המחזה: מיכרזי הסלולר באיטליה; המשתתפים: בריטיש טלקום ובנטון

בנטון באולטימטום לבריטיש: הגדילי את אחזקותייך בחברת בלו האיטלקית, או שנחליף אותך בחברת טלקום אחרת

בנסיבות אחרות, סביר להניח שבריטיש טלקום, חברת הטלקומוניקציה הבריטית, הייתה שמחה להגדיל מ-20% ל-51% את חלקה בבלו (Blu - רשת הטלפון הסלולרית הרביעית בגודלה באיטליה.

באחרונה עוד נחשבה בלו לאחת מועמדות הבטוחות לזכייה במיכרז האיטלקי לרישיונות הסלולר מהדור השלישי, אבל כעת מסמנים הפרשנים גם אפשרות לפרישה מהתחרות: בעלי המניות של בלו התכנסו אתמול לדון במבנה האחזקות בחברה, בעקבות לחץ שמפעילה משפחת בנטון לדלל את האחזקה שלה בבלו.

משפחת בנטון מחזיקה באופן ישיר ב-9% בבלו וב-32% נוספים באמצעות חברת אוטוסטרדה, שהיא מפעילת כבישי האגרה באיטליה. על פי הדיווחים בעיתונות האירופית, משפחת בנטון הציגה לבריטיש טלקום אולטימטום לא רשמי: להגדיל את האחזקה בחברת בלו מ-20% ל-51%, או שבעלי המניות העיקריים בחברה יחליפו אותה בחברת טלקום אחרת.

אחת המועמדות שעולה בהקשר הזה היא, כמובן, דויטשה טלקום הגרמנית, שמבקשת להיכנס לשוק הסלולר מהדור השלישי גם באיטליה.

מעריכים, שבריטיש טלקום תציע להגדיל את חלקה בהדרגה, כדי שלא לאבד את מקומה בשוק האיטלקי וכדי לקחת חלק גם ברישיונות הדור הסלולרי השלישי באיטליה.

בלו היא השחקן החדש והקטן ביותר בשוק הסלולר האיטלקי. הכניסה של בריטיש טלקום לחברה הייתה פועל יוצא של אסטרטגיה כל-אירופית, לרכישת נתחים בחברות סלולר בשווקים שונים ביבשת. למשל: ויאג הגרמנית, אסט האירית וטלפורט ההולנדית.

בעבר הצהירה בריטיש טלקום, כי בכוונתה להגדיל את הנתחים שהיא מחזיקה בחברות הזרות. התמונה השתנתה אחרי שבריטיש טלקום השקיעה מיליארדים ברכישת 45% נוספים בחברת ויאג (שזכתה במיכרז רישיונות הסלולר מהדור השלישי בגרמניה). התחייבויותיה גדלו ודירוג החוב הבינלאומי של החברה ירד.

היום נפתח שלב התחרות במיכרז רישיונות הסלולר מהדור השלישי באיטליה: שש קבוצות מתחרות על חמישה רישיונות. אם קבוצה אחת תפרוש מהמירוץ, תצמצם הממשלה האיטלקית את מספר הרישיונות לארבעה.

למרות הערכת אנליסטים, שגם באיטליה יימכרו הרישיונות במחירים גבוהים מאוד, קשה להניח שבלו תפרוש מהמירוץ. בלו, כאמור, ממוצבת במקום האחרון בשוק האיטלקי, ובלי רישיון מהדור השלישי היא תיהפך מהר מאוד לחברה מיושנת ותתקשה להתמודד עם חברות הסלולר האחרות שיזכו במיכרז.