, ג'והא קריסטנסן, למייקרוסופט, בה הוא עתיד לכהן כסגן נשיא למכירות ולשיווק בפיתוח תוכנות שרתים למוצרים חדשים. עד כה גייסה מייקרוסופט רק שלושה סגני נשיאים מחוץ לחברה. קריסטנסן הוא אחד מהם.

ברוב זעמה עתרה סימביאן לבית משפט בלונדון בבקשה לאכוף על קריסטנסן לכבד את חוזה העבודה שלו, האוסר עליו להתחרות ישירות בסימביאן. אחד מיוזמי העתירה הוא דוד פוטר, יו"ר Psion, יצרנית מתקני כף יד, המחזיקה ב-%28 מסימביאן. "האם אין זה מוזר שמכל האנשים בעולם בחרה מייקרוסופט לתפקיד דווקא בקריסטנסן?" מקשה פוטר.

קריסטנסן, יליד דניה בן 35, אמר לפורבס שהסעיף היחידי הרלוונטי בחוזה, מחייב אותו להימנע מתחרות ישירה בסימביאן. לטענת קריסטנסן, "לא אתחרה ישירות בסימביאן. ראשית, אעסוק בשיווק, ולא בטכנולוגיה. שנית, במייקרוסופט לא תהייה לי כל נגיעה בתוכנות להפעלת ממשקי משתמש, כגון אלה שמפתחת סימביאן. אעסוק בתוכנה להפעלת שרתים, המיועדים לאחסון אינפורמציה ע"י מפעילי רשתות אלחוטיות. סימביאן איננה מעורבת כלל וכלל בשטח זה".

ב-9 למאי פסק בית המשפט שקריסטנסן לא יוכל להצטרף למייקרוסופט לפני פקיעת החוזה שלו עם סימביאן ב-16 לספטמבר - נצח נצחים במונחי עולם האינטרנט.

פרישתו של קריסטנסן עוררה תחושות קשות בסימביאן, בשל תרומתו הגדולה להתפתחות החברה. ב-1997 היה קריסטנסן מעורב בפיתוח מדיניות שיתוף הפעולה של סימביאן עם יריבותיה המושבעות, כמו נוקיה, מוטורולה ואריקסון. כיום משלבות חברות אלה את תוכנת ההפעלה של סימביאן, EPOC, במכשירי הטלפון הניידים שלהן, וגם מחזיקות ב-%21 מהחברה (יתרת המניות נמצאות בבעלות מצושיטה היפאנית).

התפטרותו של קריסטנסן אינה אלא האחרונה בסדרת מהפכים שפקדו את סימביאן. באוקטובר כוננה נוקיה מיזם משותף עם Palm, יריבתה הראשית של סימביאן. נוקיה לא הפסיקה להשתמש ב-EPOC, אולם החליטה לשלב במכשיריה גם את מערכת ההפעלה של Palm.

לא עבר זמן רב, ואריקסון החליטה לשתף פעולה עם מייקרוסופט ולשלב את דפדפן האינטרנט של ענקית התוכנה במכשירי הטלפון שלה. גם הפעם לא הייתה ההחלטה כרוכה בהפסקת השימוש ב-EPOC.

מכיוון שסימביאן איננה חברה בורסאית, לא ניתן לחשב את השפעת התפתחויות אלה על שווי השוק שלה, אותו אומדים אנליסטים ב-4.6 מיליארד דולרים (3 מיליארד ליש"ט).

אולם שווי מניותיה של Psion נחשב לאמת מידה מהימנה. Psion, הנסחרת כעת ב-12 דולרים למניה, זינקה ל-23 דולרים בשיא שיגעון מניות הטכנולוגיה, וצנחה ל-8 דולרים, לפני שהתאוששה חלקית (הנתונים מתואמים לפי פיצול מניות ביחס של 5 ל-1 שבוצע ב-8 למאי).

אחת הסיבות להתאוששות המניה: ב-26 לאפריל הכריזה סימביאן שהמנכ"ל, קולי מאיירס, הצליח לסגור עסקה "המהווה פריצת דרך אמיתית" עם סוני. הענק היפאני ישתמש בפלטפורמת EPOC, ואולי ישלב גם שורת יישומים אחרים בסדרת המכשירים הניידים העתידית שלו, שתכלול מוצרים כגון טלוויזיה נישאת, המציעה קישוריות לאינטרנט ושירותי טלפוניה.

הודות לעסקות כאלה, עוד צפוי עתיד מזהיר לסימביאן - עם קריסטנסן או בלעדיו.

« פורבס « עתיד מזהיר לסימביאן?