נסגרה עסקת אקסלינק-קומברס: אקסלינק תירכש תמורת 530 מיליון דולר במניות

המחיר כולל 70 מיליון דולר לבעלי האופציות באקסלינק * אקסלינק תספק לקומברס את פלטפורמת הגישה לאינטרנט הסלולרי

רכישת חברת אקסלינק על-ידי חברת קומברס בעסקת מניות בסכום של 530 מיליון דולר נסגרה היום. כך נודע ל"גלובס". על-פי ההסכם שנחתם לפני חודשיים, קומברס תנפיק 5.261 מיליון מניות חדשות לבעלי המניות של אקסלינק. שווי העסקה מוערך בכ-460 מיליון דולר, על פי מחיר הסגירה של מניית קומברס אמש בנאסד"ק, 87 דולר.

על-פי ההסכם, תקבל עליה קומברס גם את המחויבות לבעלי האופציות באקסלינק, המוערכת בכ-70 מיליון דולר, כך שסכום העסקה צפוי להיות דומה לזה שדווח בתחילה - 550 מיליון דולר.

אקסלינק הוקמה ב-98' על-ידי רוני צארום, מנכ"ל החברה, ואילון תירוש, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי. היא מתחרה ישירות בחברת PHONE.COM האמריקנית, השולטת בשוק העולמי של המרת פרוטוקול הסלולר לפרוטוקול אינטרנט. בסוף 1999 ביצעה אקסלינק גיוס שני בסכום של 4 מיליון דולר, לפי שווי של 17 מיליון דולר לאחר הכסף. הבעלות על החברה התחלקה לפני חתימת העסקה בין צארום (42%), תירוש (9.5%, לרבות אופציות), קרן שארפה (14%), קרן שלום דוט קום (13%), קרן אוורגרין (13%) ואופציות לעובדים (7.5%). אקסלינק פיתחה WAP Gateway, מרכיב המאפשר המרה של פרוטוקולי האינטרנט בפרוטוקול ה-WAP, אבל בגישה שונה מהמקובלת במוצרים המתחרים. מוצרי החברות המתחרות הם, למעשה, שרתים הממוקמים במרכז העצבים של חברת הסלולר, ואילו המוצר של אקסלינק הוא נתב (Router) שאפשר למקמו היכן שרוצים. לשינוי הזה בארכיטקטורה של המגשר יתרונות רבים: המיקום בקצות הרשת מאפשר לו להיות קרוב יותר למנויים, ולכן לספק שירותי Roaming, כלומר, המשך יישום גם כשהמנוי יוצא מהאזור הטריטוריאלי שבו נותנת חברת הסלולר שלו שירות. זהו מוצר בעל טווח דינמי ארוך שיתרונו בשקיפותו המלאה למשתמש.

נוסף על כך, במוצר של אקסלינק מובנים כמה אפליקציות המשפרות את שירותי רשת הסלולר: בקרת גישה מאובטחת, שירותי אבטחת מידע (בדומה ל-Firewall) ואבטחת איכות השירות (Quality Service). תכונות אלה מקנות למוצר עדיפות על המתחרים, ובראשם המוצר של Phone.com. בשלבי הגיוס המתוכנן הבא של החברה, שלפי המידע היא הייתה אמורה לגייס בו 25 מיליון דולר לפי שווי של 125 מיליון דולר, נוצר קשר עם סיסקו וקומברס. בסיום המהלך ויתרה החברה על גיוס הכסף והעדיפה להימכר לקומברס. ההודעה על המכירה עוררה התמרמרות רבה בקרב עובדי אקסלינק, שהסדרי האופציות שלהם עדיין לא נחתמו. התוצאה הייתה עיכוב של כשבועיים בסגירת העסקה.

אחת המתחרות הגדולות של אקסלינק היא, כאמור, חברת פון.קום שהתמזגה לאחרונה עם סופטוור.קום. רוני צארום, מנכ"ל אקסלינק ומי שעתיד לעמוד בראש חטיבה בקומברס העוסקת בשרתי WAP, טוען שהשרת שהוא מציע עדיף על זה של פון.קום.

רכישת אקסלינק מלמדת על החשיבות שמייחסת קומברס לשוק האינטרנט הסלולרי. לקומברס נקודת פתיחה טובה בהחדרת הטכנולוגיה של אקסלינק לשמות הגדולים ביותר בתחום, שהם גם הלקוחות של שירותי הערך המוסף שמפתחת קומברס.

קומברס סימנה את תחום ההודעות המאוחדות והסלולר כתחום מרכזי לגביה. בגלל המגבלות הפיזיות של מכשירי הסלולר, שאינן מאפשרות תמיד מענה בלחיצה או קריאה של הודעות ארוכות, פנתה קומברס לאסטרטגיה של Text Voice to, כלומר, הודעות כתובות שיושמעו בקול ולהפך. רוב המומחים מעריכים שזוהי אכן האפליקציה המנצחת בתחום.

לפון.קום יש כבר יכולות טכנולוגיות בתקשורת נתונים סלולרית, שהיא תקשורת כתובה במהותה, אך חסר בה הרכיב הקולי. המיזוג עם סופטוור לא יביא לה את הרכיב הזה, אלא דווקא רכיב כתוב נוסף, של הדואר האלקטרוני. רכישת אקסלינק מחדדת את התחרות בין שני הגופים בתחום ההודעות המאוחדות והאינטרנט בסלולר.

לפני חודש התראיין ל"גלובס" איציק דנציגר, מנכ"ל קומברס נטוורקס סיסטמס, שבמסגרתה תשתלב אקסלינק. "ההחלטה על רכישת אקסלינק", אמר דנציגר, "התקבלה כחלק ממערכת החלטות אסטרטגיות שלפיהן אחד מתחומי ההתמקדות של החברה יהיה האינטרנט הנייד. לשם כך נזקקנו למגוון מוצרים וגילינו שהמוצר החסר לנו הוא שרת גישה ל-WAP, מהסוג שפיתחה אקסלינק. סרקנו את כל השוק, בחנו חלופות שונות באירופה ובארה"ב, והגענו למסקנה שאקסלינק הכי מתאימה לנו. ביקשתי להיפגש עם רוני צארום, מנכ"ל אקסלינק, ומשם התגלגלו העניינים. העסקה נחתמה חודש אחרי תחילת הדיונים".

כשנשאל אם קומברס מתכוונת להיות דומיננטית בשוק שרתי הגישה ל-WAP אמר דנציגר: "הלקוחות שלנו מעוניינים בשירותי ערך מוסף, ובמכלול המוצרים שלנו היה חסר עד עתה שרת גישה ל-WAP. הרכישה תאפשר לנו למכור ללקוחות האלה מוצר מלא. אנחנו מניחים שהלקוחות יעדיפו אותנו בזכות סל המוצרים הרחב ובזכות העובדה שהמוצר של אקסלינק טוב יותר. עם מינוף בסיס הלקוחות של קומברס, וכוח המכירות הישירות בכל העולם, אנחנו מאמינים שנוכל להגיע לעמדה דומיננטית בשוק".