עו"ד לאה צמל לחיילי צה"ל: סרבו לפקודות בלתי חוקיות

אורי אבנרי: "מה שמתנהל בשטחים - מלחמת העצמאות הפלשתינית"

במסיבת עיתונאים משותפת עם בכירים פלשתינים, בהם פייסל חוסייני וחנאן עשראווי, קראה היום (ב') עו"ד לאה צמל, מפעילי תנועת השלום וזכויות האדם, לחיילי צה"ל לסרב למלא אחר פקודות "בלתי חוקיות", כהגדרתה.

העיתונאי אורי אבנרי, מראשי גוש שלום, אמר במסיבת עיתונאים שערכו ארגוני זכויות אדם ישראליים ופלשתיניים, שהתקיימה במזרח ירושלים, כי "מה שמתנהל בשטחים בתקופה האחרונה אינו רק גל של אלימות אלא מלחמת עצמאות פלשתינית לגיטימית. מי שמתכחש לעובדה זו, כמו ממשלת ישראל וצה"ל, מטביע את האיזור בצעדים טיפשיים", טען אבנרי.

הוא הציע לקבוע תאריך לקץ הכיבוש - 1 ביוני 2002. על הרעיונות לפגוע בערפאת אמר, כי "מדובר ברעיונות טיפשיים".

"הידיעות שמחנה השלום בישראל נעלם הן שגויות", טען אבנרי, והודה שבתחילת האינתיפאדה, כמו בתחילת כל מלחמה, עניין השלום נתקל בקשיים רבים, אך באחרונה גדלה התמיכה בו. "אנשים בישראל מבינים שהם טעו ומבינים שהם צריכים להבין את הצד השני, כדי לראות את התמונה הנכונה ולמצוא דרך לתקווה ולשלום".

אבנרי אמר עוד, כי אם ארה"ב תמשיך במדיניות אי התגובה, "אנו רק בתחילת ההסלמה שתוביל לאסון". מחזיק תיק ירושלים באש"ף, פייסל חוסייני, טען בדבריו לאתר האינטרנט YNET כי יום ירושלים, הנחוג היום בישראל, הוא למעשה יום כיבושו של החלק המזרחי של העיר, וכי ביום הזה הישראלים יודעים יותר מתמיד כי ירושלים היא עיר מחולקת וכי במוקדם או במאוחר לא יהיה מנוס אלא להשיב לפלשתינים את ריבונותם על ירושלים.

חוסייני טען עוד, כי ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט, מבקש להנציח את הכיבוש וההתנחלות בתוך העיר, אך ברור לו כי ירושלים המזרחית היא עיר פלשתינית לכל דבר ולמעשה הוא נלחם ברוח.

חנאן עשראווי, חברת המועצה המחוקקת הפלשתינית, אמרה שהתקופה האחרונה היא אחת התקופות החשוכות ביותר בהיסטוריה של יחסי הישראלים עם הפלשתינים.

לדבריה, בישראל קיימת ממשלת אנטי שלום, שעניין כבוד האדם וזכויותיו והחוק הבינלאומי אינם מעניינים אותה. ממשלת ישראל טועה, אומרת עשראווי, אם היא חושבת שבאמצעות מכונות ירייה היא תכניע את הפלשתינים. "מדיניות הממשלה הישראלית היא הדרך הטובה ביותר לפיצוץ הסכסוך ולקטסטרופה", דברי עשראווי.