מופז: מצמצמים את חופש הפעולה של הרשות אך לא ממוטטים אותה

"הדרג המדיני הינחה את לצה"ל לצמצם את חופש הפעולה של הרשות הפלשתינית, ולאותת לראשיה, אך לא למוטט אותה", כך אמר היום (א') הרמטכ"ל שאול מופז בישיבת הממשלה.

מופז ציין, כי למעשה, קיימת חלוקת עבודה בפעילות נגד ישראל בין הרשות הפלשתינית לבין הארגונים האיסלאמיים. בעוד שהחמאס והג'יהאד האיסלמי מבצעים את מרבית הפיגועים בתוך תחומי הקו הירוק, מנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית - הפתח' והתנזים - פועלים בעיקר בשטחי יהודה, שומרון ועזה.

דברי מופז עוררו ויכוח בישיבת הממשלה. השר רחבעם זאבי הציע להפציץ את כל המקומות שבהם הפלשתינים מייצרים נשק, להפציץ את תחנות השידור המסיתות ולהכביד על הדייגים הפלשתינים עקב החשד שהם מבריחים נשק.

שר הביטחון בנימין בן אליעזר, אמר כי חלוקת העבודה בין הדרג המדיני לצבאי ברורה והצבא פועל על-פי מדיניות הממשלה.

בתוך כך, הרשות הפלשתינית שיחררה ממעצר את אחד מראשי החמאס בעזה, עבדל עזיז רנטיסי, אשר נעצר לפני כשלושה חודשים, בעקבות מעורבותו בתכנון פעולות טרור נגד ישראל. כך גילו היום (א') מקורות פלשתיניים בעזה.

רנטיסי נעצר בעבר כמה פעמים ע"י הרשות הפלשתינית ושוחרר. ישראל הגדירה אותו בעבר כאחד מהמבוקשים החשובים ביותר בתחומי הרשות הפלשתינית.

בתוך כך, הפלשתינים טוענים, כי פעילי התנזים שנפגעו אתמול מירי מסוקי צה"ל לעבר כלי רכב בג'נין, לא השתתפו בירי פגזי מרגמה לעבר ישראל. ראש המודיעין הפלשתיני בגדה המערבית הדגיש, כי לא היתה להם כל מעורבות בפעילות כנגד ישראל.

הוא גם הכחיש את הידיעות שבשבועות האחרונים נורו פגזי מרגמה מתחומי הרשות הפלשתינית בגדה המערבית. לדבריו, הרשות מונעת ירי פגזי מרגמה מתחומי הגדה.

מירי הטילים של מסוקי צה"ל אתמול לעבר כלי רכב במרכז ג'נין נהרג פעיל תנזים, מועטסם סבאג. שני פעילים נוספים שהיו ברכב, יוסוף ראשד ועבד אל כרים עוויס, נפצעו אנושות. נטען, כי עוויס, שהוא מפקד חוליה של יורי מרגמות, היה היעד המרכזי בפעולת החיסול של צה"ל.

שוטר פלשתיני, עלא ג'לודי, שעמד סמוך לרכב, נהרג, ושני קצינים בביטחון הפלשתיני נפצעו. בתי החולים בעיר דיווחו על 15 פצועים הסובלים מחתכים ומפגיעות הלם.

עדי ראייה דיווחו כי הטיל הראשון החטיא את הרכב, ושני הטילים הנוספים שנורו לעברו פגעו בו והרגו את סבאג. לדבריהם, שלושה טילים נוספים לא התפוצצו.

ניסיון ההתנקשות אירע סמוך לבניין המחוז, בו חוסל לפני יותר מחודש פעיל של הג'יהאד האיסלאמי. ל-10 בניינים ורכבים שחנו באזור נגרם נזק רב. מצה"ל נמסר כי "הנושא בבדיקה". על-פי מקורות בישראל, ירי הטילים בוצע לעבר פעילים אשר היו אחראים לפעולות טרור נגד היישובים קדים וגנים. על פי החשד, העבירו הפעילים פצצות מרגמה לג'נין, ממנה התכוונו לבצע ירי לעבר שני הישובים.

תנועת הפתח' פירסמה הודעה, לפיה פעולת ישראל בג'נין "היא טרור מדינה מאורגן, והתנועה תנקום את דמם של ההרוגים". בהודעה נאמר עוד כי "שרון לא יצליח להכריע את האינתיפאדה באמצעים אלו".

מושל ג'נין, זוהיר מנאסרה, אמר, כי "הפשע הוא עוד חוליה במעשי הטבח שמבצע צה"ל בהוראת ראש הממשלה, שרון". מאנסרה אמר כי זהו פשע מכוער ו"אנו מצפים מהמדינות הערביות והקהילייה הבינלאומית להתערב נגד מעשי הטבח והטרור שמבצעת ישראל נגד בני העם הפלשתינים".

צה"ל הודיע שאמש סוכל ניסיון פיגוע באיזור התעשייה בנווה דקלים. הכוח זיהה פלשתיני חמוש שעשה את דרכו מפאתי חאן יונס אל אזור התעשייה. החיילים ירו לעברו והרגו אותו. אזור התעשייה בנווה דקלים נתון בחודשים האחרונים להתקפות יום יומיות, ובהן ירי תכוף מאזור חאן יונס.

יריות נורו אמש מכיוון טול כרם לעבר היישוב בת חפר, שבתחומי הקו הירוק. כתוצאה מהירי נפגעה נערה בת 13 באורח קל מאוד מקליע ששפשף את רגלה בעת שעמדה בחצר ביתה. קליעים חדרו גם לשני בתים ביישוב.

במהלך סוף השבוע נורו שתיים עשרה פצצות מרגמה לעבר מטרות ישראליות באזור הרצועה. תושב נווה דקלים נפצע באורח קל מאוד מאחת מפצצות המרגמה.