"חוק נתניהו" עבר בקריאה טרומית; ברק תמך; שרון, פרס ומרידור נעדרו

ש"ס: לא נתמוך ביום ב' בפיזור הכנסת; ח"כ יוסי כץ: נעכב את "חוק נתניהו" בוועדת החוקה

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ אלי ישי, לאפשר לבנימין נתניהו להתמודד לראשות הממשלה, למרות שאינו חבר כנסת.

"חוק נתניהו" אושר בקריאה הטרומית ברוב של 67 תומכים, לעומת 35 מתנגדים ושלושה נמנעים. ראש הממשלה, אהוד ברק ויו"ר הכנסת, אברהם בורג, תמכו ב"חוק נתניהו", אליהם הצטרפו מרבית הח"כים של הליכוד וישראל אחת. אולם, יו"ר הליכוד, ח"כ אריאל שרון בלט בהיעדרותו מההצבעה. גם חברי הכנסת שמעון פרס ודן מרידור נעדרו מההצבעה.

יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יאיר פרץ, כבר סיכם עם יו"ר הכנסת, ח"כ אברהם בורג, כי אם תושג תמיכה של 70 חתימות בחוק, יזורז ההליך הפרלמנטרי וכבר ביום ב' ניתן יהיה להביאו לקריאה שנייה ושלישית. עד לשעות הצהרים הצליח ח"כ פרץ להשיג יותר מ-70 חתימות.

על-פי תוכניתו של ח"כ פרץ, ביום ב' תצביע הכנסת בקריאה שנייה ושלישית על חוק נתניהו ולאחר שיתקבל, ייאלץ הליכוד למשוך את ההצעה על פיזור הכנסת, כיוון שש"ס לא תתמוך בהצעה, לאחר שכבר הובטח שנתניהו יוכל להתמודד בבחירות, בהתאם להבטחת ח"כ אלי ישי.

אולם, זמן קצר לאחר ההצבעה הטרומית, כבר הודיע מרכז סיעת העבודה בוועדת החוקה, ח"כ כץ, כי בכוונתו לעכב את הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. לדבריו, בכוונתו לזמן מומחים שיסבירו את משמעות שינוי חוק היסוד, כדי שנתניהו יוכל להתמודד.

בג"ץ דחה היום את העתירה שהגישה חברת הכנסת לימור לבנת, בדרישה לזרז את הליכי חקיקת החוק לפיזור הכנסת. השופטים הודיעו, כי ימסרו את נימוקיהם במועד מאוחר יותר.

ח"כ לבנת הגישה את העתירה ביום ג' בדרישה להורות ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט לקיים את הדיון בוועדה והצעת החוק לפיזור הכנסת לאלתר. הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת לפני כשבועיים, אולם בעקבות התפטרות ראש הממשלה ביום א' השבוע, ייערכו בחירות לראשות הממשלה ללא קשר להצעת החוק, בעוד 60 יום.

ח"כ לבנת ביקשה, לפיכך, לזרז את הדיון בהצעת החוק, על מנת שהבחירות בעוד 60 יום יהיו כלליות ולא רק לראשות הממשלה. יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ אמנון רובינשטיין, החליט לערוך את הדיון בהצעת החוק בוועדה רק בשבוע הבא וח"כ לבנת עתרה לבג"צ נגד ההחלטה וזאת מאחר והמועד האחרון להגשת שמות המועמדים לראשות הממשלה, אם ייערכו הבחירות בעוד 60 יום, ביום חמישי בשבוע הבא.

בתוך כך, ועדת הבחירות של הליכוד עומדת להתכנס הערב פעם נוספת. נציגיהם של אריאל שרון וסילבן שלום דורשים לקבוע מה יקרה אם נתניהו לא יוכל להתמודד לראשות הממשלה.

"איננו רוצים להגיע למצב שנתניהו לא יוכל להתמודד ואז מועמד הימין יהיה אלי ישי", הסביר נציגו של סילבן שלום בוועדת הבחירות, אמיר גרינבוים.