אף אחד לא מדבר על בן-אלישר

וראש המוסד מנצל את ההזדמנות aaaaaaaaaaaaaa ראש המוסד אפרים הלוי ורבים מקודמיו בתפקיד; שגריר ארצות הברית בישראל, דן קרצר; ראשי קהילת הביון הישראלי בעבר ובהווה - כל אלה ציינו את יום השנה למותו של אליהו בן-אלישר, מי שהיה בעבר איש המוסד ואחר כך כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת וכשגריר ישראל בארצות-הברית.

בטקס שנערך לפני ימים אחדים במרכז ההנצחה של קהילת המודיעין בהרצליה, השתתפו גם בני משפחה וידידים שליוו את בן-אלישר במהלך פעילותו בקהילת הביטחון. את הטקס, שנערך בצל אירועי הטרור האחרונים, הנחה הפרשן לענייני ביטחון של "הארץ", זאב שיף.

אליהו בן-אלישר נפטר באוגוסט בשנה שעברה בפריס, בעת שכיהן כשגריר ישראל בצרפת. נסיבות מותו הטרגי כמו נלקחו מסיפורי ריגול אקזוטיים של אמצע המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, בעת שמערכות הביון הבין-לאומיות התבססו על המודיעין האנושי. השגריר לקה בלבו בעת ששהה בבית מלון פריסאי, בנסיבות שמפאת כבודו איש אינו מדבר בהן בפומבי, אך בהחלט ניתן להגדירן כתמוהות.

בית המלון הפריסאי היה חביב על אנשי השגרירות הישראלית וראשי מערכת הביטחון שלה. השגרירים נהגו לארח את אנשיהם בין כתליו, ומותר להניח כי רבים מידידו של בן-אלישר, שנכחו בטקס שערכה לכבודו קהילת הביון המקומית התארחו אף הם במלון הפריסאי, על חשבון משרד החוץ הישראלי ו/או משרד ראש הממשלה. על חשבוננו, ניתן לומר.

ממשרד החוץ הנבוך הגיבו אז, ש"בשלב זה לא ייבדקו נסיבות מותו של השגריר". השנה עמוסת האירועים שחלפה מאז לא התירה מקום לעיסוק תקשורתי בעניין, ואולי חבל שכך. ייתכן שראוי היה לבחון היטב כיצד מנוצלים כספיו של משלם המסים על ידי נציגיו בחו"ל.

מכל מקום, אם נחזור לרגע לאותו כנס, הרי שראש המוסד הלוי, שאינו מרבה להתבטא בפומבי, בחר דווקא באירוע הזה כדי למתוח ביקורת מרומזת על תפיסת הריגול האמריקנית הרווחת, המתבססת על אמצעי ביון טכנולוגיים, שהחליפו את הביון "האנושי". משל ביקש לומר שאין תחליף למאהטה הארי המיתולוגית, המרגלת האקזוטית והערמומית, שבדרכה שלה השיגה מידע שמערכות הביון הטכנולוגיות המודרניות מתקשות להשיג.

הלוי אומנם הקפיד לנסח את דבריו בזהירות, אבל הקורא הנבון מוזמן להסיק מדבריו כי המוסד הישראלי מאמין אומנם ביחידות ה-8200 למיניהן, אך משקיע הרבה גם בביון האנושי, ומכשיר כמה "מאהטה הארי" משלו, לעתות מצוקה, גם אם לעתים קוראים להן "סינדי".