העולם נכנס לכספת

הכספת עולה באוסטרליה, בסינגפור ואחרי מקצה שיפורים - גם בספרד * קשת ומנטה יחתמו הסכם הפצה עם מפיץ חדש בארה"ב * קינג וורלד: "משחקי טלוויזיה יישארו תמיד. הם רק יעברו לסלולרי"

הערב (ג') חוזר הקלף המנצח של שידורי קשת, 'הכספת', לעונה שנייה, מלווה בניצחון רב-יבשתי. לפני כשנה נחתם הסכם חסר תקדים, במושגי עולם הטלוויזיה הישראלי, בין שידורי קשת לבין סי.בי.אס-קינג וורלד (-CBS King World international productions), למכירת הזכויות של פורמט הכספת ברחבי העולם. הפורמט פותח על ידי מנטה הפקות (ארז טל, רות ניסן ואורי גרוס) וקשת.

קינג וורלד היא אחת מחברות הפורמטים המובילות בעולם, ובבעלותה הלהיטים הנצחיים כמעט 'גלגל המזל', 'ג'פרדי' ("מלך הטריוויה' בעברית), 'כוכבים בריבוע' ועוד. מאז ההסכם עשו כל השותפים מאמץ שיווקי, והציעו את המשחק בשוקי הטלוויזיה בעולם, ובין השאר בסדנה לנציגי 22 מדינות, שנערכה ביריד הטלוויזיה האחרון בקאן.

וכך, במקביל, לעליית התוכנית בארץ, תעלה גרסה סינית שלה בפריים טיים בסינגפור, ובספטמבר תעלה גירסה אוסטרלית למשחק בערוץ המסחרי האוסטרלי 'NETWORK ‏9'. שם תשודר רצועה יומית(!) של המשחק, 5 פעמים בשבוע, בגירסה מקוצרת, בת חצי שעה. בשל הבדלי השעות בין איזוריה השונים של היבשת האוקיאנית, לא ישתתף קהל הצופים במשחק, והוא ייערך באולפן. באוסטרליה, במו במקומות אחרים בעולם סייעו אנשי קשת ומנטה בסיגול הפורמט לפי צרכי הגורם המשדר שרכש את הזכויות.

קלה כחמורה זאת ועוד, גם באירופה קנתה לה התוכנית דריסת רגל. גרסה ספרדית לתוכנית משודרת בערוץ 'טלסנקו' הספרדי, שבחר לשבצו בשעות של צפיית שיא, מול שידור משחק הכדורגל השבועי.

'הכספת' נקראת בספרד 'TIEMPO LIMITE' - (זמן מוגבל), ומגיש אותה אחד הכישרונות הידועים במדינה. בשלב הראשון שינו הספרדים את פורמט התוכנית (מתחרה אחד באולפן, מלווה בארבעה עוזרים) ובכך הפרו את כללי "התנ"ך" של התוכנית (ספר הפורמט, שקובע את כל פרטי ההפקה, שאין לסטות ממנו).

אנשי קינג וורלד ראו את התוצאה ומרטו את שערות ראשם, אך בעודם מתייעצים עם המחלקה המשפטית של CBS ודנים מה לעשות לספרדים הסוררים, הסתבר כי הרייטינג של התוכנית המשופצת צנח לרצפה והגיע בתוך שבועיים לכדי 1% רייטינג. הספרדים הורידו את התוכנית מהאוויר והפיקו אותה מחדש תוך שמירה קפדנית על כל הדיברות.

בשוק הגדול מכולם, בארה"ב, טרם נמכרה התוכנית. ההסכם בין קשת/מנטה לקינג וורלד קובע, כי הצדדים שותפים בכל הטריטוריות בעולם למעט ישראל וארה"ב. בישראל, כמובן, נתונות הזכויות לקשת ולמנטה, ואילו בארה"ב - בשל המגבלות של קינג וורלד (מאז נרכשה על ידי CBS) בעבודה מול רשתות וערוצים אחרים - ניתנה לקינג וורלד אפשרות לרכישת ההפצה לזמן מוגבל עם זכות סירוב.

באחרונה פקעה אופציה זו, וקינג וורלד ביקשה ארכה, אולם קשת ומנטה סירבו. בשבוע הבא, לאחר תחרות בין שלושת מפיצי הפורמטים בארה"ב, אמור להיחתם הסכם הפצה עם גורם חדש.

ולשאלת 2 מיליון השקל: כמה כסף מקבלות קשת ומנטה?

בסיס התקבול הוא מחיר פר שידור; קרי, כל ערוץ ישלם לבעלי הזכויות סכום קבוע לכל שידור. ככל שמתרבים מספר השידורים בשבוע ומספר עונות השידור - כן גדלה ההכנסה. המחיר אינו קבוע אלא הוא פונקציה של גודל השוק ורמת התחרותיות בו, ההיצע והביקוש. אין מחיר אחיד "לגולגולת". מאוסטרליה יתקבל מחיר שונה מאשר מסינגפור.

ישראל, למשל, משלמת על תוכניות רכש מחיר גבוה לאין ערוך לפי כמות הצופים, לעומת מדינות בעלות גודל אוכלוסייה דומה. לשם השוואה, ניתן להעריך, כי קשת בזמנה שילמה על 'גלגל המזל', או רשת משלמת על 'מיליונר' 4,000-2,000 דולר לכל שידור. לעומתן, רשת אן.בי.סי האמריקנית משלמת עבור כל תוכנית של המשחק החדש 'החוליה החלשה' כ-25 אלף דולר לתוכנית.

שיטת פרידמן השבוע ביקר בארץ סגן נשיא קינג וורלד, סטיב פרידמן, שאין מומחה ממנו לפורמטים של משחקי טלוויזיה. הוא האיש שמאחורי עיסקת 'הכספת'. באחרונה, אגב, רכש עוד שני פורמטים ישראליים, משני בתי הפקה, שטרם שודרו בארץ.

פרידמן, יהודי חם, מספר כי רכיב המשא-ומתן, שהוא חלק מרכזי ב'הכספת' זוכה בכל מקום שבו הוא מוצג להערות מסוג "אה, היהודים האלה אוהבים להתמקח. אצלנו זה לא יעבוד". אבל זה בדיוק התחום שבו אי אפשר לנצח את פרידמן, והוא, לדבריו, מוכיח באותות ובמופתים לכל גוי, שמתמקחים גם אצלם.

פרידמן ערך בארץ סדנה לאנשי טלוויזיה, בעיקר לאנשי קשת, בנושא פורמטים ומשחקי טלוויזיה. "במשחק טלוויזיה מוצלח", אמר פרידמן, "יכול הצופה להתחיל להשתתף מיד. בתוך דקה וחצי מתחילת התוכנית צריך להתחיל לשחק ואסור למנחה לדבר יותר מדי. יש לתפוס את תשומת הלב של הצופים, שנוטים לזפזפ", ויותר מכך, אומר פרידמן, "צריך לתפוס את אוזנם".

"'ג'פרדי', למשל, היא תוכנית שניתן לשדר באותה הצלחה גם ברדיו, כי אין למסך בתוכנית זו שום יתרון, והיא משודרת בפרה-פריים, כשהצופים, בהם הורים לילדים קטנים, רצים אחריהם בבית או אוכלים. 'גלגל המזל' מצריך צפייה במסך, אבל אין הרבה משחקים שצריך לשבת ממש מול המסך ולצפות בהם. לרוב אפשר רק לשמוע".

על הדרך לבנות משחק שתופס את הצופים אומר פרידמן, כי אינו יודע מה כולל המתכון הסודי לשעשועון טלוויזיה מוצלח, "זה כמו המתכון לגולש של אמא שלי - יותר קל להגיד מה לא לשים בתבשיל".

לדבריו, משחק מוצלח נותן לצופה הרגשה שהוא חכם יותר מהמתחרים, יש לו יותר זמן, ופחות לחץ, ובכל זאת, הצופה יוצא מהמשחק עם ידע חדש כלשהו, ידע שהוא יכול להשתמש בו אחר-כך בנסיבות חברתיות.

פרידמן אומר, כי המנחה הטוב ביותר הוא שוטר, שמנווט ביד חזקה את המשחק. במדינות שונות רוצים מנחים שונים. בגרמניה, למשל, מעדיפים צעירים. במדינות אחרות מחפשים "דמות אב" סמכותית. ובכל מקרה, הכול רוצים גברים, אומר פרידמן בצער. גברים רוצים דמות סמכותית, וגם נשים מחפשות גברים סמכותיים.

מי קהל היעד? מסורתית פנו משחקי הטלוויזיה לקהל העיקרי של בני 49-18. אולם בשנים האחרונות ניכר צורך גדול של רשתות וערוצים להצעיר את קהל היעד. זאת, על ידי שימוש בחומר 'צעיר' יותר בשאלות, תחומים שמעניינים צעירים, השתתפות של כוכבי ספורט וידוענים, שידורים חיים ממועדוני קלאב-מד ועוד.

ככלל, פרידמן גורס שמשחקי טלוויזיה יהיו כל עוד יהיה להם שיווק מתמיד. צריך לטפח את הפורמט, ליזום, להמציא, לחדש כל הזמן, ובמקביל להשקיע בשיווקו, במתכונת של "דולר על דולר".

על כל דולר שמושקע בתוכנית גופה יש להוציא דולר מקביל על קידום ושיווק. גם כאשר הרייטינג גבוה, אומר פרידמן, צריך כל הזמן להשקיע בקידום מכירות ובשייוק. וגם כאן יש לחדש ולהמציא דרכים לשיתופי פעולה (תחנות טלוויזיה קטנות עם תחנות רדיו שבבעלות אותה חברה).

לא פחות חשוב הוא שיבוץ המשחק בלוח המשדרים. רצועות שידור שבועיות הן דבר חשוב מאין כמותו. אמנם אין צופים שרואים את המשחקים בכל ימות השבוע (למעט פריקים), ויש צופי יום ב', יום ד' וכו' - אולם השיבוץ הקבוע חשוב ליצירת הרגלי צפייה ונאמנות.

בזמן האחרון עולה השאלה אם התוכניות דמויות המציאות (ריאליטי-טי.וי) אינן תופסות את מקומם של משחקי הטלוויזיה. פרידמן, שהיה שם וכבר ראה הכול, טוען שהז'אנר החדש של תוכניות המציאות לא יחזיק מעמד 20 שנה כמו הפורמטים הוותיקים. בכל עונה יש תוכניות חדשות, והן נעלמות. אפילו 'מי רוצה להיות מיליונר', שהחל ברצועה של ארבע פעמים בשבוע ירד לפעמיים בגלל עייפות והתבגרות הקהל.

בכל זאת תהיה התקדמות בפורמטים הוותיקים - הם יעברו לטלוויזיה האינטראקטיבית. זה הכיוון של כל המשחקים, אומר פרידמן. הצופים יוכלו להשתתף בכל מקום שבו יהיו: בבית מול המסך, באינטרנט, בטלפון הסלולרי. הפורמט כבר יגיע אליך.