שוחט: יוקם מיתקן התפלה נוסף למתוכנן באשקלון; צוות יקבע את מיקומו ודרך הקמתו

מומחי מים: יש להקים עד 2006 לפחות עוד 4 מתקני התפלה

שר האוצר והתשתיות, אברהם שוחט, אמר היום (ג'), כי החליט להקים מיתקן נוסף להתפלת מי ים, שיפיק 50 מיליון מ"ק מים לשנה. מיתקן זה יתווסף למיתקן ההתפלה המתוכנן בחוף אשקלון, שלגביו כבר פורסם מכרז. מיתקן אשקלון יוקם בשיטת ה-BOT (בילד, אופרייט, טרנספר), כלומר, בזיכיון. תוצאות המיכרז יתפרסמו בחודש אפריל.

מיקום אתר ההתפלה ואופן הקמתו ייקבעו על ידי צוות מיוחד, בראשות מנכ"ל משרד התשתיות, יעקב אפרתי. עוד יהיו חברים בצוות, נציגי החשב הכללי, נציג אגף התקציבים ונציג נציבות המים.

בפני צוות זה יעמדו שתי אפשרויות, הקמת המיתקן בשיטת ה-BOT, שלפיה קבוצת יזמים, ביניהם גורם פיננסי, יקימו את המיתקן על חשבונם, ובתום תקופת זיכיון, בדרך כלל כ-20 שנה, ימסרו אותו למדינה. בתמורה, תתחייב המדינה לרכוש את המים שיפיק המיתקן, במחיר שנקבע מראש.

אפשרות שנייה היא, שהמדינה תפרסם מכרז "מפתח", שלפיו המיתקן יוקם על ידי זוכה במכרז ההקמה, ועם השלמת הקמתו הוא יימסר לתפעולן של המדינה או חברת מקורות.

לדברי שוחט, הדאגה למשק המים היא בעלת חשיבות עליונה בגלל המשבר, ולכן ימשיך לפעול ולפקח אחר הפעולות שאותן מתחייבת הממשלה לנקוט. לדבריו, הממשלה פועלת זה זמן רב במגוון דרכים לשיפור היצע המים, ובכלל זה פעולות בנושאי השבת מי קולחין, התפלת מים מליחים (ברקיש ווטר), טיוב והשמשת בארות, ייבוא מים מתורכיה, ותגבור תשתיות הביוב.

נציב המים, שמעון טל, אמר השבוע ל"גלובס" שלדעתו, על הממשלה לאשר מיד הקמת שני מתקנים נוספים להתפלת מי ים, שכל אחד מהם יפיק כ-50 מיליון מ"ק מים בשנה. טל מצדד גם בהקמת לפחות חמישה מתקנים עירוניים, שניתן יהיה לאשרם סטטוטורית במהירות רבה יותר, ולחברם למערכת המים העירונית בקלות יחסית.

מומחים בענף תשתיות המים מאמינים, שבתוך חמש השנים הקרובות יש להקים לפחות עוד ארבעה מתקנים להתפלת מים, שיפיקו כ-200 מיליון מ"ק מים בשנה. זאת, בנוסף לפרוייקטים להשבת מי קולחין, טיוב בארות ולהתפלת מים מליחים.