קו-אופ ירושלים: הפסדנו 600 אלף שקל בניסיון לציית להלכות שמיטה סותרות

ועדת הכלכלה דורשת מהרבנות להבטיח תוצרת חקלאית כשרה

ועדת הכלכלה דרשה היום (ב') מהרבנות הראשית להבטיח לתושבי ירושלים אספקת תוצרת חקלאית כשרה בשנת השמיטה. זאת לאחר שהרבנות בירושלים שללה מרשתות השיווק בעיר את תעודת ההכשר לירקות. נציג הרבנות הראשית הבטיח לפתור את הבעיה כבר השבוע.

יו"ר הועדה, ח"כ אברהם פורז, שיזם את הדיון, אמר כי בשל "קנאה דתית פנאטית" הצרכנים בירושלים נאלצים לשלם יותר עבור תוצרת חקלאית.

שלילת הכשרות מהרשתות הירושלמיות באה לאחר שהללו הפסיקו לספק תוצרת מהשטחים והחלו לספק ירקות ישראליים על פי "היתר מכירה", ההסדר לשנת השמיטה שקבעה הרבנות הראשית לפני עשרות שנים.

הרבנות הירושלמית החרדית מסתמכת על פסיקת הרב אהרון אלישיב ממנהיגי הציבור החרדי הליטאי, שפוסל את היתר המכירה.

מנכ"ל קו-אופ ירושלים, יצחק קלאי, אמר בדיון כי הרשת נפגעה פעמיים בשל הלכות סותרות בנוגע לשמיטה והפסידה בחודשים האחרונים לפחות 600 אלף שקל.

לדבריו, נאלץ לשלם מחירים גבוהים פי 2.5 תמורת סחורה פגומה מהשטחים, שהבריחה לקוחות חילונים בגלל איכותה הירודה ולא נרכשה גם ע"י לקוחות המשתייכים לציונות הדתית.

קלאי טוען, כי הרבנות הירושלמית מפלה לרעה את הרשתות בעיר לעומת האחרות ברחבי הארץ, אשר פועלות לפי היתר המכירה ומוכרות ירקות שגידלו חקלאים יהודים מישראל ע"פ היתר מכירה. לדבריו, גם היתר המכירה מייקר את התוצרת, אבל בשיעור נמוך מיוקר תוצרת השטחים.

נציג הרבנות הירושלמית טען כי המחירים אינם גבוהים כפי שתוארו.

יוסף אורן ממועצת הירקות הזהיר, כי נזקים כבדים ייגרמו לחקלאים שגידלו ירקות על סמך ההיתרים שקיבלו מהרבנות הראשית וכעת נאלצים להשמיד את תוצרתם.

"אחרי אינתיפאדת אל אקצה קיבלנו את אינתיפאדת הירקות של הרבנות", אמר ח"כ אבשלום וילן. לטענתו, מדובר ב"מסחרה שחורה", כלשונו.

הפלשתינים רוכשים תוצרת מחקלאים יהודים בישראל ומוכרים אותה בחזרה לשומרי מצוות, המאמינים כי היא גדלה בשטחים. לדבריו, מי שנהנה מעיסקה סיבובית זו הם הסוחרים, בשל פערי התיווך הכפולים.

ח"כ ניסים דהאן (ש"ס) הגיב על דברי וילן בציטוט מדברי הרב עובדיה יוסף, כי ח"כי מרצ ושינוי "פסולים לעדות" משום שאינם שומרי כשרות ושבת. יו"ר הועדה פורז (שינוי) מחה בחריפות על ההערה.