יו"ר קק"ל: אנו מציעים חוזה חכירה לדורות בין החקלאי למינהל ומתנגדים לחקיקה

"קק"ל לא תשלים עם הפקעת בעלותה בקרקע לביהמ"ש"

קק"ל איננה מתנגדת להבטחת זכויות החקלאים בקרקע, בתנאי שיישמר הייעוד החקלאי המקורי לשימוש בקרקע. כך אומר היום (ד') שלמה גרבץ, יו"ר עמית בקק"ל, חבר מושב נחלת ז'בוטינסקי. "אנחנו מציעים ליישם באופן מיידי את החלטת מועצת מקרקעי ישראל 823, המאפשרת חתימת חוזה חכירה לדורות אישי וישיר בין המינהל לחקלאי, כדי להבטיח את זכותו וביטחונו של החקלאי".

בבעלות חברה בע"מ הרשומה על שם קק"ל מצויים כ-17% ממקרקעי ישראל. מתוך כ-4 מיליון דונם חקלאיים במדינה, למעלה מ-60% הם בבעלות קק"ל, ובכל זאת החוק לעיגון זכויות החקלאים, שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, איננו מתייחס כלל לשאלת הבעלות של קק"ל.

"אם יחוקק החוק בכנסת", הוסיף גרבץ, "קק"ל לא תשלים עם הפקעת בעלותה על הקרקע ותפנה לרשויות המשפטיות המתאימות כדי להביא לביטולו של החוק הבלתי-חוקתי הזה.

"אם אכן יעבור החוק בקריאה שנייה ושלישית, תראה בזה קק"ל הפרה מוחלטת של האמנה משנת 1961 בין המדינה לקק"ל, עם הקמת מינהל מקרקעי ישראל, ותראה בכך עילה לפירוק המינהל ולהפרדת אדמות קק"ל מאדמות המדינה. זאת, כדי להבטיח את שמירת עקרון בעלות הלאום על הקרקע ושמירת יכולתה של קק"ל לקבוע מדיניות מקרקעין על אדמותיה".