דיאג'יו מוכרת את פילסבורי לג'נרל מילס בעיסקת 10.5 מיליארד ד'. תתמקד במשקאות

דיאג'יו צפויה לרכוש כמה מותגים חריפים מסיגראם - ואולי את כל חטיבת משקאותיה * היא מתכננת גם להנפיק את ברגר קינג

דיאג'יו, חברת המשקאות החריפים הגדולה בעולם, הודיעה היום (ב') כי היא מוכנה למכור את חטיבת המזון פילסבורי לחברת ג'נרל מילס תמורת 10.5 מיליארד דולר במניות ובנטילת חובות. בכוונתה להתמקד בפעילות המשקאות, הנהנית משיעורי צמיחה גבוהים יותר.

ג'נרל מילס תשלם 141 מיליון מניות שלה, בשווי נוכחי של 5.4 מיליארד דולר, ותקבל על עצמה את חובות החטיבה בהיקף של 5.1 מיליארד דולר. דיאג'יו תחזיק בנתח של 33% ביישות שתיווצר ממיזוגן של ג'נרל מילס ופילסבורי, ויהיו לה שני נציגים במועצת המנהלים.

"מצבנו כבעלי מניות יאפשר לנו להשתתף ביתרונות כמו חיזוק הצמיחה, סינרגיות של עלויות ושווי לבעלי מניות, יתרונות שתציע ג'נרל מילס החדשה", אמר מנכ"ל דיאג'יו, ג'ון מק'גארת, השואף לנצל את ההזדמנות גם כדי למזג את פעילויות המשקאות החריפים ובירה גינס של חברתו.

ג'נרל מילס שואפת לחזק את מעמדה במוצרי מכולת, לנוכח הירידה במכירות מזונות בוקר, המזרימים לה 60% מרווחיה. היא שואפת גם לצמצם את עלויותיה, על רקע התחרות עם יריבות הצומחות באמצעות רכישות, כמו יוניליבר.

פילסבורי, שגם היא פועלת ממיניאפוליס, רשמה רווח תפעולי של כ-700 מיליון דולר מהכנסות של 3.7 מיליארד ליש"ט (5.6 מיליארד דולר) ב-1999, שהיוו 32% מהסך של הכנסות דיאג'יו. אנליסטים בדונלדסון לופקין אנד ג''נרט סקיוריטיז טוענים, שאם היתה פילסברי פועלת כחברה נפרדת, היא היתה נסחרת במכפיל רווח של 19, נתון דומה ליריבות המזון האמריקניות שלה.

רווח התפעול השנתי של ג'נרל מילס הגיע ל-1.1 מיליארד דולר, מהכנסות של 6.7 מיליארד דולר. שווי השוק שלה עומד על 10.7 מיליארד דולר, בהתבסס על מחיר הסגירה של המניה מיום ו'.

ההכרזה על רכישת פילסבורי באה בעקבות רכישת בסטפודס על ידי יוניליבר תמורת 24.3 מיליארד דולר, והעיסקה בה רכשה פיליפ מוריס את נביסקו הולדינגס בעיסקת 18.9 מיליארד דולר.

דיאג'יו עסוקה בימים אלו במכירות. בנוסף למכירת פילסבורי היא מתכננת גם להנפיק נתח של 20% ברשת ההמבורגרים ברגר קינג, וייתכן שבשלב מאוחר יותר תשיל מעליה את יתרת פעילות ההמבורגרים, כדי להתמקד בעסקי המשקאות הרווחיים יותר.

מכירת ברגר קינג ופילסבורי, יצרנית הבצקים המצוננים, תזרים לדיאג'יו את המזומנים לצרכי פיתוח חטיבת המשקאות, אחרי שהמנכ"ל ג'ון מק'גארת מסר כי הוא מעוניין לרכוש מסיגראם את מותג הרום קפטן מורגן ואת מותג הוויסקי קראון רויאל קנדיאן וויסקי.

עכשיו נשאלת השאלה אם יסתפק מק'גארת ברכישת המותגים או שיגלה עניין בפעילות המשקאות של סיגראם כולה, שתוצע ככל הנראה למכירה בקרוב, עם השלמת עיסקת ההשתלטות של ויונדי על סיגראם בעיסקת 46 מיליארד דולר.