אוסטרליה: כבישים כמענה למחירי הדלק

בשבוע שעבר חשפה ממשלת אוסטרליה את אחד הצעדים המרכזיים במאמציה להביא לבחירתו מחדש של ראש הממשלה, ג'ון הווארד. חבילה בסך 1.6 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-840 מיליון דולר ארה"ב) תוקצה לסלילת כבישים, כמענה לדרישת ארגוני התחבורה והחקלאות במדינה, שקוראים לממשלה לעשות מעשה להורדת מחירי הבנזין, שהאמירו לאחרונה. במדינה בעלת מרחבים עצומים וצריכת דלק לנפש מן הגבוהות בעולם, הסוגיה נוגעת לכיסו של כל אזרח ואזרח.

הווארד אמר, כי סך של 1.2 מיליארד דולר אוסטרלי יחל לזרום לרשויות המקומיות כבר בתחילת שנת 2001, למימון כבישים עירוניים, ו-400 מיליון דולר נוספים, שיוקצו על פני ארבע שנים, מיועדים לדרכים מהירות ופרוייקטים גדולים אחרים. לדבריו, החבילה היא השקעת טווח ארוך חכמה מאוד, בתחום התשתיות הלאומיות. השקעה בסדר גודל כזה, צופים שתעורר את הצמיחה הכלכלית.

"זה מצוין לתעסוקה, אך גרוע לשער הריבית", אמר הכלכלן כריס ריצ'רדסון, אליו הצטרפו מומחים נוספים שטוענים, כי אובדן המדיניות הפיסקלית תוכל להצית עלייה בשערי הריבית. זאת, כתוצאה מהוצאות ממשלתיות גבוהות על ביטחון, רווחה, פיתוח ופרוייקטים תחבורתיים נוספים, ביניהם רכבת מהירה ותוכניות תעופה מתקדמות.

בעוד שרה"מ הווארד הכחיש בכל תוקף קשר לבחירות הקרבות, תקף אותו ראש האופוזיציה, קים ביזלי, שאמר ש"שום השקעה בכבישים, גם לא בסדר גודל כזה, תכפר על הפרת הבטחתו של הווארד לעם האוסטרלי, שהמשק שלנו לא יושפע ממחירי הנפט בעולם. הממשלה תמשיך לשאת באחריותה למחירי הדלקים". לביקורתו הצטרפו גם מושל קווינסלנד ואחרים, שטענו שאין בתוכנית פיצוי על המחירים הגבוהים שמשלמים התושבים עבור דלק. מנגד, שר התחבורה בממשלת דרום אוסטרליה בירך על ההחלטה, ואמר שהחבילה שהציעה קנברה תשפר את קשרי המשלוח והתובלה, כבישים לאתרי תיירות ותנאי התחבורה המקומיים בערים.