מו"מ שמום

תל"י, איגוד היוצרים בקולנוע ובטלוויזיה, התפצל מארגון אקו"ם. זכייני ערוץ 2 מנצלים את הפיצול כדי להימנע בינתיים מתשלום תמלוגים. שהיוצרים יצרו יש מאין

אמצע אוגוסט, ולתסריטאים נמאס. הם שוקלים להגיש תביעה משפטית נגד זכייני ערוץ 2, או שיישבו איתם למשא-ומתן על גובה התמלוגים המגיעים להם. מתחילת החודש שעבר ערוץ 2 משדר סדרות בלי להיות מחויב בהסכם תשלומים כלשהו עם ארגון תל"י (תמלוגים ליוצרים בישראל), חברת התמלוגים של היוצרים, המייצגת 240 חברים, תסריטאים ובמאים, בקולנוע ובטלוויזיה.

תל"י החלה לפעול בתחילת השנה, לאחר שפרשה מארגון אקו"ם, שהיה הגובה ומחלק הכספים המסורתי למוסיקאים, לסופרים וגם ליוצרי קולנוע. תל"י קמה משום שהתסריטאים לא אהבו את הפרופורציות, את המפתח העלום שלפיו קבעה אקו"ם את הסכומים שיחולקו להם. 2,000 שקל שניתנו לתסריטאי אסף ציפור על שידורים חוזרים של 75 פרקי החמישייה הקאמרית יכולים להסביר למה.

על אילו סכומים המהומה? תסריטאי מקבל שכר שנע בין אלפי שקלים לאלפי דולרים בעבור כתיבת פרק בסדרה, והתמלוגים על השידורים החוזרים עדיין עשויים להגיע לסכומים נאים. באירופה נהוג לשלם לתסריטאים אחוז אחד מסך הכנסות הגוף המשדר, סכום המתחלק בין התסריטאים על-פי מספר השידורים של יצירותיהם. תל"י קיוו להיות כבר בעיצומו של משא-ומתן להסכם דומה.

חלק מהסכמי אקו"ם עם הגופים המשדרים מחייב עדיין את התסריטאים. עם ערוץ 1 לכודים התסריטאים בהסכם הישן של אקו"ם עד סוף 2001, והמבחן הממשי של תל"י בעיני החברים הוא מול ערוץ 2. הסכמי ערוץ 2 עם אקו"ם הסתיימו בנובמבר 2000, והצדדים סיכמו להמתין מספר חודשים, עד שתיגמר היערכות הגוף החדש.

אבי שמש, יו"ר תל"י: "אמרנו, או-קיי, ניתן להם זמן להבין מה קורה. באפריל סיכמנו עם אקו"ם שהחל מיולי הזכיינים יסגרו איתנו על הסכם. ביקשנו להיפגש איתם. עוזי פלד, מנכ"ל טלעד, התעלם מהבקשה. התגובה היחידה שלו היתה מכתב ובו משפט אחד: מברך אתכם על הקמת תל"י".

יוחנן צנגן, מנכ"ל רשת, הוא היחיד שנפגש איתם ואף נתן להם, לדברי שמש, מכתב ובו כתב שישלם. "שבועיים לפני הדד-ליין, הוא אמר 'בואו נדבר יחד, שלושת הגופים, אבל לשם-כך אנחנו צריכים אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים, שיתיר לנו לנהל משא-ומתן משותף'. הגיוני. אבל את זה הם ידעו בתחילת השנה. העובדה שהם העלו את הרעיון הזה באמצע יוני מראה שהם מכינים לעצמם אליבי. מי יודע כמה זמן ייקח לממונה? בפעם הקודמת שביקשנו את התערבותו, הוא ענה לנו כעבור שנה".

הפגישה בין הממונה והזכיינים נערכה בסוף השבוע שעבר, ובמהלכה הועלה גם עניין המשא-ומתן המשולש מול תל"י. הממונה הבטיח שיוציא בקרוב הנחיות בנושא. תל"י אמרו שהם לא מוכנים לחכות לתשובה. אמצע אוגוסט הוא הדד-ליין, והם שוקלים הגשת תביעה נגד הזכיינים והגשת בג"ץ נגד מועצת הרשות השנייה, שתנמק מדוע אינה מקיימת את מחויבותה לפקח על נושא זכויות היוצרים.

מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שמוליק שם-טוב, טוען כי לא הגיעה אליו פנייה ישירה מצד תל"י. הוא נכח בפגישת נציגי הזכיינים עם הממונה, ועד שהמשא-ומתן בין הצדדים לא ימוצה, הוא אינו יכול לפעול.

ומדוע לא נערכו הזכיינים בזמן, כטענת התסריטאים? "אקו"ם טיפלה במרוכז במה שהיום מטופל בארבעה איגודים שונים", אומר שם-טוב. "נכון שמושכים זמן, אבל לא פשוט לעשות הסכמים נפרדים. לא שאין זכות לאיגודים נפרדים, אבל מה יהיה אם התסריטאים יתפצלו לחברה שתייצג תסריטאי דרמות בנפרד מתסריטאי סרטים דוקומנטריים, וכל המנגנון יתחיל מחדש?"

תגובת רשת: "רשת מחכה לאישור של הממונה על ההגבלים לניהול משא-ומתן משותף מול תל"י".