הייפרניקס קרובה לפשיטת רגל לאחר שחברת סיגה החליטה לא לרכוש אותה

החברה האמריקנית עמדה לרכוש את החברה הישראלית לפי שווי של 15 מיליון דולר ולכסות את חובותיה

חברת סיגה טכנולוג'יס האמריקנית הודיעה בסוף השבוע, כי חזרה בה מכוונתה לרכוש את הייפרניקס הישראלית. החברה מסרה, כי "מאז חתימת מזכר ההבנות לגבי הרכישה בחודש יוני, התפתחו נסיבות שונות וחלופיות, שגרמו לסיגה לבחון מחדש אם הרכישה עולה בקנה אחד עם האינטרס של החברה". מנכ"ל הייפרניקס, שי אדלר, אמר ל"גלובס", כי אין בכוונתו להוסיף על הידיעה. "סיגה יצאו בהודעה שלהם, ואני חושב שזה מספיק", אמר. בתשובה לשאלה מה תוכניותיה של הייפרניקס כעת, אמר אדלר: "בשלב הזה קצת מוקדם לדבר על כך".

סיגה הודיעה בתחילת יוני, כי חתמה על מיזכר הבנות לרכישת הייפרניקס תמורת 3 מיליון מניות סיגה, כמות המשקפת שווי של 15 מיליון דולר להייפרניקס. ההצעה כללה גם את כיסוי חובותיה של הייפרניקס, שעמדו אז על 1.25 מיליון דולר.

הצעת הרכישה שיקפה שווי נמוך בהרבה מהשווי שלפיו התבצע הגיוס האחרון של הייפרניקס, בספטמבר 1999 - 85 מיליון דולר אחרי הכסף. עם זאת, המכירה אמורה היתה לפתור את בעיות הנזילות של הייפרניקס ולפרוע את חובותיה. ככל הידוע, הצטבר החוב בעיקר מול אתר חדשות הטכנולוגיה והתוכנות CNet. נראה שעם ביטול הרכישה, שבה הייפרניקס למצבה מתחילת יוני, כלומר: קרוב מאוד לפשיטת רגל.

על פי ההערכות, ייתכן שהסיבה לביטול הרכישה היא העובדה שמניות סיגה רשמו ירידות מאז חתימת מזכר ההבנות. לאחר הודעתה של סיגה, חזרה מנייתה בנאסד"ק ורשמה עלייה של 14.3%.

סיגה טכנולוגי'ס היא חברת ביוטכנולוגיה, הפועלת לגילוי ופיתוח של מוצרים למניעה וטיפול במחלות זיהומיות, וזאת באמצעות סיגה מעבדות מחקר. החברה התכוונה לרכוש את הייפרניקס כחלק מאסטרטגיה של כניסה לתחום המסרים המיידיים. סיגה נסחרת כעת בשווי שוק של 27 מיליון דולר.

לפני כחודש רכשה סיגה 12.5% ממניות Open-i Media, חברה המפתחת עזרי הדרכה במולטימדיה מעל גבי האינטרנט עבור חברות היי-טק. ברבעון הראשון של השנה היו הכנסות סיגה 81 אלף דולר. ההכנסות בשנת 1999 כולה הסתכמו ב-520 אלף דולר, ואילו ההפסד הגיע ל-3.6 מיליון דולר.

הייפרניקס, שהוקמה בינואר 1999, פיתחה את תוכנת "גואי", המאפשרת לגולשים הנמצאים באותו אתר ל"שוחח" ביניהם. עד עתה הורידו את התוכנה כמעט מיליון גולשים. באפריל השנה נקלעה החברה לקשיי נזילות. תוכנית שרקמה מאוחר יותר להנפקה ציבורית בתל-אביב, לא יצאה אל הפועל.

את הייפרניקס ייסדו עורכי הדין שי אדלר ורן שלום, יחד עם הכלכלן ירון זילברמן, והקולנוענים רון גואטה ויואב רודה. בהייפרניקס השקיעו אתר סי.נט (4.25%) ובנק ההשקעות האמריקני אלן אנד קו (כ-1.8%). בין המשקיעים הפרטיים בחברה: העיתונאי גדעון רייכר, עו"ד גיא כספי, והכדורסלנים גיא גודס, נדב הנפלד ודורון שפר.