מנכ"ל רכבת ישראל, עמוס עוזני, מביע דיעה המנוגדת לעמדת השר האחראי עליו, שר
התחבורה, אמנון שחק, בעניין עתיד הרכבת לירושלים. בראיון לביטאון "תנועה ותחבורה"
של לשכת המהנדסים, אומר עוזני, כי הוא שולל את חלופת קו G, אם כי בכוונתו לפעול
על פי הנחיית השר.
יצוין, כי זו הפעם הראשונה שעוזני מתבטא בפומבי כנגד החלופה שמעדיף שחק, ובעבר
הביע עמדתו רק בדיונים סגורים. על חלופה זו החליט שחק לפני כחודשיים, בזמן
שהאוצר העדיף חלופה אחרת.
בראיון אומר עוזני: "אנחנו מעדיפים את הקו הקיים במתכונת כפולה, תוך קיצורים
ושיפורים. אנחנו מעדיפים את חלופה A1, מת"א לנתב"ג, משם למודיעין ומשם במינהרה
לתחנה המרכזית בירושלים. קו זה הועדף על ידינו מבין שבע חלופות שנבדקו.
"הקו קצר ב-30 ק"מ מהקו הנוכחי (מושבת מזה כשנתיים - ד.ח.), והוא מהיר יותר
ב-20 דקות. לדעתנו, קו G יעלה 300 מיליון דולר, וקו A 500 מיליון דולר. להערכתנו,
ההוצאה על קו G אינה מוצדקת, יחסית לרמת השירות שיעניק. שר התחבורה חשש שלא
ניתן יהיה לבצע את הקו היקר, אך מרגע שיש החלטת ממשלה - עלינו לקבלה".
בתשובה לשאלה האם יש לוח זמנים להפעלת הקו המשופר לירושלים, השיב עוזני: "להערכתי,
זה לא יהיה בהקדם, משום שיש בעיה סטטוטורית. צריך להתגבר על מכשולים שונים
ועל התנגדות הירוקים, שהרי מדובר בשמורת טבע. כשיוסכם סוף סוף להשתמש בתוואי
הישן ולהאריך אותו, על כל חסרונותיו, תימשך הנסיעה 45 דקות.
"החיסרון הבולט הוא אורך הקו והמיקום שלו בתוך ירושלים. למרות ההתנגדויות,
לא נוותר על תחנת החאן שנראית לנו יעילה ומרכזית יותר מתחנת מלחה. עיריית ירושלים,
מצידה, מעדיפה חיבור במינהרה ממלחה לגן סאקר".
עוזני הוסיף, כי המליץ לשקם כשלב ראשון את הקו הקיים בעלות של כ-75 מיליון
דולר, ולהתאימו לרכבת רוכנת (טילטינג). לדבריו, "בעוד 12-10 שנה, כשיוקם קו
A, ישמש הקו הישן כרכבת הפרברים של בית שמש, העומדת להיות עיר של 140 אלף תושבים,
והוא ישמש גם כמקשר לדרום - לבאר שבע, אשקלון וקרית גת".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.