ממשלת בריטניה תציג תוכנית להגדלת תפקיד הסקטור הפרטי בניהול השירותים הציבוריים

ניהול טוב יותר של שירותי התחבורה, בתי הספר ומערכת הבריאות היה הנושא המרכזי בבחירות, שבהן ניצח הלייבור ברוב סוחף לפני שבועיים

ממשלת הלייבור הבריטית מתכוונת להציג השבוע תוכנית חקיקה שבראשה יעמדו יוזמות לשיפור השירותים הציבוריים, שיבוצעו על ידי הגדלת חלקן של חברות פרטיות בניהול בתי ספר, בתי חולים ושירותי תחבורה.

על התוכנית מסר ביום שישי סטיב בירד, דובר משרד האוצר הבריטי. התוכנית שגובשה על שרי הקבינט תוצג ביום ד' בפני הפרלמנט על ידי המלכה אליזבט השנייה ותכלול 15 עד 20 הצעות חוק. היא מתאפשרת עתה בעקבות ניצחונה מחדש של מפלגת הלייבור בבחירות, בראשותו ראש הממשלה המכהן, טוני בלייר, בניצחון סוחף שהעניק לה רוב של 167 מושבים בפרלמנט.

הבוחרים צידדו בתוכניות שהציעה מפלגת הלייבור, שלפיהן תשקיע בשלוש השנים הבאות עוד 70 מיליארד ליש"ט (98 מיליארד דולר) בשיפור השירותים הציבוריים, אך יש להניח כי ההצעות לערב בתוכניות אלו גם חברות פרטיות יתקבלו בהתנגדות איגודי עובדים בשירות הציבורי.

בין החברות הצפויות להינות משיתופן בפרויקטים הציבוריים בולטות אמק, חברת הבנייה וההנדסה; ג'ארביס, המספקת שירותי אחזקה לחמישית מרשת הרכבות בבריטניה; ונשיונל אקספרס גרופ, מפעילת הרכבות הגדולה במדינה.

ההשתתפות המוגברת של חברות פרטיות עשויה גם לתמוך במדדי התחבורה והבנייה של פוטסי, אחרי שמדד פוטסי-350 לתחבורה ירד השנה ב-16% ומדד הפוטסי-350 לבנייה ירד מתחילת השנה ב-5%.

סקרי דעת קהל מראים, כי הבריטים מודאגים יותר ממצב השירותים הציבוריים במדינה מאשר מכל סוגיה אחרת. אנליסטים מעריכים, כי הממשלה עלולה להפסיד בבחירות הבאות אלא אם תפעל לשיפור רמת השירותים הציבוריים ותרים אותם לסטנדרטים המקובלים בצרפת או בגרמניה.

לטענת הממשלה, החברות הפרטיות יכולות לספק שירותים משופרים מאלו הממשלתיים, והיא מתכוונת להעביר לחברות פרטיות לנהל כמה שירותים רפואיים שאינם שירותי חירום. עובדי מערכת הרפואה הציבורית כבר הביעו התנגדות לתוכנית.

עובדי תחבורה, שכבר יזמו וביצעו שורה ארוכה של שביתות השנה, מאיימים לנקוט עיצומים נוספים בשל תוכניות הממשלה להרחיב את תפקידן של יוזמות פרטיות בשדרוג רשת הרכבת הארצית או בשיפור הרכבת התחתית של לונדון.

חברות פרטיות בבריטניה כבר בונות בתי ספר, בתי חולים וכבישים, ואז מחכירות את המוסדות או את היוזמות לממשלה בכפוף להסכמים פרטיים-ציבוריים משותפים.

עדיין לא משאל אירו דובר שר האוצר מסר כי תוכנית החקיקה אינה כוללת הצעה לביצוע משאל עם בשאלת ההצטרפות לאיחוד המוניטרי. עם זאת. מסר כי כבעבר עדיין יהיה די זמן להציג לפני הפרלמנט צעדים נוספים, כלומר שניתן יהיה להכניס בעת הצורך הצעת חוק בנושא משאל עם וההצטרפות לאירו.

על רקע הלחצים המופעלים על הממשלה מצד קהילת העסקים להצטרף לאיחוד המוניטרי, המעיטו גורמי מימשל בשבוע שעבר בערך הספקולציות להפלת הפאונד. לדברי הממשלה, היא תחליט בתוך שנתיים אם בריטניה מוכנה להצטרף לאיחוד המוניטרי, ובכל מקרה תהיה לציבור הבריטי זכות המילה האחרונה בנושא.

בירד הוסיף, כי ההצעה היחידה שהכניס האוצר היא הצעה להצגת פטור ממס למשפחות המטופלות בילדים. בהצגת התוכנית מתכוונת ממשלת הלייבור להכריז כי היא מחויבת לשמור על יציבות כלכלית בבריטניה לצד אינפלציה נמוכה וגידול בתעסוקה.