נפתולי המבוך האנושי

"טראפיק" (ארה"ב, 2001). בשנה אחת הצליח הבמאי סטיבן סודרברג להתברג היטב בצמרת ההוליוודית. אחרי "ארין ברקוביץ", שכבר הכניס רבע מיליארד דולר, מגיע "טראפיק", שנמצא במירוץ דומה לצמרת.

שני הסרטים העניקו לו מועמדויות לאוסקר, ואכן מדובר בפלא קולנועי. סודרברג התחיל את הקריירה שלו לפני 13 שנה, עם "סקס, שקרים ווידאוטייפ" (פרס ראשון בקאן), אבל מאז נדמה היה שהוא לא מצליח להמריא. עד עכשיו.

"טראפיק" מבוסס על סדרת מתח בריטית משנות ה-80, העוסקת בסמים, בסוחרי הסמים, בצרכנים, במגדלים, באוכפי החוק ובכל מה שביניהם. מייקל דגלאס הוא שופט בית המשפט העליון, שהתמנה לטפל במכוני הסמים של אמריקה הלטינית, ובמיוחד במקסיקו. איש בסרט איננו הגיבור הרע, כי האשמה כולה בשיטה. השופט מסתבך בתוך מבוך אנושי מורכב וססגוני, שמתחיל בעובדה שבתו מכורה קשה לסמים.

בין לבין מסתובבים בסרט סוכנים חשאיים אמריקנים, שוטר מקסיקני (בניסיו דל טורו, המצוין) וקתרין זטה ג'ונס. 147 דקות.

"חתונה על תנאי" (ארה"ב, 2000). האם מה שקורה לנו ומה שאנחנו עושים זו האפשרות היחידה שלנו? מה היה קורה אילו היינו שבים לצומת כלשהו בחיינו ופונים לכיוון אחר? אולי במקום להיות רווקים, היינו פתאום נשואים? זה מה שקורה לניקולאס קייג', שמגלם נשיא של קונצרן ענק. הוא כלכלן מבריק, גבר של נשים מתחלפות, עשיר כקורח, גר בלב מנהטן ויכול להרשות לעצמו הכל.

פעם, לפני 13 שנה, הוא נפרד מחברתו (תיא ליאוני) וטס ללונדון. היא הציעה לו נישואין הוא בחר בקריירה. בעקבות פגישה עם שודדפילוסוף, מין פאוסט אמריקני לעניים, הוא תוהה, האם זה מה שבאמת היה קורה. נניח שהוא היה שב מלונדון הישר לזרועותיה של אהובתו הנאמנה. הם מקימים תא משפחתי לתפארת, בניו-ג'רזי האפורה, ויש להם שני ילדים, חשבון בנק והרבה חברים דהויים כמוהם. האם זה מה שהוא באמת היה רוצה, ואולי עדיפה האופציה השנייה? למתעניינים בלבד. 123 דקות.

"הגשר" (צרפת, 2000). הנה גרסה צרפתית ל"הגשרים של מחוז מדיסון". הסרט מבוסס על רב-מכר מאת אלן לבלאן, שמטפל באותו עניין, ואפילו על-פי אותם ערכים משפחתיים. רק הסוף מפתיע.

כמו המקור האמריקני, גם כאן מגלה אשה צרפתיה, יפה, מתוקה ומשועממת (קרול בוקה, המקסימה) שיש חיים מחוץ לנישואין. בוקה נשואה לז'ראר דפארדיה (גם בחיים), בעיר שדה אפורה. הם עניים. הוא מובטל, והיא יושבת בבית בחוסר מעש, וכמעט כל יום יוצאת לראות סרט עם בנה המתבגר.

הם רואים את "ז'יל וז'ים" של טריפו, וכמובן נהנים. הימים הם ראשית שנות ה-60, כשהעולם היה נאיבי והקולנוע היה של הגל החדש. יום אחד, בהקרנה של "סיפור הפרברים", יושב לצידה גבר מצודד, שבאורח פלא מתייפח בגלל הסרט. הוא מרגש אותו בדיוק כפי שהוא מרגש אותה, ומכאן הדרך לביחד קצרה.

לצד דפארדייה ובוקה מופיע שארל ברלינג, כמאהב, והשלושה מגישים משחק נעים, מעודן ואינטליגנטי. דפארדייה גם חתום על הבימוי (זוהי עבודתו הראשונה), יחד עם פרדריק אובורטו. 92 דקות.