פיבי בעקבות מריל לינץ': תרכוש ממשפחת דנקנר 10% מאלרן

פיבי, שכבר משתפת פעולה עם אלרן במכרז להתפלת מי ים, תשלם כ-20 מיליון שקל תמורת המניות

מאז רכש דור ההמשך במשפחות אברהם ושמואל דנקנר את השליטה בחברת ההשקעות אלרן מידי מגדל, אין רגע דל בחברה זו. רק בשבוע שעבר הודיעה אלרן על רכישת רוב הקומות של בניין המשרדים "בית אירופה" בת"א, והנה היום היא מבשרת על משקיע חדש במניותיה: בית ההשקעות פיבי, מקבוצת הבנק הבינלאומי.

פיבי, שעד היום הסתפקה בחברה בורסאית אחת בתיק ההשקעות שלה (27% מאינטרגאמא), תרכוש כ-10% ממניות אלרן, מידי משפחת דנקנר, תמורת כ-20 מיליון שקל. המחיר למניה בעיסקה, דומה למחיר לפיו רכש לאחרונה בנק ההשקעות מריל לינץ' 5.8% ממניות אלרן מידי הדנקנרים, ולמחיר שלפיו הועברה השליטה בחברה, בשלהי אוגוסט 2000. מחיר זה משקף שווי של 46 מיליון דולר לאלרן, כ-35% מעל מחיר השוק.

השקעתה של פיבי באלרן היא המשך לשיתוף פעולה בין השתיים, שהחל עם רכישת השליטה בחברה ע"י משפחת דנקנר, עם הקמת חברה משותפת - דנקנר-אלרן תשתיות - לצורך התמודדות במכרז להתפלת מי ים באשקלון שאותו פירסמה המדינה.

פיבי מחזיקה שליש ממניות החברה החדשה, כמו גם בשותפות עם משפחת דנקנר וויונדי הצרפתית, שזכתה לאחרונה במכרז לטיפול במערכות המים והביוב של המועצה המקומית חוף הכרמל, באיזור שבין קיסריה וחיפה.

לאחר השלמת השקעתה של פיבי באלרן, תדולל אחזקתה של משפחת דנקנר ל-47% מההון ול-57% ממניות ההצבעה בחברה. בעל מניות נוסף (למעט מריל לינץ' ופיבי) הוא מירון גרינברג, המנכ"ל לשעבר, המחזיק 6.7% מההון. לאחרונה, הודיעה אלרן על הכנסת משקיע פיננסי גם בחברה-הבת אלגר: בית ההשקעות דור-ברגר, שחתם על הסכם לרכישת 5% ממניותיה בכ-3 מיליון שקל.

אלרן ואלגר, המנוהלות בידי בעז צ'ציק, לשעבר מנכ"ל סנפרוסט, חולשות על תיק השקעות שהיקפו, נכון לסוף ספטמבר 2000, כ-43 מיליון דולר. בין ההשקעות הסחירות של החברה נמנות חברות התעשייה תדביק (40%), מרחב (6%), חופית (5%), חברת השילוח אגיש (6%), חברת הפרדסים מהדרין (5%) וחברת המסחר בציוד כבד זוקו (11%).

ככל הנראה, מיועדות השקעות אלה למימוש, כמו גם האחזקה בגילת די.בי.אס, בעלת מניות בחברת הלוויין YES (‏15%). לאחרונה, מכרה אלרן את אחזקתה ביצרנית הרעפים חסין-אש (24%) ברווח של 2.2 מיליון שקל.

תהליך מימוש הנכסים וחשיפת הערך באלרן נמשך כבר שלוש שנים, במהלכן נצבר בחברה רווח נקי של יותר מ-70 מיליון שקל: 19 מיליון שקל ב-98', 23.2 מיליון שקל ב-99' והשיא - 30 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר 2000.

מאחורי רכישת השליטה באלרן, עומדים, ככל הידוע, בני הדור השני במשפחות שמואל ואברהם דנקנר. הכוונה היא לדורי דנקנר (בנו של שמואל) ולאחים דני וגד דנקנר (בניו של אברהם). העסקים שבהם צפויה החברה להתמקד תחת הבעלים החדשים הם, ככל הידוע, תשתיות, נדל"ן תקשורת והיי-טק.

ההשקעה המהותית ביותר שביצעה אלרן מאז עברה בה השליטה פורסמה בשבוע שעבר: אלרן ואלגר, יחד עם משרד עוה"ד של הקבוצה - ראב"ד, מגריזו, בנקל - רכשו את בניין המשרדים בית אירופה בת"א מידי אלרוב תמורת 15 מיליון דולר. בית אירופה צפוי להפוך למרכז פעילות הקבוצה, שרכשה את הקומות 1, 2 ו-4. עורכי הדין יסתפקו בקומה אחת - 3.