פיליפ מוריס הזמינה מחקר שחושף "תועלת כלכלית" ממות מעשנים

למותם בטרם עת של מעשנים יש יתרונות כלכליים, קובעות מסקנות דו"ח מעורר מחלוקת שהזמינה פיליפ מוריס, יצרנית הסיגריות האמריקנית המובילה בעולם, שפורסם היום (ג').

מחברי הדו"ח גילו שהרפובליקה הצ'כית חסכה ב-97' בלבד 147 מיליון דולר, "בזכות" מותם של מעשנים, שעקב כך לא נזקקו לשירותי בריאות ודיור לקשישים.

הדו"ח, המוגדר כניתוח עלות ביחס לתועלת, הוגש לממשלה הצ'כית.

מחברי הדו"ח השוו בין החיסכון בקופה הציבורית שינבע ממותם של מעשנים, בגין עלות הטיפול הפוטנציאלי שהתייתר, ובין אובדן מס הכנסה עקב מותם. עם זאת, הגופים השונים הנאבקים בענף הטבק יצאו נגד הדו"ח והגדירו אותו ניסיון להראות שהממשלות מרוויחות ממקרי מוות הקשורים בעישון.

"אני סבור שזה די אכזרי", אמר ריצ'ארד דיינארד, ראש העמותה המנהלת מאבק משפטי נגד יצרני הטבק בארה"ב.

"אינך מוצא חברות אחרות שנוהגות כך... אינני חושב שזו הדרך הנורמלית לחשוב על חיי אזרחים", הוסיף.

בתגובה שפרסמה פיליפ מוריס, הביעה "צער עמוק" על כל רמיזה לתועלת כלכלית הנובעת מהשלכות העישון.

המחקר היה "חלק ממאבק מתמשך סביב ההיבטים הכלכליים של מדיניות מס בלו על סיגריות ברפובליקה הצ'כית", אמר דובר החברה.

ברם, פאטי לין מארגון Infact בארה"ב, אמרה ש"אפילו יתברר שהטענה נכונה ... מדובר בלוגיקה מפחידה שעליה מבססים מדיניות".

קבוצות הנאבקות בעישון תהו אף הן על תקפות ממצאי הדו"ח, מאחר שהוא מניח כי אם תיפסק מכירת הסיגריות, לא יוציאו המעשנים את כספם על מוצרים אחרים.

פיליפ מוריס מעסיקה 178,000 איש ביותר מ-150 מדינות בעולם, והיא נחשבת ליצרנית הסיגריות המובילה בעולם, המחזיקה במותגים כמו מרלבורו.

החברה האמריקנית מייצרת 80% מהסיגריות הנצרכות ברפובליקה הצ'כית.

יצרניות הטבק השתמשו בנימוקים דומים בעבר להגן על עצמם מפני תביעות של מדינות להחזרים בגין הוצאות טיפול במחלות הקשורות בעישון.

עם זאת, בחודש שעבר הורה חבר מושבעים בלוס אנג'לס לפיליפ מוריס לשלם יותר מ-3 מיליארד דולר לחולה סרטן סופני, שטען שהחברה לא הזהירה אותו מפני נזקי העישון.

הסכום שנפסק לטובת התובע היה הסכום הגבוה ביותר שנפסק בתביעת נזיקין פרטית, בניגוד לתביעות ייצוגיות שהוגשו נגד יצרניות הטבק.